Senaste nytt

Förmåner vid köp SAS aktier

HCas

Medlem
Inte helt ointressant att skaffa 100k aktier för att guldkort faktiskt. Men det förutsätter ju att det finns en väg tillbaka mot vad EBG var för ett år sen. Idag är det högst oklart både när SAS kommer börja erbjuda guld-förmåner i normal utsträckning igen, och om SAS/Eurobonus ö h t kommer finnas kvar på två års sikt.
 

fredrik996

Medlem
Jag får intrycket att många verkar tro att man får en aktie om man köper en TR täckningsrätt? Men du får ju själva verket köpa en aktie för en täckningsrätt, så om du köper en täckningsrätt för 70 öre så får du köpa en aktie för 1.16 kr. vilket ger totalsumman 1.86 man innehar en aktie i, skulle ju behöva ligga ute med ganska mycket pengar för 100000 aktier...
 
Jag har SAS aktier i min (danska) pensionsdepå (Nordnet) och har kunnat ta del av det gamla program. Blir det någon förändring vid övergången till det nya program eller är det kanske bara SAS som på vanlig vis vilseleder oss?
Det kan väl i och för tänkas berott på att svårigheten att ta del av den nuvarande aktieägarrabatten får anses .. begränsad.
 

GOTBound

Medlem
Jag får intrycket att många verkar tro att man får en aktie om man köper en TR täckningsrätt? Men du får ju själva verket köpa en aktie för en täckningsrätt, så om du köper en täckningsrätt för 70 öre så får du köpa en aktie för 1.16 kr. vilket ger totalsumman 1.86 man innehar en aktie i, skulle ju behöva ligga ute med ganska mycket pengar för 100000 aktier...

Med dagens kurs [SEK] landar det runt 125-130 KSEK för 100 000 BTA, något mindre i DKK omvandlat till SEK vid köp på Köpenhamn.
Jag kan se en liten risk med att handla i DKK om vi mot förmodan får en starkare SEK mot €.

Bra dock vi tydliggör i tråden att det krävs först TR som konverteras till minst 100 000 BTA [och samtidigt vara en av de 5 000 största ägarna av SAS aktier] för erhålla få Eurobonus Gold
 

nissefalk

Medlem
Hur bevisar man sitt aktieagande? Fungerar kapitalforsakring?

Man registrerar sig här för att bevisa aktie ägande

Shareholder program - SAS

Inte helt säker på hur kapitalförsäkring fungerar men så här står det i Terms and Conditions

(b) a direct shareholder of SAS and own at least 4,000 shares as a private individual, whereby the term “direct” shall include ownership of shares placed in a custody account or in an investment savings account (sw. investeringssparkonto), and
 

Tomas E

Medlem
Lite OT, men fascinerande upplevelse nyss. Tänkte att jag trots allt skulle kasta in en köporder på SAS TR från min föga använda depå i Skandia(banken). Tydligen är teckningsrätter för farliga för barn att leka med, så först fick jag upp en fråga när jag senast handlade med teckningsrätter och sedan fyra kunskapsfrågor. Svarade rätt på dem, men fick ändå upp en text att värdepappret är låst. Gick in på Skandias chatt och frågade varför, när jag svarade rätt. Det visade sig, efter att chatten pratat med mäklarbordet, bero på att de ansåg att sista handelsdag i pappret var igår! :confused: Var då tvungen att citera SAS egen information för dem:
Handel med teckningsrätter äger rum på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Copenhagen och Oslo Børs under perioden från och med den 2 oktober 2020 till och med den 15 oktober 2020.
Sitter just nu och väntar på besked om de kan göra något om spärren. I nuläget kan jag dock ge Skandia lika varma rekommendationer som jag brukar ge Ryanair. Fast möjligen håller de just nu oavsiktligt på att rädda mig från en väldigt dålig affär... :rolleyes:
 
Toppen