Senaste nytt

Fördelning av hur Du tjänar dina poäng & FlyPremium-prognos - Baserat på excel-fil från sas.se

Big Birger

Medlem
Har inte testat arket i google kalkylark. I excel tror jag att det fungerar genom att klicka på knappen "aktivera redigering", så det är lite skrivskyddat där också även efter att man laddat ned en lokal kopia.

Det finns inga vba-script eller annat bus i excel-arket. Försöker hålla mig till endast formler i det fristående arket.

Aktivera redigering.png


I princip har jag inget emot att dela ut fullständiga rättigheter så alla som har länken också kan redigera, men då finns det en risk att någon gör något av misstag och då kan det bli en del knepig felsökning. Så klart har jag en backup på det som jag publicerat, men ändå.

Kan du inte spara en kopia av kalkylarket som du kan redigera? Är inte bekant alls med googles kalkylark. :)
 

Big Birger

Medlem
"
Copenhagen - New York
Points used
"
Misstänker att appen reagerar på just orden "Points used"
Noterade att jag hade detta fel även på ett annat ställe:
"
EuroBonus Shop
Points used
"
(ja jag vet...hemskt)

Nuförden verkar det vara just minuspoäng i nästa kolumn samt den normala beskrivningen "Extra Points" istället.
Tack! Jag sökte lite, och jag hade faktiskt också två sådana poster! I mitt fall hade jag uppgraderat vid en gate, och då hamnade posten under "övrigt" som intjänade istället för en negativ post under "poängköp". Har fixat det så det kommer i nästa version (senare i veckan)som även ska kunna hantera engelska datum.
 

Big Birger

Medlem
Ny version av excel-arket:
- Stöd för engelska datumformat
- Ett diagram till med hur poängsaldot ändrats över tid
- Döpt om fliken "Intjäningskategorier" till "Statistik"
- Visar även kategorierna "Hotel", "Coop", "Preem" och "Familjekonto"
- Några rättade mindre buggar (hantera "Points used" på rätt sätt var den största)

EB - Statistik och FlyPremium-prognos.xlsx - Google Drive

Den nya versionen heter "EB - Statistik och FlyPremium-prognos.xlsx" utan versionsnummer. Vid kommande förbättringar byter jag bara ut filen, och skriver en kommentar om det i tråden. Då får även nytillkomna läsare den senaste versionen.
 

Big Birger

Medlem
Ny version av excel-arket:
- Stöd för engelska datumformat
- Ett diagram till med hur poängsaldot ändrats över tid
- Döpt om fliken "Intjäningskategorier" till "Statistik"
- Visar även kategorierna "Hotel", "Coop", "Preem" och "Familjekonto"
- Några rättade mindre buggar (hantera "Points used" på rätt sätt var den största)

EB - Statistik och FlyPremium-prognos.xlsx - Google Drive

Den nya versionen heter "EB - Statistik och FlyPremium-prognos.xlsx" utan versionsnummer. Vid kommande förbättringar byter jag bara ut filen, och skriver en kommentar om det i tråden. Då får även nytillkomna läsare den senaste versionen.
 

pqvst

Medlem
@Big Birger kul grej!

Jag har sas.se på engelska, vilket verkar leda till att export-filen har datum på engelska. Sen är min dator och excel också på engelska. Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att datumfix ska funka, men jag gjorde så här för att lösa det för mig.

Screenshot 2019-07-17 14.08.21.png
 

Big Birger

Medlem
@Big Birger kul grej!

Jag har sas.se på engelska, vilket verkar leda till att export-filen har datum på engelska. Sen är min dator och excel också på engelska. Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att datumfix ska funka, men jag gjorde så här för att lösa det för mig.

Visa bifogad bild 94113
Tanken är att du bara ska klippa in ditt data från sas.se (på engelska) i fliken "Ebdata från SAS-excel" och att du inte ska behöva bekymra dig om datum-fix-fliken. Den ska sköta sig utan att du/användaren ska behöva göra något.

Men det kan mycket väl vara en "hidden feature" (läs: bugg) som gör att det inte funkar. Jag har inte tillgång till alla kombinationer av svensk/engelsk windows/excel, så det är superbra med återkoppling när det uppstår konstigheter.

Du menar att du behöver ha datumformatet på engelska i N-kolumnen i fliken "Datumfix" för att det ska fungera på din dator?
 

Big Birger

Medlem
Exakt. Antagligen är det pga min dator har engelska som standard spårk (excel ärver ju datum-inställningar från operativsystemet).
Ok. Får se om jag kan hitta en burk som jag kan köra "engelsk/engelsk" på för att se hur det går att lösa. Klart att det går att lösa, men det underlättar om jag har en egen testmiljö för det.

Skickar några svarta tankar till excels språkhantering som överlag gör en del dumheter. Bara det faktum att de översätter funktioner, som "if" till "om". Eller ännu värre "sum" till "summa". Hur många gånger har jag inte fått #namn-fel utan att hitta vad som är knas, och sedan se att jag skrivit just "sum" istället för "summa" då jag råkat sitta på en svensk excel. :eek:
 

barrskog

Medlem
Grymt verktyg! Stämmer inte helt ut för mig - saknar cirka 60 000 poäng. När jag går in och kollar på "statistik", så listar den bara till och med juli 2018, fastän det finns historik längs tillbaka än så i rådatan.

upload_2019-7-17_17-3-1.png


När jag jämfört posterna i rådatan och i statistiken utifrån att kolla på datum så stämmer de inte heller, utan poängen som jag fått säg 1 aug 2018 kan stå på ett datum några dagar senare i statistikfliken. Några idéer?
 

Attachments

  • upload_2019-7-17_17-1-35.png
    upload_2019-7-17_17-1-35.png
    26,7 KB · Visningar: 432
  • upload_2019-7-17_17-2-16.png
    upload_2019-7-17_17-2-16.png
    26,8 KB · Visningar: 401
  • upload_2019-7-17_17-2-31.png
    upload_2019-7-17_17-2-31.png
    26,8 KB · Visningar: 437
Toppen