Senaste nytt

Får man poäng för uppgraderad klass med pengar?

Ubbe

Medlem
Man får ju ursprungspoints om man uppgraderar från en klass till en annan med poäng, men vad gäller om man uppgraderar med pengar?
Jag har nog kunnat detta men glömt då det inte varit intressant på många år..
Nu gäller det sonen..
 

pqvst

Medlem
Jag TROR det är följande som gäller för en betald biljett (ej bonusresa):
  • Uppgradera med Plusgrade med pengar eller poäng: ja
  • Uppgradera med pengar eller poäng vid check-in: ja
  • Uppgradera med pengar eller poäng vid gate: nej
Ja = poängintjäning för uppgraderad bokningsklass
Nej = poängintjäning för ursprungliga bokningsklass
 
Last edited:

pswe

Medlem
Jag TROR det är följande som gäller:
  • Plusgrade med pengar/poäng: ja
  • Vid check-in med pengar/poäng: ja
  • Vid gate med pengar/poäng: nej
Nja... om du från början har en bonusresa och använder Plusgrade blir det inga poäng. Däremot blir det fler poäng om du kör Plusgrade på betald biljett (inklusive Eurobonus bästa tillgänglighet), förutom om du har någon av de dyrare bokningsklasserna från början.
Vid checkin beror på vad du menar. Om du köper en förändrad resa som innebär ny biljett (tänk biljettkontoret) så får du mer poäng, men det som vanligen omnämns som upgrade vid checkin (tänk checkin desken) och som sker med poäng eller pengar innebär endast bättre säte, inte fler poäng.
Vid gaten blir det inga fler poäng oavsett om du köper med pengar, poäng, får hjälp av op- up, din charm eller anställning på Sas.
 
Last edited:

pqvst

Medlem
Nja... om du från början har en bonusresa och använder Plusgrade blir det inga poäng. Däremot blir det fler poäng om du kör Plusgrade på betald biljett (inklusive Eurobonus bästa tillgänglighet)
Vid checkin beror på vad du menar. Om du köper en förändrad resa som innebär ny biljett (tänk biljettkontoret) så får du mer poäng, men det som vanligen omnämns som upgrade vid checkin (tänk checkin desken) och som sker med poäng eller pengar innebär endast bättre säte, inte fler poäng.
Vid gaten blir det inga fler poäng oavsett om du köper med pengar, poäng, får hjälp av op- up, din charm eller anställning på Sas.

När jag skrev "poäng/pengar" så menade jag att uppgradera med poäng eller pengar för en betald biljett (ej bonusresa). Jag tolkade det som att frågan avser en betald biljett, inte en bonusresa.

Jag har nämligen för mig att jag fått ökad poängintjäning efter uppgradering vid check-in, men jag kanske kommer ihåg fel...
 

Tongen2

Medlem
Om det är SAS(?) och betald biljett vi snackar om så får du poäng för den nya klassen du uppgraderade till. Detta via plusgrade.

Vid gate / check in så får man vad jag känner till, och erfarat, inga nya poäng för den uppgraderade klassen utan man får "bara" poäng från den ursprungsklass man hade.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 

palmen

Moderator
Om det är SAS(?) och betald biljett vi snackar om så får du poäng för den nya klassen du uppgraderade till. Detta via plusgrade.

Vid gate / check in så får man vad jag känner till, och erfarat, inga nya poäng för den uppgraderade klassen utan man får "bara" poäng från den ursprungsklass man hade.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Låter korrekt enligt mig, sen kan självklart fel begås som gör att man får mer poäng även vid gate/checkin upgrade, med så ska det inte vara.
 

Ubbe

Medlem
Tack för svar även om de spretar lite..
detta gäller betald ursprungsbiljett och vad som händer om man uppgraderar med pengar
 

squeezen

Medlem
Tack för svar även om de spretar lite..
detta gäller betald ursprungsbiljett och vad som händer om man uppgraderar med pengar
Det avgörande är alltså om du kör plusgrade, dvs proaktiv bidding där besked ges 48-36h innan avgång. Om så är fallet så ja, då är det högre poäng. Oavsett om du betalar ditt bud med poäng eller pengar.

Upgrade vid incheck/gate ska normalt inte ge högre poäng, oavsett betalvaluta (pengar eller poäng).

Sedan har vi ju alla bara antagit det är SAS det gäller men ingenting i ditt första inlägg säger detta är vad det faktiskt handlar om. (Nog att det ligger i SAS forumet men lite mer fakta vore bra kanske för att få rätt hjälp så snabbt och korrekt som möjligt).
 
Toppen