Senaste nytt

Eurobonus Gold utan att flyga?

backfire

Medlem
Jag har en fundering. Skulle det fungera att få Eurobonus Gold utan att flyga en enda gång?

Tänker så här:
Jag blir medlem i SAS Eurobonus i oktober 2019. Min period blir då okt - sept.
Jag skaffar SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium i oktober 2019.
(Detta genererar 20000 statusgrundade poäng för Amex och 1000 statusgrundande poäng/månad för MC)

Jag säger upp mitt SAS Amex Elite i slutet av december 2019.
Jag tecknar ett nytt SAS Amex Elite i juli 2020. Detta är ok enligt villkoren som säger:
"Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna"

Jag kommer då att ha kommit upp i 20000+20000 poäng för AMEX och 12000 poäng för MC = 52000 poäng.
Kommer jag dås behålla med min Goldstatus till december 2021 (innehavade år + 12 mån + 3 mån.

Tänker jag rätt? Är detta möjligt?
 

palmen

Moderator
Möjligt ja, men det är 20k per år så inget som säger att du får poängen 2 ggr.
Så det troliga är att du bara får 32k poäng.
Denna typ av utnyttjande att skaffa kort och säga upp kan även leda till att man inte är välkommen som kund om man har otur.
 
Möjligt ja, men det är 20k per år så inget som säger att du får poängen 2 ggr.
Så det troliga är att du bara får 32k poäng.
Denna typ av utnyttjande att skaffa kort och säga upp kan även leda till att man inte är välkommen som kund om man har otur.
Fast står det uttryckligen att det inte gäller om man varit kund de senaste 6 månaderna så gör man ju inget fel om man skaffar ett nytt kort efter 6 månader.
 

famhanssons

Medlem
Jag har en fundering. Skulle det fungera att få Eurobonus Gold utan att flyga en enda gång?

Tänker så här:
Jag blir medlem i SAS Eurobonus i oktober 2019. Min period blir då okt - sept.
Jag skaffar SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium i oktober 2019.
(Detta genererar 20000 statusgrundade poäng för Amex och 1000 statusgrundande poäng/månad för MC)

Jag säger upp mitt SAS Amex Elite i slutet av december 2019.
Jag tecknar ett nytt SAS Amex Elite i juli 2020. Detta är ok enligt villkoren som säger:
"Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna"

Jag kommer då att ha kommit upp i 20000+20000 poäng för AMEX och 12000 poäng för MC = 52000 poäng.
Kommer jag dås behålla med min Goldstatus till december 2021 (innehavade år + 12 mån + 3 mån.

Tänker jag rätt? Är detta möjligt?
Det går alldeles utmärkt. Med 2st AMEX elite kort (skall gå enligt uppgift) och MC så blir det 52.000 poäng till EB för en kostnad av 9.500 eller 8.750 beroende på status. I mitt fall har jag det gamla betalkortet kvar och ett nytt kreditkort av AMEX Elite men har hört att det även ska gå att ha 2 st "nya" AMEX Elite.
 
Fast står det uttryckligen att det inte gäller om man varit kund de senaste 6 månaderna så gör man ju inget fel om man skaffar ett nytt kort efter 6 månader.

nej, men AMEX är inte bara "terms and conditions", utan det sitter riskanalytiker/algoritmer som flaggar riskbeteenden/kunder som är inte är välkomna på grund av deras "beteenden". Både spending patterns och beteenden om att betala och överföra. Har hänt mig en gång för några år sedan med liknande upplägg. Pratade med 5 personer på Amex London och mitt konto avslutades till slut då de ansåg att mitt användarbeteende inte var önskvärt. Hade inte brutit mot en enda regel men det blev så ändå. Det sjuka var att de sade att jag var välkommen tillbaka och 3-4 månader senare var jag kund igen. Denna gång har jag varit mer försiktig.

Men i sak håller jag med dig
 

backfire

Medlem
Tack för input. Undrade mest om det rent praktiskt skulle fungera. Det är inget jag själv kommer att prova då jag flyger allt för sällan så för mig är det inte värt besväret.
 

Hachans

Medlem
Det är perfekt om man flyger andra *A bolag och även om man i tjänsten enbart får flyga GO eller billiga economy biljetter hos *A.

Jo, men du måste ju fortfarande flyga för att få ut något av förmånerna. Den mängden pengar du lägger på korten, räcker ganska långt om du vill köpa till lounge, extra bagage när du behöver det, platsreservation osv. Du köper ju inte allt varje gång och sannolikheten är rätt stor att detta kostar dig betydligt mindre än att harva med korten. Och flyger man så mycket att kostnaden för de här extratjänsterna börjar närma sig 10k så har man antagligen redan börjat närma sig kvalificeringen med hjälp av antalet flygningar.

Om nu statusförmånerna är det du är ute efter enbart alltså. Korten har ju andra fördelar också.
 
Toppen