Et første kig på Air France nye langdistancesæder

Diskussion i 'BusinessClass.dk' startet af Redaktionen, 5 August 2014.

  1. Redaktionen

    Redaktionen Medlem

    I løbet af sidste efterår og dette forår har Air France løbende offentliggjort deres nye langdistancesæder. Det startede med economy og premium economy i efteråret og kulminerede i det sene forår med den nye førsteklasse-suite La Première. I disse dage var det muligt at både se og teste de nye sæder ved en eksklusiv expo i New York, vi satte derfor kursen mod vest for at danne os et overblik over det som kommer.

    “Best and Beyond” er nøgleordet for de nye sæder og det handler absolut om en opgradering. Air France har sat som mål at blive et af de tre bedste flyselskaber i verden når det gælder de produkter de tilbyder, ikke mindst når det drejer sig om deres premiumkabiner. Det handler ikke bare om det hårde produkt, men også om kundeservice og imødekommenhed, 13.000 ansatte vil i den kommende tid få yderligere servicetræning.

    I alt investerer Air France en milliard euro i at opgradere sine langdistancefly, hvilket svarer til over 7 milliarder danske kroner.

    Det første fly med de nye sæder bliver sat i trafik i slutningen af juni, det er en Boeing 777-200 som trafikerer ruten Paris-New York. Air France nye første klasse lanceres først i september, med ruten Paris-Singapore-Jakarta som præmiererute.

    Første klasse – La Première


    Vi starter med det bedste – den nye førsteklasse-suite, La Première. La Première består nu kun af en enkelt række med fire suiter i en 1-2-1 konfiguration, til forskel fra de nuværende Boeing 777-300 fly som normalt har to rækker og otte suiter. Med en 1-2-1 konfiguration og to midtergange har alle passagerer naturligvis direkte adgang til gangen uden at skulle passere en anden passager.

    [​IMG]
    Air France nye første klasse La Première


    Foran hvert sæde findes en 24-tommer skærm med HD-opløsning og touch-betjening. Dette er en stor forbedring af dagens produkt hvor skærmen er placeret i armlænet og noget mindre i størrelse. Ved siden af sædet findes en hylde til aviser og magasiner, en skuffe til opbevaring af personlige ejendele samt bordet der kan slås ud. Præcis som med det nuværende sæde er der også plads til opbevaring af fx. sko i skuffen under ottomanen.

    [​IMG]
    Air France nye første klasse La Première


    Den måske største forandring er de tykke gardiner der er placeret ved hver enkelt suite og trækkes for om natten så de skaber en fuldstændig privat oplevelse. Et unikt koncept i industrien som Air France er først med. Andre flyselskaber har enten døre som kan lukkes eller en åben eller halvåben løsning. Det nuværende La Première sæde er helt åbent med ganske lidt afskærmning fra resten af kabinen. Det gode ved denne løsning er at man med en enkel manøvre kan gå fra en helt åben og luftig kabineatmosfære til en meget privat oplevelse – hvilket også er tanken fra Air France side.

    Foran sædet findes en ottoman der kan fungere som besøgssæde, eksempelvis hvis man har en medrejsende og vil spise sammen. Ellers fungerer ottomanen som fodstøtte. En stor del af den nye kabine er skabt i læder, både kabinevæggene, nakkestøtten og armlænet er i læder.

    [​IMG]
    Air France nye første klasse La Première

    Business Class – Affaires


    Det nye buisiness class-sæde Affaires, har et helt nyt design. Sædet bliver fuldstændig horisontalt fladt når det lægges ned og den nye kabine er i en 1-2-1 konfiguration (den nuværende er i 2-3-2), som gør at alle passagerer har direkte adgang til midtergangen uden at skulle kravle over andre passagerer. Sædedesignet er opbygget omkring en cirkelformet væg som skal give en privat oplevelse uden forstyrrelser fra andre passagerer. Fordelen med 1-2-1 konfigurationen er at der findes gode pladser for både dem der rejser sammen og vil sidde sammen, samt for dem der rejser alene og vil sidde for sig selv. Sædedesignet er ikke helt ulige det som eksempelvis Cathay Pacific og Delta har valgt til deres nyeste businessclassprodukter. Cathay Pacific er faktisk forbilledet, men Air France Produktchef fortæller BusinesClass.dk at Air France har købt flere tilvalg i modellen og at den derfor er mere avanceret.

    [​IMG]
    Air France nye business class Affaires


    Selve sædet er klædt i mørkeblåt læder mens resten af sædekonstruktionen er i hvid med detaljer i rødt. En mere moderne og farvestærk kombination end dagens businessclasskabine der er i hvidt, gråt og brunt.

    [​IMG]
    Air France nye business class Affaires


    Foran sædet findes en touch-skærm på 16 tommer med høj opløsning, en noget større skærm end den på 10.4 tommer der findes idag. Hvis man foretrækker at benytte en fjernbetjening til at navigere gennem underholdningssystemet findes der også her en ny variant som også er en lille touch screen. Dessuden findes der ved hver enkelt sæde et USB-stik, en stikkontakt og et skab til høretelefonerne hvori der også er plads til lidt personlige ejendele.

    Premium Economy


    I år 2009 lancerede Air France sin fjerde kabineklasse – premium economy. Air France er generelt tilfredse med udviklingen af deres nyeste produkt, i løbet af de forgangne fem år har 3 millioner passagerer fløjet med Air France i premium economy.

    Det nye premium economy-sæde har et nyt design med eksempelvis et større bord end tidligere, stikontakt samt USB-stik. Generelt tilbyder premium economy 40 procent mere plads en almindelig økonomiklasse. Sædet er af samme model som Aeroflot tilbyder i deres nye Premium Economy, Comfort Class.

    Det interessante ved modellen er at stoleryggen ikke ikke lænes tilbage når det tid til at lægge sædet ned for natten, istedet kører siddepuden frem. Det venstre sæde på billedet under giver et fingerpeg om hvordan det fungerer. Det positive ved dette er at personen bagved aldrig generes af sædet foran når det lægges ned.

    [​IMG]
    Air France nye premium economy


    Det nye premium economy får også HD-skærme der bliver større end tidligere, 12 tommer nu mod 10 tidligere. Med det nye underholdningssystem fra Panasonic får man menuer på 12 forskellige sprog og mere end 1000 timers underholdning.

    [​IMG]
    Air France nye premium economy


    Total bliver der installeret 1100 premium economy sæder på 44 fly at typen Boeing 777 mellem juni 2014 og juli 2016.

    Economy Class


    Der to større muheder i økonomiklasse – sæderne får 1 tomme mere benplads end tidligere og bliver desuden udrustet med HD-skærme der er større end tidligere. Anledningen til at man har kunnet forøge benpladsen er at sædet nu har en noget anderledes konstruktion og at man har flyttet eksempelvis sædelommen. Sædet har også fået et bredere bord end tidligere og er blevet udrustet med en justerbar hovedstøtte, kanterne kan blandt andet foldes frem for at støtte bedre.

    [​IMG]
    Air France nye economy class


    I økonomiklasse får man et fleecetæppe, høretelefoner (som man kan hænge på en praktisk krog over skærmen) samt en øjemaske. Man får også stadig gratis champagne på økonomiklasse.

    [​IMG]
    Air France nye economy class


    Præcis som på de øvrige klasser findes der et helt nyt underholdningssystem fra Panasonic med menuer på 12 sprog og mere end 1000 timers underholdning. Skærmen er nu 9 tommer mod tidligere 6-8 tommer og har også touch betjening.

    På økonomiklasse findes nu også både stikkontakter og USB-stik, to stikkontakter per tre sæder.

    [​IMG]
    Air France nye underholdingssystem

    Hvad mener BusinessClass?


    Det meste er nyt og friskt, fremforalt er det nye underholdningssystem rigtigt lækkert. Det har eksempelvis en chat-funktion så man kan chatte med andre passagerer via skærmen. Systemet fungerer i stor udstrækning ens i alle klasser selvom menuerne bliver noget mindre og mere komprimerede på økonomiklasse og premium economy – sammenlignet med business og første klasse, HD-opløsningen fungerer rigtigt godt i alle klasser.

    Benpladsen på økonomiklasse virkede helt okay. Jeg prøvede at læne sædet foran helt tilbage og jeg følte mig ikke besværet af det. Premium economy sædet har jeg testet tidligere. Modelllen er anderledes end traditionelle sæder, instinktivt vil jeg tro at den ikke kan lægges lige så langt ned som andre premium economy sæder hos visse konkurrenter, dvs. den faktiske vinkel man får ikke bliver så stor. Dog er sædet meget bekvemt og rigtigt bredt. At man kan slå den nederste del af sædet op gør at man får en ganske fornuftig hvileposition, speciaelt med tanke på at det er økonomiklasse.

    De ny produkter i bussiness class og første klasse er selvfølgelig kronjuvelerne, disse vil vi kigge nærmere på i separate artikler. Der får du også en smagsprøve på hvordan det nye porcelæn i premiumkabinerne bliver når det rulles ud i begyndelsen af 2015.

    Læs mere »
     

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×