Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

Hachans

Medlem
Lite offtopic nu, men konstigt att SAS inte verka tro att om de vill få folk köpa dyra Plus biljetter på en sträcka då de konkurrerar med 2 andra lågprisbolag med samma ombordupplevelse (minus lite dryck och mat), så måste de erbjuder något bättre än dem. Fast Track borde vara en självklarhet.

Folk verkar ju köpa biljetterna ändå och hellre klaga på dem online än att rösta med plånboken så vari finns incitamentet för SAS?
 

NyfikenGrau

Medlem
BER, och vi som bor här, behöver lite goda nyheter så jag slänger in denna som jag tycker är ganska on-topic ändå:

United startar den helt nya linjen Washington DC - Berlin, dagligen från 7 maj 2022 med en Boeing 767-400, klipper in tidtabellen som känns helt okej!

  • UA 234 IAD-BER: 17:45 – 08:20 Uhr
  • UA 235 BER-IAD: 11:05 – 14:25 Uhr
United Airlines kündigt 8 neue Transatlantikstrecken an, u.a. Berlin - Washington und Denver - München » Travel-Dealz.de (som vanligt inte hittat nåt på engelska än, men Google translate då..)

I övrigt startar United som syns i artikeln en mängd andra nya linjer då, bl.a. Bergen-EWR, men det blir off-topic här.
 

marbe166

Medlem
Kan rapportera från igår, söndag. Kom dit strax efter 15. Alla security indikerade fullt, vilket stämde på security 1 och security 2. Jag tog security 1 och det tog mig ca 45 minuter att komma igenom. Hopplöst underdimensionerat, plus att en av åtta checkpoints på security 1 var stängd. Det som verkade vara en flaskhals var lågt antal lådor i security i den checkpoint jag fick. Underkänt.

I övrigt är terminalen stor och luftig, men det är dåligt med sittplatser vid vissa gater.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nån som testat Steigenberger hotel precis vid terminalen?
Annars provar vi början av december när vi har en morgonavgång, så slipper vi åtminstone en del av stressen avresedagen!
 

imartin

Medlem
Nån som testat Steigenberger hotel precis vid terminalen?
Annars provar vi början av december när vi har en morgonavgång, så slipper vi åtminstone en del av stressen avresedagen!

Jag bodde där en natt i början på April, av samma anledning - mindre stress på morgonen. Var helt ok. Tyckte inte om det extremt tunga täcket, sov därför inte så bra. Frukosten var dock mycket bra, speciellt då i April då det var fortfarande massa restriktioner i Tyskland. Alla restauranger i Berlin var stängda, man behövde till och med ha en anledning att bo på hotell (tourism var inte tillåtet då) - men sedan på plats, när man hade klarat sig in, fick man sitta och avnjuta en stor buffet. Kändes ganska speciellt då. Fanns även bubbel som ingick.

Edit: Jag frågade vid receptionen då om det, när restriktionerna är borta, skulle gå bra att bara komma in och äta frukost (utan att ha bott på hotellet), och de sa ja . Så det kan vara ett alternativ för den som anländer på flygplatsen tidigt på morgonen och har lite tid. Speciellt nu när LH loungen bjuder på en extrem fattig frukost. Gick på runt 20 eller 25 Euro om jag minns rätt.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Ping @011430121 var det inte där du bodde vid avblåsta SAS-turen från Berlin (med insulin-incidenten etc)?

(hittar inte inlägget just nu)

Tack, det ringer definitivt en klocka, tror jag minns en bild också men hittar det inte heller nu!

Jag bodde där en natt i början på April, av samma anledning - mindre stress på morgonen. Var helt ok. Tyckte inte om det extremt tunga täcket, sov därför inte så bra. Frukosten var dock mycket bra, speciellt då i April då det var fortfarande massa restriktioner i Tyskland. Alla restauranger i Berlin var stängda, man behövde till och med ha en anledning att bo på hotell (tourism var inte tillåtet då) - men sedan på plats, när man hade klarat sig in, fick man sitta och avnjuta en stor buffet. Kändes ganska speciellt då. Fanns även bubbel som ingick.

Edit: Jag frågade vid receptionen då om det, när restriktionerna är borta, skulle gå bra att bara komma in och äta frukost (utan att ha bott på hotellet), och de sa ja . Så det kan vara ett alternativ för den som anländer på flygplatsen tidigt på morgonen och har lite tid. Speciellt nu när LH loungen bjuder på en extrem fattig frukost. Gick på runt 20 eller 25 Euro om jag minns rätt.

Ok tack, låter bra! Är generellt inte så mycket för frukost ändå om man ska upp väldigt tidigt, föredrar äta på planet för att fördriva tiden lite :)
Vet precis vad du menar om tiden när det var restriktioner för turism, hemskt! Fast man lärde sig ju uppskatta även "det lilla" för att försöka se nåt positivt i det.
 

011430121

Medlem
Ping @011430121 var det inte där du bodde vid avblåsta SAS-turen från Berlin (med insulin-incidenten etc)?

(hittar inte inlägget just nu)
Jo, det var där jag hjälpte den äldre herren som inte hade sin insulin spruta.
https://www.businessclass.se/forum/threads/011430121-blev-kvar-på-ber.101175/
Hotellet ligger 50 meter utanför terminalbyggnaden.
Typiskt flygplatshotell, stort rum, kylskåp på rummet, många kanaler på, TVn stort badrum, hyfsad frukost, restaurangen såg trevlig ut, alla verkade äta hamburgare, vi fick äta i frukostmatsalen där de dukade upp en buffé
Det ser ut som det byggs ett hotell precis bredvid, men de tar nog ett tag innan det är klart.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jo, det var där jag hjälpte den äldre herren som inte hade sin insulin spruta.
https://www.businessclass.se/forum/threads/011430121-blev-kvar-på-ber.101175/
Hotellet ligger 50 meter utanför terminalbyggnaden.
Typiskt flygplatshotell, stort rum, kylskåp på rummet, många kanaler på, TVn stort badrum, hyfsad frukost, restaurangen såg trevlig ut, alla verkade äta hamburgare, vi fick äta i frukostmatsalen där de dukade upp en buffé
Det ser ut som det byggs ett hotell precis bredvid, men de tar nog ett tag innan det är klart.

Tack för rapport(er)!
Det andra är IntercityHotel, ska öppna i vår, annan kedja men samma ägare som Steinberger.
 

imartin

Medlem
Tack för rapport(er)!
Det andra är IntercityHotel, ska öppna i vår, annan kedja men samma ägare som Steinberger.

Intressant, de har också ett hotell vid S-Bahn stationen Terminal 5 (fd SXF Schönefeld). Ligger dock i ett numera extremt trist område (pga att Terminal 5 inte används just nu, och därför är det helt öde däromkring).
 
Toppen