Cristoffer Cedergren
Medlem
BER måste ju öppna upp alla terminaler nu och flytta lågprisbolagen till gamla Schönefield. Då kommer trycket att minska.
Eller bara krypa till korset och öppna upp BER North West (aka Tegel).BER måste ju öppna upp alla terminaler nu och flytta lågprisbolagen till gamla Schönefield. Då kommer trycket att minska.
Och vad poppar upp i nyhetsflödet strax efter man fått skriva av sig...
Lufthansa recommends four hours for check-in at Berlin Brandenburg airport – Business Traveller
Hahr.. Lufthansa gick ut och rekommenderade att komma 4h före avgång till BER. Men verkar blivit shit storm i social media, så de drog tillbaka rekommendationen. Problem solved. Noteras I artikeln att Berlin-Frankfurt tar ca 4h med tåg...
Någon borde nog titta på flöden i huset. What's next? 5h innan...? Spöket BER fortsätter leverera.
Det är mängden kommentarer om det fetmarkerade (gäller även Berlin-München) som sägs vara anledningen till att Lufthansa drog tillbaka det, förödande för marknadsföringen då folk började undra varför man över huvud taget ska flyga inrikes - och Lufthansa flyger ju enbart inrikes till/från Berlin, så det som delvis nog var tänkt som kritik mot BER slog tillbaka ännu hårdare mot Lufthansa själva. Die Bahn (motsvarande SJ) hängde på och påminde om att tåg går vida snabbare än att vänta på BER.
Till huvudproblemet, den akut ökade överbelastningen av terminal 1: T2 är ju helt färdigbyggd. T5 (gamla Schönefeld) kan också användas. Så det finns ju rent tekniskt snabba lösningar på problemet. Däremot betydligt mer ont om pengar (flygplatsbolaget är mer eller mindre bankrutt) och politisk vilja (åtminstone två av tre regeringspartier i Berlins senat kan inte bry sig mindre om det blir svårt/omöjligt att flyga).
Det som gjorde mig mest upprörd det är att det 9 linjer där de kan göra säkerhetskontroller på och endast 4 är öppna varav en är för Fast Track, handikappade samt barn de som höll på att missa sina flyg slussades även till den linjen.
Klockan var 09.10 när jag ställde mig i kön kom igenom 09,47
Var också där i söndags men vid 18-tiden. Total kaos med security som tog omkring 20-30 minuter. I terminalen var det mesta stängt, som tur var kunde vi hitta en plats i Lufthansa loungen, men erbjudandet där var också magert, ändå ok att vänta där.Jag var där i söndags och gick igenom säkerhetskontrollen vid 16.45ish. Inte värre köer än på Arlanda på torsdagmorgonen och jag var igenom på 8-9 minuter utan fast track. Jag tyckte överlag att det var en bra flygplats och upplevde inte alls trängsel och köer varken i security eller på andra platser på flygplatsen. Detta trots att tågen från Berlin var knökfulla och att det var rejält tryck på söndagsresandet.
Glad när jag såg FAST Track och de långa köerna till övriga ”diskarna” de har tydligen höstlov i Berlin denna vecka, när jag blippade mitt kort så lyste det illrött, hänvisades av en kontrollant som slog ut med hela armen i riktning mot de långa köerna.
Jag kommer att kontakta SAS varför de står Fast Track när de inte har köpt den tjänsten på BER.
När jag försökte nyttja fast track så pekade vakten bara på en skylt med ett 20-tal bolag som hade detta, SAS var inte ett av företagen.Hade samma problem för några veckor sedan. Lyckades dock snacka in mig, hjälpte nog att jag talade Berliner till Berliner, så att säga, med viss upprördhet etc. Mejlade SAS efteråt och påpekade detta. Utgick tills jag nu läste ditt inlägg från att det bara var ett tekniskt problem vid FAST Track i BER. Vilken besvikelse att höra att det skulle kunna vara så att SAS inte ens köper FAST Track på BER.