Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

Roseleaf

Medlem
Mera klagande, ni får ursäkta men har man haft så många år på sig att fixa saker här borde det funka bättre:

- Otroligt dåligt skyltat och man måste passera dörrar som ser låsta ut. Man får gissa sig fram och följa efter någon som man tror ska till samma ställe.

- Dålig mobiltäckning. 4G funkar knappt. Men det kanske gäller hela Berlin?

- En flaska vatten kostade €3,50.

Slut för nu

Bådar gott inför Berlin nästa helg!
 

Tomas E

Medlem
Reflektioner från helgens resa till Berlin:

Plus:
- Nytt o rent
- Stora sittytor

Minus:
- Charging Stations på fåtal utvalda platser, känns inte alls 2021.
- Dålig skyltning, hittade inte ut när man gick av planet.
- Taxiområdet, verkade inte finnas något system för det
Håller med, några tillägg baserat på en resa för två veckor sedan. Utresan gick från icke-Schengen-våningen, och några kollegor tog även den vägen på inresan, så jag inkluderar även deras erfarenheter. Flera av de här sakerna har nog nämnts förut, men inte alla. Icke-Schengen-upplevelsen var inte bara sämre utan jag tycker den var extra dålig på BER jämfört med många andra större flygplatser i Schengenland.

Plus:
- Smidigt att använda tåg/S-Bahn (lade dock märke till att det var lite få automater, som någon annan redan nämnt i tråden)
- Det incheckade bagaget kom fort (men man behöver nog mer statistik för att dra slutsatser)

Minus, flertalet kanske "småsaker" för vissa:
- Såg inga transportband någonstans, och det är ganska långa gångsträckor.
- Incheckningsområdet med de olika "kuberna" ser kanske arkitektoniskt tilltalande ut på en översiktsbild, men verkar inte optimal. Ytan mellan de olika "kuberna" kommer nog inte att vara tillräcklig om större störningar inträffar och ovanligt många ska köa ovanligt länge. Då kommer köerna nog att riskera att blocka vägen till andra flygbolags "kuber" och allmänt kaos att uppstå lättare än på flygplatser med en stor yta som kan användas mer flexibelt.
- Säkerhetskontrollen imponerade inte. Inget fast track vad jag kunde se, flera automatingångar som bitvis ledde till olika fållor, och svårt att få överblick om köerna var längre eller kortare om man valde en annan ingång. Inte särskilt trevlig personal. Deras avancerade metalldetektor verkade vara felkalibrerad (åtminstone där jag hamnade) för de verkade behöva göra manuell kontroll av skor och underben på flera passagerare efter varandra.
- Med EU/EES-pass finns det e-gates till och från icke-Schengen-gates, men för övriga gäller manuell passkontroll. Inte förvånande i sig, men dessa passkontroller verkar tydligt underdimensionerade. En kollega fick köa ca 20 min på väg till gaten, trots att det var mitt på dagen och det var rätt låg aktivitetsnivå just då i icke-Schengen-området.
- Ingen lounge i icke-Schengen-området, som trots allt omfattar rätt många gater. Inte mycket annat heller utöver en Heinemann och några godisautomater. Den "smitväg" som @Cristoffer Cedergren hittade kan nog vara praktisk, men det är verkligen inte idealiskt att ha en långsam passkontroll mellan sig och gaten, om man inte har väldigt mycket tid över.
- Att tvingas igenom en taxfreebutik vare sig man vill eller inte tycker jag alltid är ett minus och ger en lurendrejarkänsla. Men om man flyger icke-Schengen på BER måste man löpa gatlopp genom TVÅ butiker, eftersom det finns en till Heinemann på Schengen-övervåningen, direkt efter passkontrollen.
- Såg fler småsaker som inte fungerade/redan var trasiga jämfört med min förväntan på en nyinvigd flygplats (avspärrad passagegrind p.g.a. att den fastnat i halvöppet läge, 2 av 2 handtorkar trasiga på en toalett o.s.v.). Har de köpt skräp eller har de förutsatt att det dröjer några år innan de behöver komma igång med service och underhåll?

Intressant nog är väl terminal 1 ursprungligen avsedd för de "mer seriösa" flygbolagen och inte lågprisflyget? Jag tycker det var flera av minuspunkterna som just kändes mer typiskt för en flygplats avpassade för lågprisflyg. Så nybyggd men något av en lågprisflyg-känsla över hela flygplatsen för mig. Jag tar Arlandas bitvis något bedagade terminal 5 varje dag i veckan jämfört med BER!

Nu är ju Berlin i sig alltid trevligt att besöka (och jag kom på att det var alldeles för länge sedan sist), men det är knappast flygplatsen jag kommer att se fram emot vid nästa besök.
 

imartin

Medlem
Smidigt att använda tåg/S-Bahn (lade dock märke till att det var lite få automater, som någon annan redan nämnt i tråden).

Kanske inget nytt för er här men ett tips är att ladda ner ticket-appen, då kan man köpa biljetten innan man kommer fram till S-Bahn Ticket-App - choose ticket, buy & go | BVG

Jag delar alla dina kritikpunkter.

Min upplevelse av BER, som en som är från Berlin, så här långt är att även om jag är glad att Berlin nu har en ny flygplats så ser jag inte fram emot flygplatsen när jag ska flyga därifrån, trots status. Iaf inte när det är mycket folk. Fast track kan ta en evighet, och jag ser vid olika situationer en hel del av den Berlin-typiska "oprofessionalismen", där små saker helt enkelt inte fungerar som de ska eller som de skulle kunna fungera om någon hade lagt lite mer eftertanke på dem.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Tisdagen 12 oktober tog det 37 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen.
På mitt elektroniska SAS boardingcard stod det Fast Track vet att de tidigare gångerna jag varit på BER så har SAS inte haft den möjligheten, vill minnas att det inte har stått det på boardingkortet.

Glad när jag såg FAST Track och de långa köerna till övriga ”diskarna” de har tydligen höstlov i Berlin denna vecka, när jag blippade mitt kort så lyste det illrött, hänvisades av en kontrollant som slog ut med hela armen i riktning mot de långa köerna.
Jag kommer att kontakta SAS varför de står Fast Track när de inte har köpt den tjänsten på BER.

Nytt denna gång var att de hade satt upp en rullande serveringskiosk ur vid B gaterna där SAS och RyanAir håller till.

Tro det eller inte, jag saknar Tegel och D gaterna.
 

Kris

Medlem
Tisdagen 12 oktober tog det 37 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen.
På mitt elektroniska SAS boardingcard stod det Fast Track vet att de tidigare gångerna jag varit på BER så har SAS inte haft den möjligheten, vill minnas att det inte har stått det på boardingkortet.

Glad när jag såg FAST Track och de långa köerna till övriga ”diskarna” de har tydligen höstlov i Berlin denna vecka, när jag blippade mitt kort så lyste det illrött, hänvisades av en kontrollant som slog ut med hela armen i riktning mot de långa köerna.
Jag kommer att kontakta SAS varför de står Fast Track när de inte har köpt den tjänsten på BER.

Nytt denna gång var att de hade satt upp en rullande serveringskiosk ur vid B gaterna där SAS och RyanAir håller till.

Tro det eller inte, jag saknar Tegel och D gaterna.
Gjorde exakt samma observation när jag var nere för ett par veckor sedan. Var inget höstlov då, men massor av folk som skulle igenom. Reste med junior och gick av en slump förbi säkerhetskontrollen i mitten som är för handikappade och barnfamiljer etc. Kort kö och mannen vid spärren vinkade in oss - nice tänkte jag. Men... Det tog uppskattningsvis längre tid än de andra välfyllda köerna. Var kanske 3 rullstolsekipage och lika många barnfamiljer. Var en av de mest minutiösa, långsamma och grundliga kontroller jag upplevt. Visst tar det längre tid med special needs, men det var oererhört omständigt. Även för oss, som var helt förberedda tog passagen mycket längre tid jfr mitt genomsnitts-benchmark</rant>

Noterade också vagnen vid gateområdet (som för övrigt stängde när vi gick förbi tidig söndag eftermiddag). Men den är ju överflödig nu när Lufthansa bolstrat sitt utbud i loungen :eek:

Så... Skall vi en gång för alla proklamera att det ar bättre förr? :) (Tegel.... Oh Tegel...)
 

Kris

Medlem
Och vad poppar upp i nyhetsflödet strax efter man fått skriva av sig...

Lufthansa recommends four hours for check-in at Berlin Brandenburg airport – Business Traveller

Hahr.. Lufthansa gick ut och rekommenderade att komma 4h före avgång till BER. Men verkar blivit shit storm i social media, så de drog tillbaka rekommendationen. Problem solved. Noteras I artikeln att Berlin-Frankfurt tar ca 4h med tåg...

Någon borde nog titta på flöden i huset. What's next? 5h innan...? Spöket BER fortsätter leverera. :)
 
Toppen