Reflektioner från helgens resa till Berlin:
Plus:
- Nytt o rent
- Stora sittytor
Minus:
- Charging Stations på fåtal utvalda platser, känns inte alls 2021.
- Dålig skyltning, hittade inte ut när man gick av planet.
- Taxiområdet, verkade inte finnas något system för det
Håller med, några tillägg baserat på en resa för två veckor sedan. Utresan gick från icke-Schengen-våningen, och några kollegor tog även den vägen på inresan, så jag inkluderar även deras erfarenheter. Flera av de här sakerna har nog nämnts förut, men inte alla. Icke-Schengen-upplevelsen var inte bara sämre utan jag tycker den var extra dålig på BER jämfört med många andra större flygplatser i Schengenland.
Plus:
- Smidigt att använda tåg/S-Bahn (lade dock märke till att det var lite få automater, som någon annan redan nämnt i tråden)
- Det incheckade bagaget kom fort (men man behöver nog mer statistik för att dra slutsatser)
Minus, flertalet kanske "småsaker" för vissa:
- Såg inga transportband någonstans, och det är ganska långa gångsträckor.
- Incheckningsområdet med de olika "kuberna" ser kanske arkitektoniskt tilltalande ut på en översiktsbild, men verkar inte optimal. Ytan mellan de olika "kuberna" kommer nog inte att vara tillräcklig om större störningar inträffar och ovanligt många ska köa ovanligt länge. Då kommer köerna nog att riskera att blocka vägen till andra flygbolags "kuber" och allmänt kaos att uppstå lättare än på flygplatser med en stor yta som kan användas mer flexibelt.
- Säkerhetskontrollen imponerade inte. Inget fast track vad jag kunde se, flera automatingångar som bitvis ledde till olika fållor, och svårt att få överblick om köerna var längre eller kortare om man valde en annan ingång. Inte särskilt trevlig personal. Deras avancerade metalldetektor verkade vara felkalibrerad (åtminstone där jag hamnade) för de verkade behöva göra manuell kontroll av skor och underben på flera passagerare efter varandra.
- Med EU/EES-pass finns det e-gates till och från icke-Schengen-gates, men för övriga gäller manuell passkontroll. Inte förvånande i sig, men dessa passkontroller verkar tydligt underdimensionerade. En kollega fick köa ca 20 min på väg till gaten, trots att det var mitt på dagen och det var rätt låg aktivitetsnivå just då i icke-Schengen-området.
- Ingen lounge i icke-Schengen-området, som trots allt omfattar rätt många gater. Inte mycket annat heller utöver en Heinemann och några godisautomater. Den "smitväg" som
@Cristoffer Cedergren hittade kan nog vara praktisk, men det är verkligen inte idealiskt att ha en långsam passkontroll mellan sig och gaten, om man inte har väldigt mycket tid över.
- Att tvingas igenom en taxfreebutik vare sig man vill eller inte tycker jag alltid är ett minus och ger en lurendrejarkänsla. Men om man flyger icke-Schengen på BER måste man löpa gatlopp genom
TVÅ butiker, eftersom det finns en till Heinemann på Schengen-övervåningen, direkt efter passkontrollen.
- Såg fler småsaker som inte fungerade/redan var trasiga jämfört med min förväntan på en nyinvigd flygplats (avspärrad passagegrind p.g.a. att den fastnat i halvöppet läge, 2 av 2 handtorkar trasiga på en toalett o.s.v.). Har de köpt skräp eller har de förutsatt att det dröjer några år innan de behöver komma igång med service och underhåll?
Intressant nog är väl terminal 1 ursprungligen avsedd för de "mer seriösa" flygbolagen och inte lågprisflyget? Jag tycker det var flera av minuspunkterna som just kändes mer typiskt för en flygplats avpassade för lågprisflyg. Så nybyggd men något av en lågprisflyg-känsla över hela flygplatsen för mig. Jag tar Arlandas bitvis något bedagade terminal 5 varje dag i veckan jämfört med BER!
Nu är ju Berlin i sig alltid trevligt att besöka (och jag kom på att det var alldeles för länge sedan sist), men det är knappast flygplatsen jag kommer att se fram emot vid nästa besök.