Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

palmen

Moderator
Vi var nog många som såg fram emot att besöka nya flygplatsen i Berlin i början på 2010-talet, nu x antal år senare så har den åtminstone öppnat och har kommit igång att användas.

Tänkte sammanfatta lite av mina tankar och upplevelsen på flygplatsen.

Att flyga till Berlin är en kortare flygning på ca 90 minuter från Stockholm, nu under pandemin så är det ju begränsat med flyg dessutom så flighten ner avklarades på 1h15min istället för planerade 1h45min med EasyJet. Raka spåret ner och ingen trafik vid landning gjorde det tämligen smärtfritt.
Ankomst strax efter 22 och allt på flygplatsen var stängt, bara att sätta högsta fart mot tågen som tar en in till Berlin. Hade tittat upp att jag skulle åka S9 för att komma direkt till mitt hotell. Här uppstod första lilla problemet när man ska köpa en tågbiljett på stationen. Det fanns enbart 6 maskiner att köpa biljetter ifrån och när några hundra turister kommer samtidigt blir det självklart lite kaos och vissa verkade aldrig ha sett en biljettautomat förut (köpte en biljett åt gången fast de skulle ha flera stycken).

Tågterminalen är väl skyltad och direkt i anknytning till terminal 1&2 (den nya delen av flygplatsen). Man kan antingen åka S-bahn eller ta något av snabbtågen in till Berlins stora knutpunkter. För egen del så skulle jag till östra Berlin och då jag precis missat min S9 så blev det istället ett snabbtåg (de gick ungefär var 10e minut vid 22:30-tiden) in till Ostkreutz och sedan byta till S-bahn. Första tåget som kom in var helt överfullt så jag skippade det och tog nästa där det inte var några problem att få sittplats. En resa på ca 20 minuter så var man sedan framme. Kostnad för detta var 3.80€, väldigt bra pris kan man ju konstatera i jämförelse med flera nordiska länder. Allt flöt på utan problem och kom fram till ett Berlin på fredag kväll som var fullt av "nattliv".

På söndagen var det dags att åka hem igen och det fanns flera möjliga alternativ för att ta sig till flygplatsen. Jag valde att ta en liten omväg för att göra ytterligare ett pit stop på min favorit-bar som ligger på Flughafenstrasse i närheten av Tempelhofer feld. Väl där ifrån blev det sedan U-bahn till Hermanstrasse, byta till S45 till S Schöneweide och byta till S9 ut till flygplatsen. Tog lite mindre än 40 minuter med alla byten som var väldigt smidiga.
20210815_160229.jpg

Väl framme på BER så kommer man in rakt under departure hallen, tar 2-3 minuter att åka rulltrappa upp några våningar så befinner man sig bland alla checkin diskar. SAS skulle flyga mig hem och de checkade in längst bort i ena hörnet vid "counter 1". Ordentligt snitzlad bana för alla som skulle lämna väskor och en kö för prio. Jag behövde bara mitt boardingkort och klara av eventuella formaliteter (vilket visade sig inte behövas). Mannen som checkade in mig sa att det ar bäst att gå till den högra säkerhetskontrollen istället för den i stora hallen. I appen på mitt boardinpass stod det att man hade fast track men där blev det ilsken röd lampa och en anställd förklarade att det bara var bolagen på "lappen" som hade access, SAS var inte ett av de ca 20 bolag som var listade. Bara att gå och ställa sig i vanliga kön som inte var direkt lång. Det var dock svårt att se hur fållorna delade upp sig och jag hamnde självklart i helt fel, tog väl totalt 15 minuter så ingen störe fara. En person assisterade under hela processen med att lägga upp bagage och plocka ur saker så att det blev rätt (ordnung muss sein).

Väl igenom säkerhetskontrollen skulle SAS avgå från gate B17 som ligger nästan längst ut i ena "vingen". Det tog väl ca 2-3 minuter att gå dit och båda loungerna (Lufthansa och "den andra") låg där ute. Inga problem att komma in i lufthansa loungen efter att ha fyllt i en papperslapp med kontaktuppgifter (då jag inte har de tyska apparna för covid-spårning).
Det ska normalt finnas både en Senator och en Business del, men för tillfället så var de ihopslagna till en. Ingen mat erbjöds mer än potatis-soppa och pretzel. Inte helt optimalt då jag var ordentligt hungrig men det stillade hungern i alla fall. Var relativt fullt med folk men hittade en plats vid fönstren precis ovanför B18/19 gaten (den bredvid SAS). De skulle helt klart kunna bättra på ventilationen här, kändes som att sitta i en bastu i anslutning till fönstren ut mot plattan.
20210815_174134.jpg

SAS ankom sent så vi blev självklart ordentligt sena från BER då vi verkade ha missat vår slottid. Kapten såg det dock som något positivt att det nu var mer plan i luften och lite "trafik" igen, antar att man alltid kan försöka vända något negativt till något positivt istället. När vi väl fick pushback var det nära till avgång från bana L25, verkade som om vi bara använda halva banlängden för att starta.
20210815_185717.jpg

Vad finns det då att säga om flygplatsen om jag ska summera det?
  • Allt flöt på bra
  • Det mesta var smidigt och bra ordnat
  • Massor av restauranger i "mitten" av avgångshallen
  • Stora ytor för att ta sig fram så man slapp trängas
Överlag med beröm godkänt från mig.
 

011430121

Medlem
@palmen tack för den rapporten, skall göra min jungfruresa dit på fredag.
Var inbokad någon dag efter den första tänkta invigningen via BER till BUD, men det fick bli via en annan flygplats.

Vill minnas att LH hade flera avgångar ARN-BER om dagen inplanerade när flygplatsen skulle invigas, det var väl A319 maskiner som blev över från Lufthansa Italy eller vad nu hette när det bolaget lades ner.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för intressant rapport, får se när jag själv provar första gången, kanske blir nån helgtripp i höst. Tyvärr är det fortfarande inte klart med någon lounge för Priority Pass, får hoppas det blir den stora Tempelhof-loungen om/när det kommer.

Angående biljetter för kollektivtrafik kanske de officiella apparna kan vara ett alternativ, har själv Fahrinfo men Jelbi verkar vara ett mer universellt alternativ.

Apps for ticket purchase | BVG
 

mha321

Medlem
Ankomst strax efter 22 och allt på flygplatsen var stängt, bara att sätta högsta fart mot tågen som tar en in till Berlin. Hade tittat upp att jag skulle åka S9 för att komma direkt till mitt hotell. Här uppstod första lilla problemet när man ska köpa en tågbiljett på stationen. Det fanns enbart 6 maskiner att köpa biljetter ifrån och när några hundra turister kommer samtidigt blir det självklart lite kaos och vissa verkade aldrig ha sett en biljettautomat förut (köpte en biljett åt gången fast de skulle ha flera stycken).

Nu har jag inte testat det från just BER, men ett bra alternativ till att stå i kö till maskinerna ihop med hundra andra borde vara att köpa biljetten i BVG appen i mobilen. För det är väl vanliga S-Bahn biljetter som gäller?
 

fcx

Medlem
Sex biljettautomater är ju ett steg upp från de två de hade på Tegel. Tipsar om att ladda ner BVG-appen för biljettköp, som bonus kan man då köpa biljetter med kort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sex biljettautomater är ju ett steg upp från de två de hade på Tegel. Tipsar om att ladda ner BVG-appen för biljettköp, som bonus kan man då köpa biljetter med kort.

Man kan numera använda kort i alla automater också.

Inte nog med det, de tar till och med Amex! Trots att det är Tyskland!


BVG-automaterna (de gula) tar Amex, dock inte VBB (S-Bahn). Hur det är med de "riktiga" tågautomaterna för fjärrtåg vet jag inte.

Men hur som helst, apparna är bäst och de tar Amex och Paypal om man vill.

Tycker själv att acceptans av just Amex till och med är bättre än i Sverige. Total andel ställen som tar kort alls är naturligtvis avsevärt högre i Sverige, men de flesta är strikt Visa/MC enligt min erfarenhet. (Kanske för att Swish konkurrerar i Sverige, så mindre behov av kortutbud? vet ej)
 

palmen

Moderator
Sex biljettautomater är ju ett steg upp från de två de hade på Tegel. Tipsar om att ladda ner BVG-appen för biljettköp, som bonus kan man då köpa biljetter med kort.
Det går att betala med amex och kort i automaterna också sedan ett tag tillbaka.

Nu har jag inte testat det från just BER, men ett bra alternativ till att stå i kö till maskinerna ihop med hundra andra borde vara att köpa biljetten i BVG appen i mobilen. För det är väl vanliga S-Bahn biljetter som gäller?
Ja det är helt vanliga biljetter som ska stämplas i maskin.

Inte nog med det, de tar till och med Amex! Trots att det är Tyskland!
Amex fungerar i vissa maskiner redan nu, dock inte blipp när jag testade.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ett tips till de som inte har koll på hur man ska åka med tågen för att komma rätt, Google maps är väldigt bra som hjälpmedel och visar alla avgångar och byten. Kör uteslutande efter detta och det fungerar mycket bra, man ser tom förseningar där.

Kommer allra mest till sin rätt när man ska ta bussar, då dessa förseningar inte alltid syns vid hållplatsen (även om man börjat sätta upp digitala tidtavlor vid en del busshållplatser).
Jag vill dock minnas att jag använt denna funktion i Sverige också, men kan inte svära på det..
 
Toppen