Senaste nytt

Enkel vs tur och retur - hur tänker flygbolagen?

henrik l

Medlem
Det här gäller väl framför allt interkontinentala biljetter. Intra-Europa och inrikes är det ju lite bättre. Har kört enkelbiljetter ena vägen när vi flugit till Sicilien och då framför allt med BA och SAS. Däremot har det varit hopplöst att hitta enkelbiljetter med Lufthansa till hyfsat pris. Misstänker att detta är en anpassning till lågprisbolagen som väl har pumpat ut billiga enkelbiljetter sedan X-antal år tillbaka.
 

Taggen

Medlem
Gör man inte ett stort fel när man jämför i stort sett med ett enda bolag som inte lyckas hålla jämna steg med konkurrenterna.
Jag får inte riktigt den bilden av övriga i bilden nedanför!!

Visa bifogad bild 113718
Fast här kommer du in på nästa punkt inom revenue management och det är betalningsviljan för direktflyg vs. mellanlandning. SAS är det enda bolaget med direktflyg i ditt exempel. Kolla du ett par sökningar direkt från Amsterdam, Lissabon och Reykjavik så kommer skillnaden bli lägre. Uppenbarligen kan SAS ta de här priserna från CPH och då blir det så.

Ingen av oss kommer förstå exakt hur detta fungerar då det är knappast information som flygbolaget har något intresse av att dela. Ibland är det svårt att förstå saker genom vår egen logik då vi gärna ser oss som logiska varelser men i detta fall blir det snabbt som att försöka lösa en ekvation med alldeles för många okända variabler. Till slut kommer du till punkten då du behöver mer information för att komma vidare i resonemanget.
 
Last edited:

jimmy_h

Medlem
Enkla svaret varför T/R är billigare än Enkel är att med T/R behåller flygbolaget kunden på hemresan (istället för att flyga med konkurrenten).
Sen har marknaden på short haul slagit sönder den logiken genom att nu kostar två Enkla lika mycket som T/R
På long haul fungerar det ännu (tillsvidare)
T/R möjliggör också att man kan erbjuda olika priser beroende på vistelse längd (kortare vistelse = högre betalningsvilja).
 

jimmy_h

Medlem
Gällande direkt flyg vs via är logiken inte så svår
Det är få bolag som flyger direkt skandinavien - usa (låg konkurrans ger högt pris).
Däremot finns det nästan oändliga kombinationer från skandinavien till usa via någon anna flygplats (hög konkurrens ger lågt pris)
 

AABack2ARN

Medlem
Först och främst tror jag detta med prissättningen på enkelbiljetter vs tur och retur är ett arv från gamla tider som legacy-bolagen ännu inte gjort sig av med på långdistansflygen trots att lågprisbolag som Norwegian kommit in på långdistansmarknaden.

Utöver det spelar bokningsklass in i detta. En enkelbiljett STO-CPH-ARN bokas i C-klass. Det är den högsta bokningsklassen och finns tillgänglig i praktiken tills planet stänger dörren (om det inte är tokfullsatt). Du kan dessutom i teorin boka om den så mycket du vill fram till avgång.

Ingen av oss som inte jobbar med revenue management har några siffror men baserat på erfarenhet tenderar en viss flight vara överbokad när det bara finns C-platser kvar till försäljning, dvs du kan köpa dig en plats ombord på ett fullsatt plan och därmed kicka av någon annan från planet.

Om jag idag kollar på en enkelbiljett STO-CPH-EWR 16MAR21 får jag bokningsklass C på bägge flygen och det härliga priset SEK 28290. En tur och returbiljett med utresa 16MAR21 och hemresa 23MAR21 kostar i motsvarande ombokningsbara/återbetalbara bokningsklass (Z) SEK 32921. Här skulle du dock behöva betala mellanskillnad om inte Z-platser finns kvar när/om du bokar om. (Z ger för övrigt enbart rätt till ekonomiklass inom USA med United och färre EB-poäng än C). Skulle jag däremot boka en C-klass tur och retur landar priset på cirka SEK 47000.

Så jämför man äpplen och äpplen (dvs samma bokningsklass) i fallet business är skillnaden mellan enkel (SEK 28290) och t/r (SEK 47000) inte längre lika stor om man köper två enkla.

Dock faller denna jämförelse då en enkel EWR-CPH-STO kostar härliga SEK 62175 så summan av två enkla biljetter landar på SEK 90000 mot SEK 47000 för t/r utgående från Sverige. En t/r utgående från USA i C kostar i storleksordningen SEK 86000 och då är helt plötsligt SEK 90000 inte längre något att bråka om för två enkelbiljetter.

I vanlig ekonomi (SAS GO) uppskattar jag att priset för E-klass kostar SEK 14000 enkel väg och SEK 20000 tur och retur. E-klass är fullpris ekonomiklass och den sista klassen i ekonomikabinen att säljas slut.

Att flygbolagen envisas med detta är vansinnigt men uppenbarligen tycker de att det är värt det.

För övrigt kan ni jämföra med exemeplvis Lufthansas prissättning för den tyska marknaden, Finnair för den finska och Air France för den franska och ni kommer hitta ännu värre exempel på direktflygen medan SAS ofta kan ha generösare regler för dessa marknader. Som sägs ovan, direktflyg och marknadsdominans kostar extra för oss konsumenter.

Det enda man med säkerhet kan säga är att det är i det närmast omöjligt att förstå för oss vanliga människor.
 

micsjo

Medlem
Om jag ska flyga London till New York till Stockholm till London med jobbet så är det exakt den rutten jag ber resebyrån boka. De kommer inte fippla med att boka 2 tur och returer för att prismaximera, särskilt då de kan få problem om de sätter det i system.

Det är ju exakt det en resebyrå gör. Alla större företag jag varit på (typ landets 10 största - konsultat runt en del) har resebyråer var inkomst är en andel av besparingen. Dvs de bokar bara t/r som aldrig ens avses användas för returen.
 
Toppen