Först och främst tror jag detta med prissättningen på enkelbiljetter vs tur och retur är ett arv från gamla tider som legacy-bolagen ännu inte gjort sig av med på långdistansflygen trots att lågprisbolag som Norwegian kommit in på långdistansmarknaden.
Utöver det spelar bokningsklass in i detta. En enkelbiljett STO-CPH-ARN bokas i C-klass. Det är den högsta bokningsklassen och finns tillgänglig i praktiken tills planet stänger dörren (om det inte är tokfullsatt). Du kan dessutom i teorin boka om den så mycket du vill fram till avgång.
Ingen av oss som inte jobbar med revenue management har några siffror men baserat på erfarenhet tenderar en viss flight vara överbokad när det bara finns C-platser kvar till försäljning, dvs du kan köpa dig en plats ombord på ett fullsatt plan och därmed kicka av någon annan från planet.
Om jag idag kollar på en enkelbiljett STO-CPH-EWR 16MAR21 får jag bokningsklass C på bägge flygen och det härliga priset SEK 28290. En tur och returbiljett med utresa 16MAR21 och hemresa 23MAR21 kostar i motsvarande ombokningsbara/återbetalbara bokningsklass (Z) SEK 32921. Här skulle du dock behöva betala mellanskillnad om inte Z-platser finns kvar när/om du bokar om. (Z ger för övrigt enbart rätt till ekonomiklass inom USA med United och färre EB-poäng än C). Skulle jag däremot boka en C-klass tur och retur landar priset på cirka SEK 47000.
Så jämför man äpplen och äpplen (dvs samma bokningsklass) i fallet business är skillnaden mellan enkel (SEK 28290) och t/r (SEK 47000) inte längre lika stor om man köper två enkla.
Dock faller denna jämförelse då en enkel EWR-CPH-STO kostar härliga SEK 62175 så summan av två enkla biljetter landar på SEK 90000 mot SEK 47000 för t/r utgående från Sverige. En t/r utgående från USA i C kostar i storleksordningen SEK 86000 och då är helt plötsligt SEK 90000 inte längre något att bråka om för två enkelbiljetter.
I vanlig ekonomi (SAS GO) uppskattar jag att priset för E-klass kostar SEK 14000 enkel väg och SEK 20000 tur och retur. E-klass är fullpris ekonomiklass och den sista klassen i ekonomikabinen att säljas slut.
Att flygbolagen envisas med detta är vansinnigt men uppenbarligen tycker de att det är värt det.
För övrigt kan ni jämföra med exemeplvis Lufthansas prissättning för den tyska marknaden, Finnair för den finska och Air France för den franska och ni kommer hitta ännu värre exempel på direktflygen medan SAS ofta kan ha generösare regler för dessa marknader. Som sägs ovan, direktflyg och marknadsdominans kostar extra för oss konsumenter.
Det enda man med säkerhet kan säga är att det är i det närmast omöjligt att förstå för oss vanliga människor.