Senaste nytt

Enkel vs tur och retur - hur tänker flygbolagen?

Men det måste ju vara en extremt få resenärer som reser London - New York - Stockholm och har såpass kort tid på plats i New York att de måste ha längre stopp för att inte riskera att missa nästa flyg. Varför skulle man få problem om man sätter det i system? Sökte precis på momondo och de listar tur och retur istället för enkel för att det är billigare.
 
Fast det där resonemanget ni för nu stämmer ju inte riktigt.
Jag har bokat SAS GOT - PVG ut och sen BKK - GOT hem som en biljett.
Det är precis som trådskaparen säger tokdyrt att köpa dessa som enkelbiljetter men som multistop biljett, köpt som en biljett är det sammalika nästan som ToR GOT - PVG eller GOT - BKK.

Så jag har svårt att inte se att resebyråer bokar detta, exemplet med London - NY - Sthlm - London som multistopp och således får ett rimligare total pris.
Så varför det ska vara så dyrt med just enkelbiljetter i Europa och USA.
Självklart är det nån idé bakom detta men jag tycker nog den snarast är till nackdel för bolagen.
 
När jag bokar ToR är det semester och priskänslig. När jag bokar enkelresa är det oftast någon specifikt jag ska till och är mindre priskänslig.

Varför skulle det vara någon större konspiration bakom än att flygbolagen ser att betalningsviljan är högre bland de som söker enkelresor och därför presenterar ett högre pris? Likt vissa företag hade ett högre pris om man surfade med en Mac istället för Windows-dator eller priset gick upp på en resa man kollat på flera gånger.
 

eddo

Medlem
Intressant diskussion. Jag får inte heller riktigt ihop det.

Visst, förstår att personer som söker enkelbiljett inte är lika priskänsliga generellt. Skulle därför förstå helt och hållet om t.ex. en tur och retur ligger på 20.000 kr och enkel 19.000 kr. Men att enkel rent av är dyrare får jag inte ihop. Då köper man väl tur och retur-biljetten även om man bara tänkt flyga enkel väg? Detta bör flygbolagen också förlora på.

Eller hänger hela idén helt enkelt på att folk inte ens testar söka på tur och retur utan bara köper enkelresan utan att ha koll på att de skulle spara pengar på att köpa tor?
 

Brandten

Medlem
Är det bara jag som inte får ihop TS initiala kalkyl?
Tur retur extremt mycket dyrare medan exemplet visar t/r som under halva priset?
 
Är det bara jag som inte får ihop TS initiala kalkyl?
Tur retur extremt mycket dyrare medan exemplet visar t/r som under halva priset?

Ta till exempel CPH-EWR 7 april 2021. Då kostar en tur och retur-biljett i ekonomi med SAS 5 054 kr (2 673 + 2 381). En enkelbiljett på samma flyg kostar 13 553 kr. Detta är inte något enstaka exempel utan gäller i princip alla stickprov jag gjort på SAS sida. Se bilder nedan.
 

Attachments

  • 70B18906-E78E-4C94-89E8-AE00DDFE456B.jpeg
    70B18906-E78E-4C94-89E8-AE00DDFE456B.jpeg
    86,2 KB · Visningar: 373
  • 3EC04DF4-EE7F-40EE-BD1A-BDFA194845BD.jpeg
    3EC04DF4-EE7F-40EE-BD1A-BDFA194845BD.jpeg
    44,2 KB · Visningar: 295

E.K

Medlem
Gör man inte ett stort fel när man jämför i stort sett med ett enda bolag som inte lyckas hålla jämna steg med konkurrenterna.
Jag får inte riktigt den bilden av övriga i bilden nedanför!!

Skärmbild (71).png
 
Toppen