Senaste nytt

East-bound vintervila - februariflykt från Norden

Kris

Medlem
Var en hel del skrik 1/4 legs till / från usa, vet i tusan hur bra det känts om det hänt i biz. Känns som man kunnat förstöra för en hel kabin, inkl sig själv ;)
Man stör färre personer i biz än Eco...;) Det underlättar rejält att resa business enligt min mening. Har man riktigt små barn kan man gå runt med dem lättare. Är barnen lite större kan de gå runt till galley osv. Går även att bygga koja i ett biz-säte...:) Det stör ingen och blir en perfekt biograf när man är färdig.
 

Kris

Medlem
Det tog lite tid, men här kommer etapp två av resan med Bangkok som mål.

Etapp 2: Hong Kong-Bangkok
Nästa steg på resan var att flyga från Hong Kong till Bangkok. Valet föll på Thai Royal Silk. Alltid trevligt! Hade pratat mycket om flygplan med två våningar med min 3-åriga medresenär, så jag hoppades att det inte skulle bli last minute equipment change a-la Thai. Det höll hela vägen. Blev 747 och de sedan länge valda platserna på övre deck var säkrade. Side note, för att hetsa stämningen innan resan har jag försökt att bygga tvåvåningsflyg a la 747/A380 med duplo, dock utan något vidare resultat. A330 i treklasskonfig var så långt vi (jag) kom...

Incheckning
Det är extremt smidigt att resa med Airport Express från Hong Kong City till flygplatsen. Som grädde på moset kan man checka in sitt bagage redan på tågstationerna i city (vi åkte från Kowloon men även Hong Kong central erbjuder detta), vilket minimerar släpande av bagage osv. Denna service står det skrivet om i många andra trådar, så går inte in på vidare detaljer. Med ett sus är man ute på HKG airport och parkerad i loungen.

IMG_20180130_093237.jpg

Incheckning på Kowloon Station. Även bag drop, så från denna punkt behövdes det bara släpas på handbagage. Well...och till viss del mitt treåriga resesällskap. :)

IMG_20180130_093748.jpg

Väntan på Airport Express på Kowloon Station.

IMG_20180130_094404.jpg

Snabbt, smidigt, rent osv. På väg mot HKG Airport


IMG_20180130_101654.jpg

Det började lacka mot kinesiskt new year. Blev en kort tur inom bokhandeln innan security.

Thai Lounge på HKG Airport
OK standard, men inget extravagant. Dock kändes mat/snacks-utbud en (liten) tand bättre än motsvarande lounger i Bangkok. Eller i alla fall en smula annorlunda och därmed omväxlande. Min 3-åriga medresenär gillade speciellt glassboxen - välfylld med fem olika sorter. Kulörta stolar att sjunka ner i (bokstavligen) för glassätande och annat. Fanns även en United lounge bredvid, men denna hanns inte med.

IMG_20180130_104937.jpg

Ingång till Thai Royal Orchid Lounge

IMG_20180130_113024.jpg

Färgglada möbler och en magnifik utsikt. Vår 747 i bakgrunden. Elfenbenskusten och Sverige uppradade emot varandra.

IMG_20180130_112736.jpg


IMG_20180130_112522.jpg


IMG_20180130_112528.jpg


IMG_20180130_112552.jpg

Diverse käk i loungen. Glassfrysen var ett populärt inslag.



Boarding
Vi pinnade ner till gate 40, som ligger rakt nedanför loungen, strax efter boarding hade påbörjats. Fläckfri prio boarding (ping @sas och #jantelag) där vi kunde gå ombord direkt trots lång kö till economy.

IMG_20180130_121915.jpg

Prio boarding utan rissel. Yay!

IMG_20180130_122012.jpg

Håll till vänster. Yay igen!

IMG_20180130_122107.jpg

Sista biten... Nu är det nära... Upp för trappan!


Flygtur och service
Det bjöds på champagne (Veuve Clicquot Brut) eller annan läskeblask innan avfärd. Traditionsenligt ackompanjerat av orkidéer på varje plats. Strax var det någon i mitt resesällskap som susat runt i kabinen och charmat till sig en hel bukett... Skall nämnas att vederbörande kröp upp i sitt säte och sov igenom större delen av flygningen efter takeoff. Dock ringde mat och sovklockan just in time för att förbeställt kids meal hanns med.

Resan var smooth, utan några överraskningar. Riktigt gött att kunna kompensera och motionera lite i trappan efter inmundigande av en god portion mat, dessert och fika. 747 i like!

IMG_20180130_122257.jpg


IMG_20180130_140745.jpg


IMG_20180130_123141.jpg

Kabinen på ovanvåningen. Gott om plats för förvaring. Den övre kabinen ger en väldigt intim känsla.

IMG_20180130_122524.jpg

Pre-flight drinks för vuxen och barn. Samt embryot till en bukett/samling orkidéer...

IMG_20180130_132128.jpg

Snacks och drink väl uppe i luften.


IMG_20180130_123550.jpg


IMG_20180130_123426.jpg


IMG_20180130_123557.jpg


IMG_20180130_123426.jpg

Meny

IMG_20180130_133104.jpg

Dags för käk

IMG_20180130_133848.jpg

Child meal. Lurpak - alltid trevligt :)

IMG_20180130_140923.jpg

Avrundning med dessert och lite kaffe. Väldigt angenäma kaffemuggar för övrigt.

IMG_20180130_153316.jpg

Extra value for money med krusidullinflygning.


The verdict
En tur som levererade det den skulle. Med endast några få timmars flygtid känns det som en utmärkt produkt, i synnerhet om man jämför med liknande sträckor inom EU... Thai's hårdvara på denna äldre maskin är lite småsliten, men självklart väsentligen bättre än en narrow body C-seatblock-variant. Allt mittsätesrytteri i C är därmed även bortdesignat, vilket kanske är det allra mest signifikanta i sammanhanget...


Intercontinental Bangkok
Hotellet ligger precis vid Skytrainstationen Chit Lom och är således strategiskt belägen för den som vill utforska Bangkok. Att åka taxi i Bangkok är billigt men kan från tid till annan vara ganska segt, så gött att ha kollektivtrafik nära. Som gäst i Club Intercontinental är det bara att ta hissen högst upp och checka in i klubbsalongen, till tonerna av smooth jazz (radio) och friskpressad ananasjuice. Jag hade bokat två rum för IHG rewards-poäng a 35k per natt. Enligt mitt tycke ett mycket prisvärt alternativ. Efter senaste höjningen kostar det 40k, vilket fortfarande får anses ok. Det som är riktigt nice är att de bjuder på Club access till Royal Ambassadors även på reward nights. Detta är ingen officiell förmån och motsvarande tjänst skulle kosta mellan 500-800 SEK per natt som upsell.

IMG_20180130_170428.jpg

Välkomstkit på rummet för Ambassadors. Vin, vatten, frukt och en sarongliknande tyglapp (perfekt att bygga koja med...)

Rummen är ganska stora men relativt slitna, men inget som stör nämnvärt. Rejält lastad mini bar med 20cl-flaskor med fika. Även fri mini bar bjöds som RA, vilket inte heller är officiell förmån på reward stays. All in all, det är 100%-ig och oroväckande lättillgänglig fikagaranti som RA på IC Bangkok.

IMG_20180131_103242.jpg


IMG_20180131_103254.jpg


IMG_20180201_204905.jpg

Minibar och fika på rummet. Rejäla buteljer. Aldrig fel med en kopp gin på eftermiddagen...

Högst upp på taket finns en mindre pool, med tillhörande bar. Det är som en liten oas att dra sig tillbaka till efter en hektisk dag i stadens sus. Trots det ytmässigt begränsade området är det en riktigt nice roof top. Blir man för varm, men är trött på att bada, är det bara att gå en halvtrappa ner och svalka sig i klubbsalongen.

DSC_1282.JPG

Poolen på taket. En trevlig oas. Poolen är inte nämnvärt uppvärmd, så inte så användbar i December när jag var där sist. Men nu i Februari var det riktigt nice!

Bildmaterialet blev ganska fikacentrerat. Var ett kort stopp på tre nätter och dessutom återbesök på hotellet, så blev inte plåtat så mycket.


Club Intercontinental erbjuder standardpaketet med frukost, afternoon tea och cocktail hours. IC Club lounge i Bangkok har barnfri zon på kvällen, så mitt resesällskap, inkluderande 3-åring, blev hänvisade till lobbybaren istället. Detta är egentligen inget nerköp enligt min mening, då man erbjuds en väsentligen mer matig meny att fritt välja från. Räkor med dipp, nice! Mini enchiladas, nice! Dignande frukttallrik, nice!

IMG_20180131_145911.jpg

Afternoon tea i klubbsalongen. En smärre måltid skall sägas. Kakor, desserter och mackor ad libitum.

Utbudet i loungen under cocktail hours har bantats (i mängd, men ökat en smula i kvalitet). Frukosten i loungen erbjuder, förutom en buffé, en del trevliga made to order-rätter. Provade mig igenom egg benedict, bento box, omeletter, mini steak osv. (Inte samtidigt dock...) Mycket gott! Generellt är utbudet vid frukost i klubbsalongen väsentligen mindre än ordinarie frukostbuffé. Men, de saker som finns har gjorts med finess och kvaliteten är på topp. Föredrar kvalitet och lugn och ro framför utbud i detta fall.

IMG_20180201_192150.jpg

GT med utsikt från klubbsalongen

The verdict
Ok hotell där hårdvaran är godkänd och service är väl godkänd. Bra location och härlig oas på taket. Fortfarande en ok deal (efter höjning till 40k/natt) för IHG rewards nights och definitivt som RA. De löser dessutom barnaversionen på kvällen i klubbsalongen på ett smidigt sätt.
 

Attachments

  • IMG_20180130_123446.jpg
    IMG_20180130_123446.jpg
    26,3 KB · Visningar: 138

Gus

Medlem
Wow vilken rapport! Det bästa jag vet är minibarer! Rena drömmen att vara RA och få allt det där goda gratis! :) Afternoon teat ser galet fint ut!

Ganska resvan då med andra ord Fin tanke med boardingpassen! :)
Bra att veta, ska själv ha första barnet nu i Juni och det här hur det är att resa med barn/bebis är något vi funder mycket kring. Förhoppningsvis kan vi boka något Amex 2-4-1 checken i slutet av året för resa 2019!
Ja lyssna på @Kris råd och kör bara på! Min dotter hann med 23 länder innan hon fyllde två år. Nu har hon precis fyllt två och dels så kostar hon i poäng lika mycket som en vuxen :oops: (förutom på sas) och dels är det mycket svårare att nu hitta plats för tre personer, mot förut två. Och ska man köpa en biljett är det nästan vuxenpriser som gäller.
Grattis! Det är ju (i princip) gratis (för barnet) att resa innan det blir två år. Så det är bara att köra på :)

Amex 241 i C med infant är full pott:D Jag lyckades pricka in två innan dotterns tvåårsdag.

Bara pinga om du har några frågor eller funderingar. Kan exempelvis rekommendera BedBox | JetKids vid long haul i Y/M. Dock överflödigt om man konstant åker längst fram :D
 

Kris

Medlem
Wow vilken rapport! Det bästa jag vet är minibarer! Rena drömmen att vara RA och få allt det där goda gratis! :) Afternoon teat ser galet fint ut!

Ja lyssna på @Kris råd och kör bara på! Min dotter hann med 23 länder innan hon fyllde två år. Nu har hon precis fyllt två och dels så kostar hon i poäng lika mycket som en vuxen :oops: (förutom på sas) och dels är det mycket svårare att nu hitta plats för tre personer, mot förut två. Och ska man köpa en biljett är det nästan vuxenpriser som gäller.
Tackar tackar! Ja, det är nice med gratis minibar. Många gånger blir (som Club guest) behovet för kvällsdrink(ar) tillfredtällt vid cocktail hours. Men det finns ju absolut tillfällen där minibaren är handy; barn som somnar tidigt/bråkar så att man missar cocktail hours, gratis måltidsdryck vid roomservice, extra supply när man är på grabbresa... osv..:)

Det var en chock(! :eek:) på 2års kalaset att inse att resekostnadera nu skulle skena iväg...:)
Vi har klarat oss hittills, men det krävs lite mer insats för att hitta (prisvärda) biljetter. Med små barn har man ju iofs fortfarande flexibilitet. Nästa chock kommer väl när skolan börjar diktera villkor för reseperioder :eek::eek:
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kris

Medlem
Efter en tid på resande fot börjar resan närma sig mittpunkten. Delar av logistiska orsaker upp etapp 3 i en flygdel (A) och en hotelldel (B).

Etapp 3A: Bangkok-Koh Samui (BKK-USM)
Dagen till ära var det dags för lite inrikesflyg i Thailand. Efter några dagar i ett svettigt Bangkok var det dags att bege sig till något mer strandnära. Turen var bokad med det thailändska bolaget Bangkok Airways, som marknadsför sig som "Asia's Boutique Airline". Bokad kabinklass var C och således platser i den främre delen av kabinen.

Incheckning och pre-flight
Bangkok Airways skeppar i huvudsak runt pax (en stor andel turister) inrikes i Thailand, samt till närliggande länder i sydost-asien. Incheckning sker vid sektion F på BKK och således ganska nära säkerhetskontrollen till inrikesterminalen.

Helt utan kö till premium checkin, som kan användas av statusmedlemmar i Bangkok Airways bonusprogram samt av resande i business class. Vi hörde till den andra kategorin. Incheckningen gick smärtfritt, bagage märktes med blåa premium-tags och strax var vi igenom säkerhetskontrollen.

IMG_20180202_133203.jpg

Fritt blås vid incheckning på BKK Airport. Dagen till ära var svarta mattan utrullad.

Lounge
Alla resenärer (inklusive economy) har tillgång till lounge. Det sagt, så var det ganska mycket Ikea-style över economy-loungen. Om man inte är rädd för socker, kolhydrater (vitt bröd och croissanter) samt människor, är denna lounge att rekommendera. Det finns även popcorn till barn och vuxna, vilket tilltalade mitt 3åriga resesällskap.

IMG_20180202_134809.jpg

Välkommen in i Bangkok Airways economy lounge.

IMG_20180202_141542.jpg

Interiör

IMG_20180202_141611.jpg

Ett ganska sparsmakat lekrum... Men tanken är god.

IMG_20180202_135232.jpg


IMG_20180202_135218.jpg


IMG_20180202_135225.jpg

En buffe med rikliga mängder socker och snabba kalorier. Passar utmärkt till en kort flight (så att man hinner omsätta all energin...).

IMG_20180202_141526.jpg

Den berömda popcornmaskinen. En kontrast till allt det söta.

För säkerhets skull besöktes business-loungen också. Den ligger ett rullband längre ut på piren. Inget att direkt skriva hem om, men klart mer behaglig än economy-dito. Lite diverse plockmat och även möjlighet att beställa någon form av varm mat, vilket vi inte gjorde.

IMG_20180202_141746.jpg

Ingången till business loungen som låg ett par gater längre ner på A-piren.

IMG_20180202_142701.jpg


IMG_20180202_141958.jpg


IMG_20180202_142712.jpg

Interiör i business loungen. Något mer ombonat och framförallt mer lugn och ro.


IMG_20180202_141840.jpg


IMG_20180202_141858.jpg

Ett par bilder från buffén i business loungen. För den oroade läsaren kan jag bekräfta; det finns ingen popcornmaskin i business loungen, dock finns det portionsförpackade påsar med popcorn. Puh!

Boarding
Åh nej! Gate A9 är en bussgate. Mina farhågor om kaotisk turistflight-bussgate-boarding blev dock omkullkastade. Premiumresenärer och statuspax blev hänvisade till en egen (full size) buss, som körde ut till planet först, med god marginal. Nice!

IMG_20180202_145751.jpg

A9 är en buss Gate. Oh no!

IMG_20180202_150007.jpg

Det ordnade sig med en full size bus för status och business pax. Bra där!

IMG_20180202_151033.jpg

Dags att kliva in i boutiquen :)


Kabinen
A319 med två-klass-konfiguration. Således "riktiga" businessclass-säten på denna 45min flight (planlagt 1h). Väntar med spänning på den dagen då detta fenomen återkommer på turer mellan CPH och BER/TXL... Det sagt så var sätet av äldre modell, men det gjorde helt klart jobbet. Det var fullt på alla tre rader i C, med en 2+2-konfiguration. Framför allt - en rejäl gardin av tjusigt tyg mellan Y och C!

IMG_20180202_152128.jpg

Börjar med en tillbakablick (;)) i en tom ekonomikabin

IMG_20180202_151149.jpg


IMG_20180202_151328.jpg


IMG_20180202_155703.jpg

Kabinen i främre delen av flyget. Trevligt med riktiga C-säten på en 1h-tur.

IMG_20180202_151358.jpg

Nice med lite terminator-kontroller

IMG_20180202_153825.jpg

Fact sheet - Lista över Bangkok Airways boutiquer.


Service
Trots den korta flygturen serverades det mat och dryck på turen. Det började med en pre-flight-drink i väntan på den andra bussen. Väl uppe i luften serverades det en lätt varm måltid, nudlar med räkor och även en smarrig kaka till kaffet. Samtlig dryck var alkoholfri. Även passagerare i ekonomi fick käk, vilket är (i moderna mått mätt) imponerande för en såpass kort flygtur. Men de kallar väl sig inte Asias Boutique airline för inget...

IMG_20180202_151549.jpg

Pre flight drinks

IMG_20180202_155733.jpg

Käk på en sub-1h flight. Inget superspännande men dock imponerande att allt hanns med.

IMG_20180202_151502.jpg


IMG_20180202_151541.jpg


IMG_20180202_151541.jpg


IMG_20180202_151534.jpg

Meny. Det var lunch som serverades på denna flight.

Väldigt trevlig och serviceminded personal. Mitt treåriga resesällskap (som för övrigt sov från takeoff till landing) fick ett litet set strandleksaker vid boarding. Bra där - se och lär SAS (re: Har SAS slutat med leksaker till barn)

IMG_20180202_152112.jpg

Muta till mitt treåriga resesällskap. (Re: har SAS slutat med leksaker till barn...)

Inflygning och ankomst
Det är alltid något speciellt att ankomma till en destination som denna. Spektakulär inflygning och ankomst till en flygplats som till stor del är utomhus. Trevligt! Man känner att lugnet anfaller när transfer från planet till "terminalen" sker med en golfbil (modell större) och att bagagebandet är precis om hörnet. Inga rullband, rulltrappor, stress osv. Koh Samui - here we come!

IMG_20180202_162848.jpg


IMG_20180202_162923.jpg

Inflygning till Koh Samui (USM)

IMG_20180202_163639.jpg

Premium transfer från flyg till terminal. Övriga pax fick åka de något större kärrorna bredvid.

IMG_20180202_163900.jpg

Korta promenader i behaglig miljö. Inga people movers här inte!

IMG_20180202_164610.jpg

Bagageutlämning

IMG_20180202_165401.jpg


IMG_20180202_163826.jpg

Så var vi framme. Samui here we come!

The verdict

Kanske inte de modernaste faciliteter (lounger, flyg etc.) men helt klart ett behagligt och bekvämt alternativ att resa med om man är i regionen. Boutique-konceptet (vad nu individen lägger i det...) genomsyrar resan, med lite extra saker och service på vägen som i alla fall jag inte förväntar mig på en kort inrikesflight (i synnerhet om jag flyger i ekonomiklass). Go Bangkok Air! (Eller jag kanske i alla fall får säga Plus Bangkok Air....)


Just det...fortsättning följer...
 

AntonL

Medlem
Grattis! Det är ju (i princip) gratis (för barnet) att resa innan det blir två år. Så det är bara att köra på :)

Amex 241 i C med infant är full pott:D Jag lyckades pricka in två innan dotterns tvåårsdag.

Bara pinga om du har några frågor eller funderingar. Kan exempelvis rekommendera BedBox | JetKids vid long haul i Y/M. Dock överflödigt om man konstant åker längst fram :D

Tack så mycket! :) Vi kanske plingar längre fram när det väl börjar hetta till, eller längs vägen! :)

JetKids väskan såg riktigt smart ut, bra tips! Nu hoppas vi på att åka mestadels längst fram i planet, men om vi skulle åka longhaul i ekonomi så känns det som ett riktigt bra alternativ.

Ja lyssna på @Kris råd och kör bara på! Min dotter hann med 23 länder innan hon fyllde två år. Nu har hon precis fyllt två och dels så kostar hon i poäng lika mycket som en vuxen :oops: (förutom på sas) och dels är det mycket svårare att nu hitta plats för tre personer, mot förut två. Och ska man köpa en biljett är det nästan vuxenpriser som gäller.

23 länder innan 2 år, det är riktigt imponerande! Vi satsar nog inte så stort, men precis som ni säger så gäller det att "passa på" innan 2 års dagen. Så vi ska försöka hinna med så mycket vi kan :)
 

Kris

Medlem
Så var det dags för sista(?) uppdateringen från denna resa. Kommer eventuellt ett appendix, men detta är den grandiosa avslutningen rent rapportmässigt.

Etapp 3B:

InterContinental Koh Samui och Club Napa Reserve Three-Bedroom residence
Om resan är målet så var detta definitivt en del av resan... Februari skall vara en av de bättre månaderna, från ett väderperspektiv, att besöka Koh Samui. Med lite boutique-airline i ryggen - what could possibly go wrong?


Ankomst och incheckning
Som ClubIntercontinental-gäst ingår det transport t&r från Samui airport. Extremt smidigt att plocka upp det prio-taggade bagaget på Samui aiport (USM) och swisha ut till bilen, 20m promenad bort. Det fanns kallt vatten (med eller utan bubblor), kalla handdukar, Wifi, IPad med hotell/områdesinfo, bilbarnstol etc. Således allt vi kunde tänkas behöva för den 45min långa transporten till hotellet.

01_IMG_20180202_165405.jpg

Vår privata transport från Samui airport till Intercontinental var parkerad några få meters promenad från inrikes-bagageutlämningen.

02_IMG_20180202_165953.jpg

Bilfärden hade alla tänkbara ameneties man kan tänkas behöva för en 45min transfer; kalla handdukar, kylt vatten, godis, Wifi, Ipad med information om hotellet osv.



Framme i lobbyn väntade vår personliga butler och resortets butler manager för smidig incheckning. Allt skedde bekvämt i en soffgrupp till tonerna av öns och havets brus och lite bubbel. Formaliteterna tog en liten stund, men med tanke på miljön och syftet med besöket (semester), så var det inte så bråttom. Det började dessutom närma sig cocktail hour, så det fick bli en drink och lite bite-size snacks i utomhusbaren Airbar, innan vidare transport till rummet.


Lobby och resort-översikt
Det finns en anledning att detta hotell finns med på listan "1000 ställen att besöka innan du dör". Lobbyn är helt enkelt magnifik. Utsikten är milsvid en klar dag, för att inte tala om vyn vid solnedgång. Lobbyn dubblar även som cafe och huvudsaklig plats för afternoon tea.

IC Samui har totalt 97 rum och villor. Anläggningen ligger belägen på en spektakulär klippa/slänt på Samuis västkust. Conrads klippa på sydväst-tippen av Samui är snäppet mer aggressiv, men denna ligger inte långt efter. Vi checkade in i "Club Napa Reserve Three-Bedroom residence", som är resortens högsta kategori. Tillsammans med two bedroom villas ligger den högst uppe på resortets kulle. Villorna är utspridda med vyer åt lite olika håll, vissa bättre än andra. I huvudkomplexet finns det vanliga rum och en del sviter. Nere på stranden finns beach villas som är enrumsvillor med privat plunge pool.

Resortet har således tre distinkta områden:
1. Stranden med pool, restaurang, bar, villor, gym, aktivitetscenter, barnklubb
2. Huvudbyggnad med rum/sviter, lobby, konferens, restaurang och bar
3. Villaklippan med villorna, spa och en handfull pooler i olika färgteman (med matchande handdukar...)

03_IMG_20180207_170534.jpg

Utsikt från lobbyn vid solnedgång. Väldigt trevlig vy.

04_IMG_20180206_081017.jpg

Poolen vid huvudbyggnaden med utsikt inåt ön.Spektakulär vy att ligga och plaska till utsiken å ena sidan mot gröna berg och andra sidan havet.

05_IMG_20180205_211353.jpg

Resortet sett från den privata bryggan under kvällen.


06_IMG_20180203_181636.jpg

Reception till vänster och en av många pooler till höger.

07_IMG_20180204_183913.jpg

"Air bar" som är hotellets utomhusbar med garanterad vy av solnedgång. Well...förutom molniga dagar, vilket det är ganska många av... Men oavsett moln eller ej, ett riktigt gött ställe att fika på.



Rummet
Det känns fel att kalla Napa Reserve three-bedroom villa för ett hotellrum. Enligt specifikationen är den på 600m2... Villan har tre sovrum (två King och ett dubbel), vardagsrum, kök, tre fulla badrum varav två med badkar, en extra toalett, privat 12m pool med solbäddar, fyra balkonger, etc. etc. En mastodontanläggning helt enkelt. Detta beläget i princip högst upp i resortet och således väldigt privat. Låter bilderna tala för sig själv.

08_IMG_20180203_084451.jpg

Entre till det privata utomhus-området som tar en till det privata pool-området (mer om poolen senare) för "rum" 643.

09a_IMG_20180203_173917.jpg

Entre till "villan". D.v.s. det stället där man blippar sitt kort vid dörren för att komma in.

09b_IMG_20180203_173931.jpg

Entrén leder till en stor terrass där huvudbyggnaden ligger till höger och "annexet" tlil vänster.

09c_IMG_20180203_173942.jpg

Terrassen vid entrén


10_IMG_20180202_195958.jpg


11_IMG_20180202_200011.jpg


12_IMG_20180202_201459.jpg


13_IMG_20180202_195943.jpg

Ovanvåningen i huvudbyggnaden är ett stort vardagsrum och kök. Det finns även en balkong på kortsidan.

13c_IMG_20180202_201445.jpg

Playstation modell äldre, men dock en möjlighet om regnet skulle ösa ner.

14_IMG_20180202_195918.jpg

Welcome ameneties, som för övrigt fylldes på dagligen. Det finns möjlighet att leva på fruktdiet om så önskas...

15_IMG_20180202_200025.jpg

Dags att kika på undervåningen - häng med!

16_IMG_20180202_200034.jpg

Master bedroom på nedanvåningen

17_IMG_20180202_200047.jpg

Badrum till master bedroom

18_IMG_20180203_173801.jpg

Det andra sovrummet på nedanvåningen, med twin beds. Finns även ett tillhörande badrum med dusch till detta. All in all två sovrum, två badrum och en gästtoalett på nedanvåningen.

19_IMG_20180203_173949.jpg

Hallen efter ingången till "annexet"

20_IMG_20180203_174000.jpg

21_IMG_20180203_174029.jpg

Bilder från annexet, som är ett fristående rum med king size bed och rejält tilltaget badrum. Rummet har även en stor balkong.

22_IMG_20180203_072411.jpg


23_IMG_20180203_140528.jpg


24_IMG_20180202_210925.jpg

Det privata poolområdet under dagtid och kvällstid.

25_IMG_20180203_140539.jpg
Sex egna solstolar och full service med handdukar osv. vid den privata poolen. Träkabinettet till vänster innehåller bland annat en telefon med instant service för beställning från poolmenyn (mat&dryck).


26_IMG_20180203_072739.jpg


27_IMG_20180203_072802.jpg

Exteriörvyer av villan. Den första bilden är på 'annexet' och på den andra syns båda husen. Området i vinkeln mellan husen är terrassen vid entrén. Poolen ligger på baksidan.


Club Intercontinental
Om man bokar ett rum med Club access ingår det sedvanliga paketet på Intercontinental såsom, frukost, afternoon Tea, cocktail hours, butler-tjänst och lite annat lull-lull. Det finns ingen dedikerad klubbsalong på hotellet. Istället serverades frukost i restaurangen Amber, afternoon Tea i lobbyn och cocktail hours i baren Air bar.

Det var som nämnt den personliga butlern som checkade in oss. Direkt fick man en GSM-lur modell äldre, med butlern mobil på speed dial - smidigt. Tänkte först att det var överdrivet, men slutade med att jag använde telefonen en del. Blev naturligt att ringa butlern istället för reception etc för att ex beställa afternoon Tea till den privata poolen, room service, fixa aircondition som pajade i ett rum, boka utflykter, osv osv.

Frukosten var mycket bra. Både västliga och asiatiska inslag. Färsk mango och passionsfrukt, Nice! Nutella! Skall även nämnas att utsikten från frukostbordet heter duga...

28_IMG_20180208_073720.jpg


29_IMG_20180208_073725.jpg


30_IMG_20180208_073729.jpg


31_IMG_20180208_073739.jpg

Urval av bilder från frukostbuffén. Själva frukosten serveras i restaurangen Amber i huvudbyggnaden (samma för alla gäster med mindre man väljer att få frukosten till rummet/villan)

32_IMG_20180210_074054.jpg

Personlig favorit som blev standardinslag varje morgon - färsk mango! Fanns även att tillgå i juice-form.



Afternoon Tea serverades mellan 15-17 i lobbyn. Extremt cool presentation i en fågelbur upphängd i ett stativ. Nya varianter av snacks och kakor varje dag, endast scones som var standardinslag. Hög kvalitet och genomtänkta små bakverk och snittar. Närmast en hel måltid om man så önskade. Givetvis ackompanjerat med te, kaffe, mocktails och friskpressad juice i alla kulörer och längder.

33_IMG_20180208_160256.jpg


34_IMG_20180205_160558.jpg

Afternoon Tea serverad i Serene Bar (lobbyn). Man kunde också få Afternoon Tea serverad i rummet/villan, dock på vanliga fat utan den spektakulära fågelburen.


Cocktail hours serverades mellan 18-20 i Air bar. Det verkar för övrigt som att turister kommer till Air bar utan att bo på hotellet, bara för att kolla på solnedgången. Om du inte bor på IC, kan det varmt rekommenderas. Till cocktail hours finns en speciell dryckesmeny med ett urval av vin, sprit etc. Ok urval, ingen champagne, men lite annat bubbel och bra drinkar. En trevlig detalj är att blannevannet (ex tonic, cola) serveras i minikaraff. Det serveras även ett fix set med kanapeer, även dessa i en fågelbursliknande device. Nya varianter varje kväll. Det är dock inget som ersätter en måltid (som på vissa IC, även då standarden går mot det finessrika bite-size-konceptet...). Dock väldigt gott och genomtänkta varianter. Barn kan välja en gratis rätt från barnmenyn, så om man har barn som somnar tidigt är det ett ypperligt tillfälle att mätta deras magar om man själv vill käka middag lite senare.

35_IMG_20180203_182438.jpg



36_IMG_20180205_185442.jpg


37_IMG_20180207_182924.jpg


38_IMG_20180209_180909.jpg


39_IMG_20180212_181855.jpg


40_IMG_20180213_184305.jpg

Kanapéer av olika arter under cocktail hours. Inte bara bulk-käk utan tillberett med lite finess. Det är dock inget substitut för middag, i synnerhet om man är hungrig... Även kanapéer, lik som afternoon tea, serveras i en fågelbursliknande farkost.

41_IMG_20180204_185924.jpg

Gin martini with a view...

42_IMG_20180206_195341.jpg

GT med tonic på karaff - nice!

43_IMG_20180205_212918.jpg

Kvällsvy vid poolen, som ligger precis vid Air bar, där coktail hours avnjuts.


All in all, om du ändå pallrar dig hit, se till att boka Club. Alla sviter och villor har Club defualt för övrigt.


Strandområdet
Stor pool och generellt barnvänligt. Ingen trängsel trots i princip full beläggning - I like! Call buttons vid solstolar för service om man mot förmodan inte lyckades fånga personal som frekvent cirkulerade med vatten, fruktsnacks osv. Det finns även en restaurang, Flames, på stranden med delikat sea food, grillat osv. Stranden är badvänlig, men inte karibien-style. Sanden är relativt grov och vattnet för det mesta lite grumligt. Men som sagt helt klart badvänlig ändå.

44_IMG_20180203_130632.jpg

Poolbaren och poolen nere vid stranden

45_IMG_20180205_131012.jpg

Med en knapptryckning beställer man en iskall Singha, levererad till sin solstol

46_IMG_20180206_182009.jpg

Solnedgång vid stranden, sittandes till bords vid restaurangen Flames. Helt ok miljö att sitta och vänta på lite grillad fisk...



Ett kort stycke från det huvudsakliga strandområdet finns intercontinentals privata pir, där även gym och aktivitetscenter ligger. Här kan man låna mountainbikes, kanoter, surfbrädor, utrustning för snorkling, fiske etc. Det mesta gratis.

47_IMG_20180206_084553.jpg

Det kombinerade gymmet och aktivitetshuset


Vid piren ligger även hotellets båt. En 32 fot lång motorbåt med två snurror på vardera 200 hk. De kör dagliga utflykter för en halvsalt avgift. Rekommenderas dock varmt, då man slipper hämtas upp snortidigt och kuska runt halva ön med en extern tur-leverantör för motsvarande utflykt. Här kan man käka frukost i lugn och ro, ta en golfbil ner till piren och sticka iväg utan morgonstress. Nice! Det erbjuds (till ett saftigt pris) även "transfer with style" med båten från flygplatsen (USM). Skulle dock avråda detta med mindre du kan planera ankomst en vindstilla dag. Det är en bit att åka...

48_IMG_20180206_084525.jpg

Hotellets privata pir med tillhörande båt

49_IMG_20180206_102536.jpg

På tur mot An Thong Marine Park


50_IMG_20180206_114438.jpg

Pitstop för en badpaus på en strand

51_IMG_20180209_101714.jpg

Slående utsikt i An Thong Marine Park

52_IMG_20180209_104156.jpg

Paus för att bestiga och kolla på en saltvattenlagun i An Thong. Det var en rejäl promenad på stegar och trappor, men en slående utsikt när man väl kom upp på ön. (dock ej med på bild)

53_IMG_20180209_143730.jpg

Dags för lite båtåkande igen. Kaptenen gasar på rejält.



Övrigt
Det är relativt stor höjdskillnad inom resortet och avstånden från högsta villan till stranden är ganska högt. På grund av höjdskillnaden finns det en armada av golfbilar som skjutsar runt gäster mellan olika utposter. Det finns såklart även trappor i ett komplex med två hängbroar att tillgå, men det är några hundra steg att traska, vilket kan bli maxat för små barn eller illa gåendes. Golfbilarna är även en fin service för flitigt fikande gäster... Väntetiden var allt som oftast noll eller bara någon minut.

Som resande med barn är detta ett perfekt ställe. Delar av personalen lärde sig blixtsnabbt namnet på mitt treåriga resesällskap och hade alltid något skoj på gång när hon var i närheten. Allt från små presenter, demo av juicepress (och smakprov), visa spännande djur till pyssel osv. Det finns även en utmärkt utgåva av Intercontinentals Planet Trekker kids Club som hade ett digert program från morgon till kväll. Dessutom, kids eats free!

Resortet ligger relativt isolerat på västsidan av ön. Således behöver man åka bil/MC om man skall utforska. Kan vara lite bökigt med barn om man kör med stringent bilsäkerhet. Det finns ett par ok restauranger sub 1km bort och en del mer primitiva varianter utöver det. Side note: Någon (förmodat tysk) har taggat en typisk landsbyrestaurang nedanför IC med "Namenlos Thai" på Google Maps. Denna prövades dock ej...

Om man vi komma ut och ses sig om går det några gånger dagligen shuttle till Nathon (administrativt center) och Chawaeng (turistomtåde) för 150-300 baht/person enkel väg. Finns ju även taxi osv. Men, det sagt, man klarar sig ganska fint på stället...

Avslutar med några bonusbilder.

54_IMG_20180208_154325.jpg

Det kändes relativt överaskande att se en företagskickoff i hotellets enda(?) och relativt lilla konferensrum. Maxat att dra till den remote-sidan av Samui för företagskickoff... men vem vet, de kanske var hemmahörande i trakterna. Eller någon som hade lite budget att bränna av innan det finansiella året är slut...

55_IMG_20180212_211013.jpg

Det var högsäsong för bröllop, vilket innebar (korta) fyrverkeri var och varannan kväll. Ganska trevligt inslag.

56_IMG_20180208_074642.jpg

Avslutningsvis en stämningsbild från soluppgång vid poolen som i fall får mig att längta tillbaka...



The Verdict
En helt fantastisk resort med en stor portion lugn och ro, god mat och bra service. En sak som inte nödvändigtvis framgår i sales collateral är att det i princip aldrig blir trångt eller proppat på denna typ av resort. Det finns i princip alltid plats vid pool, restauranger etc. Så ingen stress och huggsexa om real estate. All in all - värt ett besök för dig som vill ladda batterierna.
 

Attachments

  • 12b_IMG_20180203_174117.jpg
    12b_IMG_20180203_174117.jpg
    80,3 KB · Visningar: 117
Toppen