Senaste nytt

E-visa St Petersburg från 1 okt, 2019

Rebel

Medlem
Har någon hittat någon sweetspot hur man kan ta sig till St Petersburg billigt (från Köpenhamn)? Det billigaste sättet jag hittar är flyg till Helsingfors och sedan buss, men 7 timmar på en buss är ju ingen höjdare... Ens inte WizzAir via London eller Budapest blir särskilt billigt. Tips någon?

Det går buss tallinn st petersburg. jag tror den går fortare men det är många år sen jag åkte den. Det är nog Ryska tullen som tar tid, eller finska/ Estniska när du åker tillbaka.
 

jacoph

Medlem
Har någon hittat någon sweetspot hur man kan ta sig till St Petersburg billigt (från Köpenhamn)? Det billigaste sättet jag hittar är flyg till Helsingfors och sedan buss, men 7 timmar på en buss är ju ingen höjdare... Ens inte WizzAir via London eller Budapest blir särskilt billigt. Tips någon?
Har du kollat St Peter Line från Helsingfors? Vet ej vilka datum som är aktuella men då får du ju sova på båten :)
 
Vad kostar det med tåg och buss?
Enligt den här hemsidan kostar tåget från Helsingfors från ca €90 t o r och bussen från ca €15 enkel resa: How to go from Helsinki to St. Petersburg and what visa do I need. Ska man åka Tallinn-Narva så kostar tåget från ca €10 enkel resa (t ex Elron) och bussen kostar från €6 enkel resa (Homepage - Lux Express eller Peatus.ee) och sedan från Ivangorod till St Petersburg kostar från knappt en hundring (Ivangorod to Saint Petersburg - 4 ways to travel via train, bus, taxi, and car, jag orkade inte kolla upp exakt). Det hela verkar lite för tålamodskrävande för mig.

Har du kollat St Peter Line från Helsingfors? Vet ej vilka datum som är aktuella men då får du ju sova på båten :)
Jag hittar priser från drygt €50 enkel resa Helsingfors - St Petersburg (The company MOBY SPL LIMITED operates regular cruises on the routes: «Helsinki — Tallinn — Stockholm — Helsinki — St. Petersburg» and «St. Petersburg — Helsinki — St. Petersburg». - MOBY SPL)
 
Last edited:

SK989

Medlem
Kom ihåg att om du tar tåget så gäller inte evisa utan du måste ha vanligt visum!
Så är det absolut, men när det gäller tåg mellan Tallinn och St Petersburg kan man - fast det är lite omständligt - ändå ta tåget genom att dela upp det på två sträckor. Man tar först tåget från Tallinn till Narva, gå över ryska gränsen till fots och sedan tar tåget igen från ryska sidan (Ivangorod) - det tar ca 45 min att gå från järnvägsstationen i Narva till järnvägsstationen i Ivangorod. Det finns två broar över floden var man kan passera gränsen mellan Narva och Ivangorod, men i vart fall tidigare kunde man inte använda gränsen som heter "Narva 2" som svensk - den gränsbron var bara öppen för ryska och estniska medborgare.

Tiderna jag hittat är följande:

Tåg Tallinn - Narva avgår kl. 14.20, framme kl. 16.56
Tåg Ivangorod - S:t Petersburg avgår kl. 21.21 (rysk tid, dvs. kl. 20.21 estnisk tid), framme kl. 01.05

Andra riktningen har bättre tider:

Tåg S:t Petersburg - Ivangorod avgår kl. 06.25, framme kl. 10.24 (rysk tid, dvs. 09.24 estnisk tid)
Tåg Narva - Tallinn avgår kl. 11.02, framme kl. 13.16
 
Last edited:
Har någon hittat någon sweetspot hur man kan ta sig till St Petersburg billigt (från Köpenhamn)? Det billigaste sättet jag hittar är flyg till Helsingfors och sedan buss, men 7 timmar på en buss är ju ingen höjdare... Ens inte WizzAir via London eller Budapest blir särskilt billigt. Tips någon?
WizzAir hörde mina böner, en femhundring tur-och-retur från Köpenhamn.
 
Toppen