Dyrare biluthyrning håller inflationen uppe?

Diskussion i 'Lejebiler' startet af FF#1, 12 August 2020.

1. FF#1

FF#1 Medlem

By:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Rubriken saxad från dagens Svenska dagbladet.

Dyrare biluthyrning håller inflationen uppe | SvD
    (antagligen bakom betalvägg)

"Priserna på biluthyrning har ökat med 68 procent sedan i juli i fjol, enligt Statistiska centralbyrån (SCB)."

vad säger expertisen här, kan det här verkligen stämma?

Känns tveksamt, nu har jag inte hyrt lika mycket bil som vanligt men mitt intryck är att det har varit samma eller tom mycket lägre pris på hyrbilar efter Corona.

Undrar hur man mäter priser på hyrbil, är ju än svårare än flygresor mm?

2. Tonton

Tonton Medlem

Från SCB:
    Här är f.ö rapporten som SvD hänvisar till: Inflationstakten 0,5 procent i juli 2020

FF#1 synes godt om dette.
  3. pswe

pswe Medlem

By:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    mina bokningar har senaste tiden varit klart dyrare än vanligt. Har handlat om både flerveckorshyror och weekends. Framförallt weekendpriserna är höga på de stationer jag använt hos Avis och Hertz, (Ängelholm,Sturup, Malmö och Stockholm)
    Framåt september och oktober är uppgången mindre men fortsatt 30-40% upp.

FF#1 synes godt om dette.
  4. FF#1

FF#1 Medlem

By:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Aha, där lärde man sig nått nytt.
    Tack.

Hur oftast av Sixt, Arlanda eller Centralstationen, ett eller två dygn mitt i veckan.
    Kollade som snabbast och en mellan bil kostade ungefär som vanligt nu i Augusti.

Sidst redigeret: 12 August 2020
  5. palmen

palmen Moderator

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tittade på att hyra bil 2 dagar i somras, hämta i Stockholm och lämna i linköping. Pris omkring 5000 för billigaste bilen.

Vet inte vad samma priser var förra året, men gissar på att de var lägre.

6. Hachans

Hachans Medlem

Är det inte bara en fråga om tillgång och efterfrågan nu då? När varenda jävel semestrar hemma!

7. jonten

jonten Medlem

Inte att förglömma att tex Hertz lämnade tillbaka 2000 isch (?) bilar till Volvo tidigare i år när Corona var som värst.
    Jag hyr en hel del bil i vanliga fall, och jag har slitit för att få bilar. Kommentaren har varit att de skulle inte lämnat tillbaka bilar. Så tillgång efterfrågan, jepp tror de höjt priserna. Nu har jag avtal men för privatpersoner så borde det kosta lite mer.

8. mha321

mha321 Medlem

Låter som de lämnades tillbaka när det var reserestriktioner, och gick sedan tydligen inte att "återaktivera" när restriktionerna togs bort. Man blir ju lite nyfiken på hur avtalen mellan Hertz och Volvo ser ut :)

9. jonten

jonten Medlem

Volvo äger ju Hertz Sverige, så de gör nog lite hur de vill..

Och när jag har problem att hyra bil så beror det ju säkert på mina priser, de tjänar ju säkert 2-3 ggr så mycket på en privathyra.
    Tror jag betalar 348:- dygnet för Golf storlek och 400:- för V40/V60. Lite mer motiverat att hyra ut till andra då, men det kan de ju aldrig erkänna eller säga.

10. Torsi

Torsi Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Upplevt en ganska stor prisökning på mitt lokala sixtkontor, tog en e-klass kombi för 1700kr tors-söndag ganska regelbundet nuförtiden kostar det 2400kr

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!