Senaste nytt

Dyrare biluthyrning håller inflationen uppe?

FF#1

Medlem
Rubriken saxad från dagens Svenska dagbladet.

Dyrare biluthyrning håller inflationen uppe | SvD
(antagligen bakom betalvägg)

"Priserna på biluthyrning har ökat med 68 procent sedan i juli i fjol, enligt Statistiska centralbyrån (SCB)."

vad säger expertisen här, kan det här verkligen stämma?

Känns tveksamt, nu har jag inte hyrt lika mycket bil som vanligt men mitt intryck är att det har varit samma eller tom mycket lägre pris på hyrbilar efter Corona.

Undrar hur man mäter priser på hyrbil, är ju än svårare än flygresor mm?
 

Tonton

Medlem
Undrar hur man mäter priser på hyrbil, är ju än svårare än flygresor mm?


Från SCB:
SCB skrev:
Ramen för biluthyrning utgörs av Biluthyrarnas riksförbunds medlemslista och här väljs de största bolagen med säkerhet och övriga med лps urval. Ett antal representanttjänster har sedan valts subjektivt hos varje valt bolag.

Här är f.ö rapporten som SvD hänvisar till: Inflationstakten 0,5 procent i juli 2020
 

pswe

Medlem
Rubriken saxad från dagens Svenska dagbladet.

Dyrare biluthyrning håller inflationen uppe | SvD
(antagligen bakom betalvägg)

"Priserna på biluthyrning har ökat med 68 procent sedan i juli i fjol, enligt Statistiska centralbyrån (SCB)."

vad säger expertisen här, kan det här verkligen stämma?

Känns tveksamt, nu har jag inte hyrt lika mycket bil som vanligt men mitt intryck är att det har varit samma eller tom mycket lägre pris på hyrbilar efter Corona.

Undrar hur man mäter priser på hyrbil, är ju än svårare än flygresor mm?

mina bokningar har senaste tiden varit klart dyrare än vanligt. Har handlat om både flerveckorshyror och weekends. Framförallt weekendpriserna är höga på de stationer jag använt hos Avis och Hertz, (Ängelholm,Sturup, Malmö och Stockholm)
Framåt september och oktober är uppgången mindre men fortsatt 30-40% upp.
 

palmen

Moderator
Jag tittade på att hyra bil 2 dagar i somras, hämta i Stockholm och lämna i linköping. Pris omkring 5000 för billigaste bilen.

Vet inte vad samma priser var förra året, men gissar på att de var lägre.
 

jonten

Medlem
Inte att förglömma att tex Hertz lämnade tillbaka 2000 isch (?) bilar till Volvo tidigare i år när Corona var som värst.
Jag hyr en hel del bil i vanliga fall, och jag har slitit för att få bilar. Kommentaren har varit att de skulle inte lämnat tillbaka bilar. Så tillgång efterfrågan, jepp tror de höjt priserna. Nu har jag avtal men för privatpersoner så borde det kosta lite mer.
 

mha321

Medlem
Inte att förglömma att tex Hertz lämnade tillbaka 2000 isch (?) bilar till Volvo tidigare i år när Corona var som värst.
Jag hyr en hel del bil i vanliga fall, och jag har slitit för att få bilar. Kommentaren har varit att de skulle inte lämnat tillbaka bilar. Så tillgång efterfrågan, jepp tror de höjt priserna. Nu har jag avtal men för privatpersoner så borde det kosta lite mer.
Låter som de lämnades tillbaka när det var reserestriktioner, och gick sedan tydligen inte att "återaktivera" när restriktionerna togs bort. Man blir ju lite nyfiken på hur avtalen mellan Hertz och Volvo ser ut :)
 

jonten

Medlem
Låter som de lämnades tillbaka när det var reserestriktioner, och gick sedan tydligen inte att "återaktivera" när restriktionerna togs bort. Man blir ju lite nyfiken på hur avtalen mellan Hertz och Volvo ser ut :)
Volvo äger ju Hertz Sverige, så de gör nog lite hur de vill..

Och när jag har problem att hyra bil så beror det ju säkert på mina priser, de tjänar ju säkert 2-3 ggr så mycket på en privathyra.
Tror jag betalar 348:- dygnet för Golf storlek och 400:- för V40/V60. Lite mer motiverat att hyra ut till andra då, men det kan de ju aldrig erkänna eller säga.
 

Torsi

Medlem
Upplevt en ganska stor prisökning på mitt lokala sixtkontor, tog en e-klass kombi för 1700kr tors-söndag ganska regelbundet nuförtiden kostar det 2400kr
 
Toppen