Senaste nytt

Dykresor - tips om liveaboards eller dykresor i allmänhet

Socorro Islands!! Samma stuk som Cocos och Galapagos men ännu bättre! Kolla in "Solmar V" - Utgår från Cabo San Lucas

Såg under 1 vecka:
- Hundratals hajar
- Valhaj 8 dyk i rad
- Hundratals mantor som är ca 7 meter breda (27st vid ett dyk). De gillar dykarnas bubblor på magen så de kommer så pass nära att man skulle kunna ta på dem.
- Delfiner
- Bläckfiskar
- Sjukt mycket olika fisksorter (gigantiska tonfiskar bl.a.)
- 30m+ sikt

Låter ju helt löjligt!! Vilken tid på året åkte ni?
 
Låter ju helt löjligt!! Vilken tid på året åkte ni?
Vi var där i maj månad. Säsongen är mellan oktober-juni. Åker du under feb-mars är det inte valhajsäsong men då har du mycket god chans till att se knölvalar istället. Solmar V har en youtube kanal där de lägger upp trip reports och det verkar som att det vi upplevde är ganska så standard på dessa resor.. :)
 

Mr.cake

Medlem
Palau anses som världens bästa ställe att dyka. Kan vara ett bra val i framtiden, problemet är bara att man blir besviken på allt annat så spara den till sist ;)
 

Taggen

Medlem
ARN-FRA-ICN-CEB med Lufthansa och Asiana (mellanflighten i first om man vill), och därefter dykning på Malapascua (thresher sharks) och/eller Bohol (Balicasag).
Ja, om man reser innan 1:a September då Asiana dumpar First Class och LH flyger numera med 747-400 utan First till ICN.

Resan varade i 7 dagar med fantastisk dykning, båt, mat och personal. Varierande dykning varav vissa med kraftiga strömmar så man får ofta använda negative entry och reef hook. Mängder av manta, vackra rev och överlag väldigt fiskigt :). Gjorde också en utflykt på Rinca för närkontakt med Komodo varanerna.
Dök du "Shotgun" och "Manta alley" när du var vid Komodo? Jag körde liveaboard i 10 dagar runt Komodo och håller med att det är väldigt varierande dykning. Dock är jag inget fan av muck-dykningen i de södra delarna.

Vidare så är Truk lagoon magiskt. Maldiverna är också mysigt och lätttillgängligt.

Tipsar om liknande trådar:

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Dykresa 2019 [Inofficiell BC resa] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Skyraider

Medlem
Av de ställen jag varit på skulle jag säga att Simlan, Cozumel och Ohau varit de bästa ställena. De bästa enskilda dykplatserna har dock varit USS Vandenberg i Key West och cenotes utanför Cancun. Men å andra sidan har jag inte varit i Truk, Chorros eller Maldiverna.
 
Jag var och dök på Aruba i vintras. Ingen dykresa men gjorde ändå 4 dyk. Det var helt OK men ALLA dykare vi träffade där pratade on grannön Bonaire. Det ska tydligen vara världsklass.

Vi flög med SAS+AA i ekonomi för 5000kr/pax (ARN-MIA-AUA). Dykningen kostade ca $40/60 per dyk (shore/boat) inkl full utrustning. Ej Nitrox.

Hade varit intressant med priser från de olika destinationerna ni andra rekommenderar.
 
Last edited:

Mojavojoe

Medlem
Ja, om man reser innan 1:a September då Asiana dumpar First Class och LH flyger numera med 747-400 utan First till ICN.


Dök du "Shotgun" och "Manta alley" när du var vid Komodo? Jag körde liveaboard i 10 dagar runt Komodo och håller med att det är väldigt varierande dykning. Dock är jag inget fan av muck-dykningen i de södra delarna.

Vidare så är Truk lagoon magiskt. Maldiverna är också mysigt och lätttillgängligt.

Tipsar om liknande trådar:

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Dykresa 2019 [Inofficiell BC resa] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Håller med om att dykningen i norra Komodo är ”bättre” men lärde mig uppskatta de södra delarna.

Shotgun var minnesvärt likaså Crystal- och Castle Rock.

Dök Manta Alley och Takat Makassar. Tyckte det var varmare och bättre sikt på den senare. Bilden i mitt tidigare inlägg är från Makassar.
 
Hade varit intressant med priser från de olika destinationerna ni andra rekommenderar.

  • Bali / Gili-öarna 2016 kostade typ 400 kr dyket inklusive hyra av all utrustning förutom dykdator, fenor och mask. Billigaste jag varit med om iallafall.
  • Maldiverna 2017 kostade typ 1600kr dyket (med samma utrusningshyra som ovan).... En ö, ett resort - då blir priserna därefter.
  • Seychellerna 2018 kostade typ 800-900kr (med samma utrustningshyra som ovan)
 

Taggen

Medlem
  • Bali / Gili-öarna 2016 kostade typ 400 kr dyket inklusive hyra av all utrustning förutom dykdator, fenor och mask. Billigaste jag varit med om iallafall.
  • Maldiverna 2017 kostade typ 1600kr dyket (med samma utrusningshyra som ovan).... En ö, ett resort - då blir priserna därefter.
  • Seychellerna 2018 kostade typ 800-900kr (med samma utrustningshyra som ovan)
Ja, har man plats i väskan så är det att rekommendera att ta med egen utrustning till Maldiverna. Jag hade med mig senast en Halcyon rese-BCD, shorty, regg, dator, mask och lånade bara fenor, flaska och bly och sparade en hel del på det. Du hittar en hel del paketpriser och dyl hos Scubatravel i Göteborg.
 

FilipJ

Medlem
Lånar tråden lite:
Jag är sugen på att ta dykcert för att kunna dyka med tjejen som redan har cert. Var rekommenderar ni att man åker för att jag skall kunna ta cert samtidigt som hon får nyttja sitt? *A-vänlig destination är en stor fördel, och jag blir helst inte ruinerad i övrigt.
 
Toppen