Senaste nytt

Dubai under Corona (februari 2021)?

TP12

Medlem
Känns lite snålt av ett oljeland med oändliga resurser att ta betalt ett par tusen per test även om det krävs personal och utrustning.
Känns som man gör det av egen vinning och har man inte enorm vinstmarginal på detta skulle jag vara väldigt förvånad.

Kan tycka att 5-700kr hade varit rimligt.

Vad är skillnaden på att göra ett gratistest i en sån där drive-in kontra rese-pcr och betala 1.500kr? Gör man sånt där drive-in får man ju på papper i 1177 att man är negativ? O det är gratis och alltid svar dagen efter? Själv gjort det två gånger så vad är egentligen skillnaden?

I Dubai kan du få ett relativt billigt test. I Sverige ligger ett test med intyg som gör det ok att resa till tex Dubai på ca 2 000 kr per person.
 
Nu är det 2022 och jag funderar på Dubai andra veckan i mars. 5000kr billigare med TK än LH. Men det verkar krävas test vid ankomst från Turkiet. Någon med erfarenhet.
 

Birch

Medlem
Åkte också dit i december och var tvungen till test på flygplatsen, fick aldrig något svar på det, så tämligen meningslöst.

Dåligt när det ändå var så bra uppstyrt, du råkade inte skriva fel email?

För min del var det klockrent då jag skulle vidare till Abu Dhabi då det var krav (är?) på grön status i Al Hosn-appen för att ta sig in någonstans. Redan uppladdat vaccinbevis före avfärd och sen ett gratis PCR-test vid ankomst som sedan dök upp i Al Hosn-appen och blev Grönt när det visade negativt.
 

Hachans

Medlem
Nu är det 2022 och jag funderar på Dubai andra veckan i mars. 5000kr billigare med TK än LH. Men det verkar krävas test vid ankomst från Turkiet. Någon med erfarenhet.

Jag åkte från och via länder som inte krävde test vid ankomst men blev testad ändå. Hela flyget blev slumpvalt utvalda.

Processen snabb och smidig, men du måste stanna i karantän till resultatet kom. Tiden för att få resultat varierar mycket (upp till 48h), men jag ställde in mina åtaganden första förmiddagen (landade 04), sov ut och funderade på vad jag skulle beställa från room service. Visade sig vara helt i onödan för min del, resultatet hade redan kommit 07 så bara att dra på sig kavajen och beväpna sig med sitt gröna pass och gå iväg. Men förbered dig på att detta kan inträffa.

Jag fick för övrigt aldrig in mina vaccingrejer i Al Hosn, man måste ha ett särskilt nummer som jag förstod det som att man fick först vid inresa. Men kan vara annorlunda i Abu Dabi kanske.
 

Hachans

Medlem
Hur snabbt har ni andra fått svar? Jag kommer bara vara där 3 dagar så tiden är knapp. Vad händer om man testar positivt?

Du tvingas karantäna i tio dagar med dryga böter om du inte följer reglerna. Testet är kopplat till ditt passnummer så du får inte resa.

Efter tio dagar blir ditt hälsopass automatiskt grönt.
 
Toppen