Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Palazzi

Medlem
Norwegian vill bli av med 17 Boeing 787 och det är nästa halva flottan
Källa CHECK-IN.dk ligger bakom en betalvägg

Norwegian har just nu 25 maskiner i trafik alla 737-800 samtliga 787 står uppställda, jag tror många av dem står/stod i Stavanger, såg ett inslag i början av sommaren på NRK om det.
Om jag har förstått det hela så har Norwegian inte lätt att sälja biljetter för resa i vår och nästa sommar minns inte vad jag läst det har ingen källa till det, kunderna har nog uppmärksammas på att Norwegian inte har de bästa finanserna.
Det rinner pengar ut ur bolaget nu, kolla informationen om årets första 6 månader, så de behöver verkligen stärka kassan.





Kanske något för Alitalia som ryktas vilja flyga enkom B787 och A320.
Man har idag en långlinjeflotta om 25 flygplan, 12st A330 och 13st B777.

Då man har som ambition att minska den totala flottan med 30%, samt åter upphandla samhällsviktiga inrikeslinjer, kanske 17st B787 skulle räcka utmärkt.
 

mha321

Medlem
Kanske något för Alitalia som ryktas vilja flyga enkom B787 och A320.
Man har idag en långlinjeflotta om 25 flygplan, 12st A330 och 13st B777.

Då man har som ambition att minska den totala flottan med 30%, samt åter upphandla samhällsviktiga inrikeslinjer, kanske 17st B787 skulle räcka utmärkt.
Frågan är hur en sådan sak fungerar i nästa led - har Alitalia råd med 17st 787 om de inte hittar köpare till sina 330 & 777 tro..
 

Palazzi

Medlem
Frågan är hur en sådan sak fungerar i nästa led - har Alitalia råd med 17st 787 om de inte hittar köpare till sina 330 & 777 tro..

Dessa plan verkar vara i snitt 12 (330) och 17 (777) år gamla, så restvärdet är nog inget vidare.

Delta köpte redan för något år sedan 17 år gamla 777 för motsvarande 72 miljoner SEK/styck.

Säljbara verkar de vara, men på det stora hela spelar det nog ingen roll om man får 70 eller 90 miljoner då en begagnad 787 kostar 15-20 gånger de pengarna. Misstänker därmed att prutmånen gentemot Norwegian påverkar mer än vad man får för sina gamla flotta

15-20 års avskrivning brukar vara det vanliga. Har man inte uppfyllt den tiden så är det nog knappt så att man går ± ens innan köp av 787.

Staten lär kunna skjuta till pengar som vanligt, och man brukar ju vara ensamma om att klara sig runt EU-reglerna. Covid tror jag hjälper till, med referens till samhällsviktig infrastruktur för att åter få igång ekonomin.

Däremot så ser övrig ekonomi, i Italien, mycket dyster ut. Släktingarna tror inte nödlånen når befolkningen och räknar med oändligt antal konkurser efter nyår. Alitalia kanske inte får några kunder..
 

011430121

Medlem
Ner över 12% idag, kommer aktien att handlas under 1kr imorgon?

813ADB87-4853-4121-9F18-0E55776114DB.png
 

Homer

Medlem
Har Norwegian gjort sig några vänner (stater eller större bolag) runtom i världen som kan tänkas vara intresserade av att rädda dem (retorisk fråga)?


John Fredriksen, pengar är inga problem om han känner för det.
Norges rikaste, äger bl.a. ett hus i London med en trädgård som efter Drottning Elisabeth:s är den största privatägda i London.
Har räddat Norwegian förr.
Fredriksen bails out Norwegian Air
 
Last edited:

011430121

Medlem
John Fredriksen, pengar är inga problem om han känner för det.
Norges rikaste, äger bl.a. ett hus i London med en trädgård som efter Drottning Elisabeth:s är den största privatägda i London.
Har räddat Norwegian förr.
Fredriksen bails out Norwegian Air
Jag kan ha drömt, avyttrade inte han sitt innehav för något år sedan.
Kan ju äga vi något av sina bolag.
Aktierna i John Fredriksens börsportfölj | Placera

CHECK-IN.dk skrev idag på en låst sida vilka 20 största Norwegian ägarna är, de var natuligtvis de fordringsägarna som fick aktier ”som betalning” för sin fordring på Norwegian samt att även Handelsbanken och Nordea Sverige ingick bland de 20 största ägarna.
 

WF789

Medlem
John Fredriksen, pengar är inga problem om han känner för det.
Norges rikaste, äger bl.a. ett hus i London med en trädgård som efter Drottning Elisabeth:s är den största privatägda i London.
Har räddat Norwegian förr.
Fredriksen bails out Norwegian Air

Han reddet på ingen måte Norwegian, han garanterte bare at dersom emisjonen i 2019 ikke ble fulltegnet, så ville han dekke det som manglet, opp til 800 millioner. For dette betalte Norwegian 12 millioner. Emisjonen ble satt med så stor rabatt at det aldri var noen tvil om at den ville bli fulltegnet.
 

Valley

Medlem
Han reddet på ingen måte Norwegian, han garanterte bare at dersom emisjonen i 2019 ikke ble fulltegnet, så ville han dekke det som manglet, opp til 800 millioner. For dette betalte Norwegian 12 millioner. Emisjonen ble satt med så stor rabatt at det aldri var noen tvil om at den ville bli fulltegnet.

Tror enbart han ställde upp för att han såg "säkra" pengar.
Svårt att tro att han skulle överge sin core business. Fast, skulle pengarna vara de rätta är han nog inte främmande. Han kan väl ringa några av sina gamla Iranvänner och sälja allt dit :p
 

Homer

Medlem
Han reddet på ingen måte Norwegian, han garanterte bare at dersom emisjonen i 2019 ikke ble fulltegnet, så ville han dekke det som manglet, opp til 800 millioner. For dette betalte Norwegian 12 millioner. Emisjonen ble satt med så stor rabatt at det aldri var noen tvil om at den ville bli fulltegnet.

Åtminstone en symbolisk livlina som behövdes då IAG i samma veva hade meddelat att de inte var intresserade,
naturligtvis gjorde han inte det som välgörenhet.

Kort därefter försvann Kjos och ersattes tillfälligt av Geir Karlsen, som väl jobbat 10+ år åt Fredriksen.
Möjligtvis en tillfällighet men det var många som tolkade det på annat sätt.

Men det var som sagt före corona.

Nu är det ju bättre affär att starta ett helt nytt flygbolag än att befatta sig med Norwegian.
 
Toppen