Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Palazzi

Medlem
Norwegian gick väl runt 1.6 miljarder nok back 2019 (viket var avsevärt mindre roligt än tidigare). Och hade ju rejält med skulder som skulle förfalla.

Norwegian hade väl dessutom 80 miljarder i skuld, inte 8.

SAS gjorde under 2019 (brutet år slut i oktober) vinst 600msek, trots strejken. Och hade ca 28 miljarder sek i skulder

Sedan har väl Norwegian också antingen varslat eller sagt upp hela kabinen i Sverige väl? Det torde ju också minska intresset....

Stämmer med 80! Jag som läser mina artiklar med Euro eller dollar i texterna.

Ja, jag förstår prioriteringarna hos staten. Antar att Norwegian klagar för sent också, med tanke på att EU godkände SAS statsstöd.

Ska väl också påpekas att SAS skuld till mycket beror på att de var en del av den gamla flygsektorn, och hade svårt att legalt ställa om (=skära i kostnader).

Norwegian har snarare spelat ett högt spel där man dragit på sig enorma skuldberg på kort tid. Imponerande resa, men man tycks ha bitit sig i svansen. Såklart beklagligt, ändå, att det både fick motorproblem med 787, inga leveranser av 737Max och sedan en pandemi.
Konkurrensen var prismässigt gynnsam, men kanske innebär detta att åtminstone en aktör får utrymme att överleva.

Blir spännande att se hur transportmarknaden omformas under denna period. Inte helt säker på att Norwegian överlever till nästa sommar, åtminstone som en internationellt betydande aktör.
 

Palazzi

Medlem

Med ett börsvärde på 4,7 miljarder...
Ska man överleva så skulle jag ha köpt ut bolaget från börsen.
Eventuell köpare skulle väl vara stat eller grundare, för inte heller andra siffror (utom börsen) motiverar väl någon vettig att köpa Norwegian.

Jag tycker personligen att tålamodet borde vara över. Måste vara mer lönsamt att låta bolaget falla, och gå in med lönegarantier direkt. Allt pekar ju på att man bolaget ändå inte överlever långsiktigt, och då måste man ändå gå in med stöd då.
Om flygindustrin kommer på fötter igen så fyller någon luckan som Norwegian lämnar. De är väl inte heller ensamma på flertalet samhällsviktiga linjer man måste upprätthålla?

Fina flygplan i konkursboet. Ryanair är säkert inte främmande för att slippa vänta in sina leveranser.
 

mha321

Medlem
Fortsätter neddragningarna lär väl de allra flesta bolag behöva mer stöd för att klara sig genom vintern, så i just det är väl inte Norwegian speciellt udda.

Däremot så vinglade de ju ut över stupet redan innan pandemin och dess neddragningar. Och där ligger de betydligt värre till än många andra. Vilket ju också lär påverka deras möjlighet till återhämtning när saker börjar gå igång igen.

Vem vet, en strategi är kanske att hålla ut en stund till så att det ökar antalet potentiella köpare av deras nya fina flygplan ur ett konkursbo. Håller med @Palazzi - Ryan mfl är säkert intresserade, men frågan är om de inte är ännu mer intresserade om ett par månader än de är nu...
 

Palazzi

Medlem
Fortsätter neddragningarna lär väl de allra flesta bolag behöva mer stöd för att klara sig genom vintern, så i just det är väl inte Norwegian speciellt udda.

Däremot så vinglade de ju ut över stupet redan innan pandemin och dess neddragningar. Och där ligger de betydligt värre till än många andra. Vilket ju också lär påverka deras möjlighet till återhämtning när saker börjar gå igång igen.

Vem vet, en strategi är kanske att hålla ut en stund till så att det ökar antalet potentiella köpare av deras nya fina flygplan ur ett konkursbo. Håller med @Palazzi - Ryan mfl är säkert intresserade, men frågan är om de inte är ännu mer intresserade om ett par månader än de är nu...

Tror som dig, att de gärna handlar av konkursboet snarare än att köpa bolaget som med högsta sannolikhet ändå är påväg dithän.
 

fcx

Medlem
Har Norwegian gjort sig några vänner (stater eller större bolag) runtom i världen som kan tänkas vara intresserade av att rädda dem (retorisk fråga)?
 

mha321

Medlem
Har Norwegian gjort sig några vänner (stater eller större bolag) runtom i världen som kan tänkas vara intresserade av att rädda dem (retorisk fråga)?
Närmast till hands kanske Kina men isåfall pga att det är kinesiska banker/finansiering som hade en stor del av skulderna som omvandlades.

Amerikanska export banken i och med de stora affärerna med Boeing. Men det känns osannolikt att USA skulle vilja rädda Norwegian - och det skulle definitivt inte bli populärt bland lobbyisterna för de andra amerikanska bolagen.

Spanien? De har ju stått för rätt mycket av trafiken? Men de har ju inte direkt pengar över...

IAG när priser går ner tillräckligt? :)
 

011430121

Medlem
Norwegian vill bli av med 17 Boeing 787 och det är nästa halva flottan
Källa CHECK-IN.dk ligger bakom en betalvägg

Norwegian har just nu 25 maskiner i trafik alla 737-800 samtliga 787 står uppställda, jag tror många av dem står/stod i Stavanger, såg ett inslag i början av sommaren på NRK om det.
Om jag har förstått det hela så har Norwegian inte lätt att sälja biljetter för resa i vår och nästa sommar minns inte vad jag läst det har ingen källa till det, kunderna har nog uppmärksammas på att Norwegian inte har de bästa finanserna.
Det rinner pengar ut ur bolaget nu, kolla informationen om årets första 6 månader, så de behöver verkligen stärka kassan.





 
Toppen