Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Råkade ut för någon knepigt i dag eller så var det inte det, kanske bara jag som missuppfattat situationen...?

Jag lyckads för någon vecka sedan få business awards med SAS till San Francisco (SFO) strax för jul och hem med Air Canada via Calgary (YYC) och Frankfurt (FRA). Men då hustrun börjar sucka och kika i kalender och muttra, att det skulle vara sköt att komma hem 1 dag tidigare, så börjar jag kolla innan jag ringer SAS. Både United, Air Canada, AwardFares och ExpertFlyer visar att det finns platser, SFO-YYC-FRA-ARN samt även SFO-Toronto(YYZ)-FRA-ARN. Förhoppningsfull ringer jag SAS, men där tar det stop...

De ser inga platser alls på dessa sträckor, bara ekonomi via München(MUC)...

När jag frågar lite mer ingående, så säger SAS att de ser flighterna men inga EBB platser...??

HUAC eller resignera det är frågan, borde inte SAS kunna se det som ovan nämnda sajter ser...? I så fall var det en lottovinst att få platser 23/12 - 3/12...?

Hur ser era erfarenheter ut av liknande situationer?
Nej SAS har inte samma tillgänglighet som United och Air Canada. Det stämmer oftast på flighter som utförs av andra bolag inom alliansen men inte på deras egna flighter. Detta felaktiga antagande görs av väldigt många. Man måste skilja på bolagen, det är inte en 1:1 relation mellan alla bolag i star alliance och dess awards.

Huruvida de är bokningsbara för eurobonus eller ej kan ingen här svara på, bara sas kan se detta. Du kanske pratade med en okunnig som inte kunde söka, eller så pratade du med någon som kan detta men platserna fanns helt enkelt inte. Vilket av scenarion ovan du råkade ut för kan vi bara spekulera i.

Är det United/Air Canada flighter inblandade kan du inte lita på någon av de verktyg du nämner då alla hämtar sin data från just United och Air Canada. Hittar du exakt samma flighter med ANA eller Avianca så borde dock Eurobonus också kunna boka dom, men det är ingen garanti.
 

toer00

Medlem
Hittade platser på både ANA och Avianca, så får ringa tillbaka och hoppas att platserna är tillgängliga för SAS också ;-)
 
Tack, åtgärdat.

Tankar om nedan bokning? Är UA OK?

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, United Airlines, Copa Airlines, Turkish Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Curacao
Enkelresa eller Tur&retur: T&R OJ
Antal poäng (per person): 147500 (amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2083 + 1650 (chatflights)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Augusti 2021
Bokad: Maj 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
ARN-AMS - SAS - SK1553 - Business
AMS-IAH - United Airlines - UA 021 - Business
IAH-FLL - United Airlines - UA 1675 - Economy
CUR-PTY - Copa Airlines - CM 289 - Business
PTY-IST - Turkish Airlines - TK 800 - Business
IST-BER - Turkish Airlines - TK 1723 - Business
BER-ARN - SAS - SK 2680 - Business

Bröllopsresa med ett par dagar i Miami och ca 2v på Curacao. Använde oss av chatflight som tog fram denna rutt till oss. Lite orolig över endast 1h 10 min i AMS och hur det är att flyga med UA.
 

nissefalk

Medlem
Dessa bokningar kanske snart förtjänar en egen tråd o_O
Vad vet jag :rolleyes:

Jag håller nog med om det, den Hitlon bokning som startade det här var ju väldigt speciell eftersom den var dyr och väldigt svår att få till, nu har det blivit lite mer vanliga bokningar, så bättre med en egen tråd för det kan naturligtvis vara intressant att se vad folk lyckats boka med sina hotell poäng
 
Toppen