Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

SSA

Medlem
Vänta nu, nu blev jag väldigt nyfiken. Har själv försökt få till en vända till Hawaii men fått nedslag på routingen västerut. Ringde du in nyligen? Jag fick "bara" till det till HND och sen vidare till TPE i C. Har försökt HNL tidigare men fått nedslag på den routingen. Jag vet att folk fick till den för några år sen, men du lyckades nu? Bara gratulera...

Jag var lite osäker på om det skulle gå när jag ringde in och min backup var att bara försöka boka ANA F till Tokyo.

Jag tänkte att det skadar ju inte att försöka och skyltar man med att det ska gå att boka F till Hawaii för 250.000 poäng så bör de ju tillåta vägen via Asien då det är i stort sett omöjligt den andra vägen om man inte kan åka med kort varsel med LH.

Ringde med en vänlig och lite försiktig attityd och frågade om det gick att söka ben för ben om jag vill göra en första klass bokning till Hawaii via Asien? Då sa han, kör på. Vad hade du tänkt dig? Sen listade jag mina idéer och han lokaliserade allt utan några större problem.

Det är smått otroligt att jag lyckades få alla ben i F nu när jag tänker efter lite. Faktum är att inom en 45 dagars period fanns det bara totalt 5 ben till/från Hawaii med F. Tror det var 3 dit och 2 tillbaka om jag kommer ihåg rätt.

Det finns även en regel som säger att man inte får stanna mer än 24 timmar på ett ställe som inte är din slutdestination vilket gjorde detta ännu mer otroligt att dagarna passade ihop så himla bra.

Först och främst för att tillgången med ANA F till och från Europa var riktigt dålig också. Tror att jag hittade max en handfull avgångar lite utspridda.

Låt oss säga att jag hittade HND-FRA på en onsdag. Då behövde jag HNL-NRT på måndagen. Inga undantag från det för att klara reglerna vad gäller stopover. Det otroliga i kråksången är att HNL-NRT tur och retur hade noll tillgänglighet i C när det gällde Business Saver Award på mina datum men en plats kvar i F båda vägar. Ödet?

Är lite nyfiken på om någon annan här på forumet lyckats boka ANA F hela vägen till Hawaii? Rent spontant med tanke på hur lite platser det finns i ANA F på Uniteds sökmotor både mellan Europa och Tokyo men framförallt Tokyo till Hawaii så borde detta vara ganska unikt att få ihop utan att behöva ha en orimligt lång semester.
 
Last edited:

Maja

Medlem
Är lite nyfiken på om någon annan här på forumet lyckats boka ANA F hela vägen till Hawaii? Rent spontant med tanke på hur lite platser det finns i ANA F på Uniteds sökmotor både mellan Europa och Tokyo men framförallt Tokyo till Hawaii så borde detta vara ganska unikt att få ihop utan att behöva ha en orimligt lång semester.

Det är bara att gratulera! Jag ville göra ett försök men gick bet på att hitta avgångar som matchade. Så hatten av för dig och hoppas du kommer iväg!
 

philky

Medlem
Jag var lite osäker på om det skulle gå när jag ringde in och min backup var att bara försöka boka ANA F till Tokyo.

Jag tänkte att det skadar ju inte att försöka och skyltar man med att det ska gå att boka F till Hawaii för 250.000 poäng så bör de ju tillåta vägen via Asien då det är i stort sett omöjligt den andra vägen om man inte kan åka med kort varsel med LH.

Ringde med en vänlig och lite försiktig attityd och frågade om det gick att söka ben för ben om jag vill göra en första klass bokning till Hawaii via Asien? Då sa han, kör på. Vad hade du tänkt dig? Sen listade jag mina idéer och han lokaliserade allt utan några större problem.

Det är smått otroligt att jag lyckades få alla ben i F nu när jag tänker efter lite. Faktum är att inom en 45 dagars period fanns det bara totalt 5 ben till/från Hawaii med F. Tror det var 3 dit och 2 tillbaka om jag kommer ihåg rätt.

Det finns även en regel som säger att man inte får stanna mer än 24 timmar på ett ställe som inte är din slutdestination vilket gjorde detta ännu mer otroligt att dagarna passade ihop så himla bra.

Först och främst för att tillgången med ANA F till och från Europa var riktigt dålig också. Tror att jag hittade max en handfull avgångar lite utspridda.

Låt oss säga att jag hittade HND-FRA på en onsdag. Då behövde jag HNL-NRT på måndagen. Inga undantag från det för att klara reglerna vad gäller stopover. Det otroliga i kråksången är att HNL-NRT tur och retur hade noll tillgänglighet i C när det gällde Business Saver Award på mina datum men en plats kvar i F båda vägar. Ödet?

Är lite nyfiken på om någon annan här på forumet lyckats boka ANA F hela vägen till Hawaii? Rent spontant med tanke på hur lite platser det finns i ANA F på Uniteds sökmotor både mellan Europa och Tokyo men framförallt Tokyo till Hawaii så borde detta vara ganska unikt att få ihop utan att behöva ha en orimligt lång semester.
Har gått i samma tankar som du och försökt få till ANA F LHR-HNL (är baserad i UK) och trodde mig ha hittat tillgänglighet.

Tyvärr blev det kaos efter att jag ringde SAS och omöjligt att ställa ut biljetten som var delvis First, delvis Economy, eftersom det är så svårt att hitta First i alla fyra legs till Hawaii, men hade ändå hittat tre så jag kände att det var good enough (LHR-HND/NRT-HNL-NRT/HND-FRA). Först kunde han inte räkna ut skatterna och frågade sin ansvariga support och fick besked om att iternity inte är tillåten och att de därför inte kunde ställa ut skatterna. Fasiken så besviken jag blev. Jag insåg dock igår kväll att JAG klantat till det och gett honom fel datum att söka på, så min teori är att han försökte boka en "wailisted" award hos ANA och att det därför inte gick att räkna ut skatterna.

Men sicken tur att det sket sig igår.

Laddade om och sökte för fullt igår kväll och hittade inte så mycket skojigt men ville ändå prova ANA First så tänkte köra Tokyo och tillbaka och nöja mig med det. Men när jag "av en slump" checkade imorse hade Hawaii-availability öppnat upp både till och från Honolulu. På just de dagarna som funkade med flygen mellan Europa och Tokyo. Magiskt.

Prick 09:00 ringde jag och kom till en helt fantastisk brittisk engelsktalande agent, "D" (vill ej skriva ut folks namn på nätet men ni som pratat med honom idag förstår nog var jag menar med hur bra han är!). Förutom torra skämt som var askul, och uppenbart hög kompetens gällande hur man bokar komplexa resor, fixade han alla legs utan problem. LHR-HND/NRT-HNL-NRT/HND-FRA-LHR. Sista feedern från Frankfurt hem till London gick bara i Economy, men vad gör väl det när man får fyra legs med ANA i First?

Skickade såklart ett meddelande till SAS för att tacka för den fina servicen från agenten.

För den som vill söka, kan jag tipsa om Air Canadas hemsida som visar availability ända fram till 354 dagar innan resan (ana.co.jp visar 355, antar att det är någon tidszonsgrej med AC's hemsida), vilket ger en en riktig edge eftersom United och förvånansvärt Experflyer bara visar upp till 330 dagar eller något sånt. SAS tillåter att man bokar upp till 360 dagar i förväg så det går ju. Allt jag hittade på ANA.co.jp replikerades på Air Canadas hemsida men syntes inte på United/Expertflyer. Finns en hel del awards i F kvar till Tokyo i mars och slutet av februari.
 

palmen

Moderator
För den som vill söka, kan jag tipsa om Air Canadas hemsida som visar availability ända fram till 354 dagar innan resan (ana.co.jp visar 355, antar att det är någon tidszonsgrej med AC's hemsida), vilket ger en en riktig edge eftersom United och förvånansvärt Experflyer bara visar upp till 330 dagar eller något sånt. SAS tillåter att man bokar upp till 360 dagar i förväg så det går ju. Allt jag hittade på ANA.co.jp replikerades på Air Canadas hemsida men syntes inte på United/Expertflyer. Finns en hel del awards i F kvar till Tokyo i mars och slutet av februari.
Du kan söka 365 dagar fram i tiden på Air Canada också, när man gjort en sökning och sedan väljer modify så släpper spärren på 355 dagar och du kan välja ett datum "hur långt fram som helst".
SAS har mig veterligen ingen gräns på att boka max 360 dagar framåt, finns biljetterna längre fram än så går de att boka. Det är dock väldigt få bolag som släpper biljetter mer än 360 dagar, har för mig det är något bolag som släpper 365 dagar innan.
 

philky

Medlem
Du kan söka 365 dagar fram i tiden på Air Canada också, när man gjort en sökning och sedan väljer modify så släpper spärren på 355 dagar och du kan välja ett datum "hur långt fram som helst".
SAS har mig veterligen ingen gräns på att boka max 360 dagar framåt, finns biljetterna längre fram än så går de att boka. Det är dock väldigt få bolag som släpper biljetter mer än 360 dagar, har för mig det är något bolag som släpper 365 dagar innan.
Ännu bättre då med andra ord :)
 

palmen

Moderator
Blev debiterad 4200 för två pers bonusresa sverige-mexiko t/r.. är inte det för mkt?
Det låter fult möjligt med 450 kronor star alliance avgift samt alla skatter och avgifter. Upp till 3000 per person för tur och retur är fullt möjligt.

Tidigare debiterade väl SAS 116€ per väg i avgifter, i så fall har du kommit billigt undan.

Jag bokade nyss en enkel till SFO
450 Star alliance fee
1059 skatter/avgifter

Hade det varit tor hade det blivit omkring 2500 per person.
 

sandek

Medlem
Det låter fult möjligt med 450 kronor star alliance avgift samt alla skatter och avgifter. Upp till 3000 per person för tur och retur är fullt möjligt.

Tidigare debiterade väl SAS 116€ per väg i avgifter, i så fall har du kommit billigt undan.

Jag bokade nyss en enkel till SFO
450 Star alliance fee
1059 skatter/avgifter

Hade det varit tor hade det blivit omkring 2500 per person.
Tack!
 
Toppen