Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Middag ikväll på Villa Godthem. Tack Amex.

Toast med kalix löjrom till förrätt samt abborre till huvudrätt.
Lugnt, trevlig service.

En trevlig söndagsmiddag helt enkelt.


IMG_2177.jpeg IMG_2180.jpeg
 

GOTBound

Medlem
4BBECA81-0A2B-4F1F-9F18-4A18D5DA6B01.jpeg
15646284-635E-4C4E-926B-3C40DDB0838E.jpeg
D9D976C4-8F2A-4565-BCC1-FEBD855B3ED9.jpeg

Ricordi förra onsdagen Dining by AMEX.

Väldigt positivt överraskad då jag fått lite blandade recensioner från de som besökt resturang. Vi var där för en tidig middag innan flyget hem till GOT och satt vid borden bredvid baren nedanför matsalen. Den första servitören/hovmästaren var något snurrig och på min fråga om glutenfritt [jag hade hört av mig i förväg och fått som svar att det går att få flertalet rätter glutenfria] fick jag ett något svävande svar av typen förmodligen glutenfri och borde vara så att den är glutenfri.
Som tur var frågade han en kollega som hade koll på menyn och var riktigt vass när det gällde service, ex när brödet dukats fram till mitt bordsällskap fått bröd och jag ett det här kan ju inte du äta så noterade superservitrisen detta från sin position vid baren och minuter senare hade jag fått glutenfritt bröd framdukat... hon styrde upp och gjorde vårt besök till något riktigt bra.

Maten var riktigt god och rejäla portioner [jag fick lämna 1/4 av huvudrätten], en inte allt för vanlig kombination, det brukar vara antingen eller.
 

palmen

Moderator
Blev middag på Villa Godthem ikväll, hade sett fram emot löjromstoast men den var slut.
20211019_175355.jpg

Då jag inte är stor i maten tog jag istället halv skagen och oxfilé planka. Skagen var nog den minsta jag sett, hade utan problem kunnat ta en stor.
20211019_181827.jpg

Plankan var riktigt god med en hel del rök från trät, gissar att själva plankan bara används en gång per sida då den gick sönder när man skar köttet.
20211019_183952.jpg

Då det var internationella GT dagen så försökte vi beställa detta, de två första ginen vi valde var dock slut så fick bli tanquray 10. Utbudet på öl var extremt magert, fanns ju fler ginsorter att välja på än öl. De hade åtminstone en session ipa, JACK från Carnegie.

Riktigt god mat, även om förrätten var i minsta laget.
 
Blev middag på Villa Godthem ikväll, hade sett fram emot löjromstoast men den var slut.
Visa bifogad bild 122484

Då jag inte är stor i maten tog jag istället halv skagen och oxfilé planka. Skagen var nog den minsta jag sett, hade utan problem kunnat ta en stor.
Visa bifogad bild 122485

Plankan var riktigt god med en hel del rök från trät, gissar att själva plankan bara används en gång per sida då den gick sönder när man skar köttet.
Visa bifogad bild 122486

Då det var internationella GT dagen så försökte vi beställa detta, de två första ginen vi valde var dock slut så fick bli tanquray 10. Utbudet på öl var extremt magert, fanns ju fler ginsorter att välja på än öl. De hade åtminstone en session ipa, JACK från Carnegie.

Riktigt god mat, även om förrätten var i minsta laget.
Kul! Jag var också där i går kväll och valde samma mat. Men tog den stora Skagen för att treåringen i familjen skulle få smaka lite på den. Håller med om att den lilla inte var superstor.

Maten var klart bra. Var där en hel del som barn på 80-talet så kul med lite flashbacks. :)
 

Migato

Medlem
Försökte räkna på det tidigare men räknade nog fel. Funderar på att skaffa ett Platinum som komplement till mite Elite. Kommer hanästan all spend på Elite för 2 vouchers och har redan rese/hyrbilsförsäkring via Elite som funkar för mig. Är det någon som räknat på om Platinum betalar för sig självt?

3 dining upplevelser har jag räknat till 900 kr per gång om man kollar menyn på Ricordi (antar att i ochmed att det står konto och inte kortinnehavare så räknas inte extrakortsmedlemmar utan enbart huvudkortsmedlemmar?) = 2700 kronor + ytterligare 1000 kr att äta på restaurang = 3700 SEK.

I mitt fall 2 tillfällen per år då jag äter på loungen på ARN till ett värde av 700 för två personer = 1400 SEK. Totalt hamnar det på 5100 SEK. Det är 1500 kr ifrån årskostnaden för kortet. Är det något annat jag missat?

Känns kanske konstigt att vara så beräknande men samlar just nu vouchers och eurobonuspoäng och har redan bra försäkringar via mitt Elite.
 

GOTBound

Medlem
Försökte räkna på det tidigare men räknade nog fel. Funderar på att skaffa ett Platinum som komplement till mite Elite. Kommer hanästan all spend på Elite för 2 vouchers och har redan rese/hyrbilsförsäkring via Elite som funkar för mig. Är det någon som räknat på om Platinum betalar för sig självt?

3 dining upplevelser har jag räknat till 900 kr per gång om man kollar menyn på Ricordi (antar att i ochmed att det står konto och inte kortinnehavare så räknas inte extrakortsmedlemmar utan enbart huvudkortsmedlemmar?) = 2700 kronor + ytterligare 1000 kr att äta på restaurang = 3700 SEK.

I mitt fall 2 tillfällen per år då jag äter på loungen på ARN till ett värde av 700 för två personer = 1400 SEK. Totalt hamnar det på 5100 SEK. Det är 1500 kr ifrån årskostnaden för kortet. Är det något annat jag missat?

Känns kanske konstigt att vara så beräknande men samlar just nu vouchers och eurobonuspoäng och har redan bra försäkringar via mitt Elite.
Jag har räknat på det med förutsättningen 2 vuxna, 2 barn [varav en tonåring]
Hilton Honors Gold, gratis frukost bortsett från USA där det är dining credit. Jag räknar på att en frukost på hotell ligger runt 150 - 250 kr per person.
Hilton Honors Gold ingår även till extra kortet, bokas två rum så blir det frukost inkluderat till hela familjen.
Priority Pass, två medlemskap, ett till huvud och ett till extrakortet, detta gör att hela familjen kan nyttja lounge förmån vid resor. Jag räknar på att värdet av detta är 200-300 kr per person och besök [flyger man som mig från GOT är det alltid minst ett, oftast två, stopp på vägen till destinationen
Centurion Lounge, på de flygplatser där loungen finns.

Utöver de förmåner du nämnt så blir det några biobesök och andra mingel som jag värderar till 100 - 300 kr per tillfälle och person, pga Covid har dessa pausats..
Under Covid har AMEX varit generösa med ICA credits som bara i sig mer eller mindre betalade för kortet.

I min kalkyl betalar sig kortet själv, bekvämlighetsfaktorn med mer eller mindre ständig tillgång till lounge oavsett flygbolag, allians eller kabin är svårt att värdesätta, men bekvämligheten den skapar är mer eller mindre priceless när hela familjen är ute och reser.
 
Last edited:
Toppen