Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

M.K

Medlem
Jag mottog precis en ny norsk resevarning för er information. Ökande smitta i flera svenska regioner.

Stay safe!

102E4B7C-BCB6-4D23-973D-A67A1F065902.jpeg
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag mottog precis en ny norsk resevarning för er information. Ökande smitta i flera svenska regioner.

Stay safe!

Visa bifogad bild 112386

Ingen rolig läsning för Värmlänningarna. Roade mig med att titta på statistiken på region Värmlands sida, mycket informativ sida. Från i fredags till idag måndag kom det 13 nya fall, ungefär vad man snittat på totalt under tidigare veckor. Så nu får väl gränshandlarna inventera sina lager av tjära och fjädrar, ta på skyddsmask 90 och dra till Karlstads nöjesställen och hota med åtgärder om man inte skärper sig:eek: Ska bli intressant och vad som händer om man i Värmland hamnar på 20,2. Örebro fick ju grönt trots 20,3, efter det att man gjort en "helhetsvurdering".
 

chazzie

Medlem
Värt att notera att de även förvarnar om samma sak för två regioner i Danmark, och för ett gäng andra hela länderna i Europa. Så det är inte något anti-sverige.

Dock blir det väldigt "ryckigt" när regler ändras var 14:e dag, mer så för närliggande länder såklart. I dagsläget är det nästan omöjligt att planera något då man som resenär kan vara "rödmarkerad" när resan går av stapeln även om det var "grönt" innan. Sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, utan detta kommer nog utvärderas i absurdum (inte bara Norges strategi utan hela världen och olika länder) när pandemin är över.
 

mha321

Medlem
Dock blir det väldigt "ryckigt" när regler ändras var 14:e dag, mer så för närliggande länder såklart. I dagsläget är det nästan omöjligt att planera något då man som resenär kan vara "rödmarkerad" när resan går av stapeln även om det var "grönt" innan. Sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt, utan detta kommer nog utvärderas i absurdum (inte bara Norges strategi utan hela världen och olika länder) när pandemin är över.
Så är det definitivt. Samtidigt är det det enda logiska de kan göra, förutom att göra som nya Zeeland och stänga totalt.

Jag skulle definitivt inte boka något oflexibelt i dagsläget, varken till Norge eller annan plats. Skulle nog vara klart försiktig med det även inom Sverige om horisonten var mer än en dryg vecka.
 

chazzie

Medlem
Så är det definitivt. Samtidigt är det det enda logiska de kan göra, förutom att göra som nya Zeeland och stänga totalt.

Jag skulle definitivt inte boka något oflexibelt i dagsläget, varken till Norge eller annan plats. Skulle nog vara klart försiktig med det även inom Sverige om horisonten var mer än en dryg vecka.

Så är det ju, det är väl ingen större mening att åka någonstans nu om man inte absolut måste, kanske främst i arbete men i vissa fall privat. Nya Zeeland är ju rensat från Covid-19 så det är bara att hålla tummarna att det kommer ett vaccin inom överskådlig framtid så de slipper få en andra våg eller någon annan form av spridning, de har förutsättningarna genom att vara en ö-nation.
 

ante_77

Medlem
Så är det ju, det är väl ingen större mening att åka någonstans nu om man inte absolut måste, kanske främst i arbete men i vissa fall privat. Nya Zeeland är ju rensat från Covid-19 så det är bara att hålla tummarna att det kommer ett vaccin inom överskådlig framtid så de slipper få en andra våg eller någon annan form av spridning, de har förutsättningarna genom att vara en ö-nation.
Personligen så känns det ganska bortkastat med någon ren semesterresa just nu.
Restauranger stängda, hotell fungerar inte fullt ut och ingenting är som det ska.
Risken för att det blir väldigt lite valuta för pengarna är alltså stor.
Mina resor är i rent jobbsyfte och det håller med att restaurangutbuden och loungutbuden på flygplatserna är bedrövliga.
Allt är knepigt, känns inget vidare vettigt att semestra med sådana upplägg.
 

M.K

Medlem
@ante_77 Jag håller helt med. Lika bra att hålla sig hemma i stan privat. Min sommar har jag hängt extra mycket på BC för bl a nya resmål, optimerat kreditkort, samlat upp hotellpoäng genom poängköp gratis (evigt tack Amex!!!) och staycations på grymma erbjudanden här hemma. Roligt att ha fått prova favoritkedjorna i min egen stad!

Samtidigt ges då faktiskt en hjälpande hand till personalen på de hotellen då beläggningen är låg vilket känns bra.

Vad gäller Norge har de en nollvision vad gäller detta virus, nästan oavsett kostnad, och jag tror att det snabbt kan bli riktigt hårda tag där igen. Projektmässigt smart att passa på med nödvändiga resor när/om det går nu.
 

ante_77

Medlem
@ante_77 Jag håller helt med. Lika bra att hålla sig hemma i stan privat. Min sommar har jag hängt extra mycket på BC för bl a nya resmål, optimerat kreditkort, samlat upp hotellpoäng genom poängköp gratis (evigt tack Amex!!!) och staycations på grymma erbjudanden här hemma. Roligt att ha fått prova favoritkedjorna i min egen stad!

Samtidigt ges då faktiskt en hjälpande hand till personalen på de hotellen då beläggningen är låg vilket känns bra.

Vad gäller Norge har de en nollvision vad gäller detta virus, nästan oavsett kostnad, och jag tror att det snabbt kan bli riktigt hårda tag där igen. Projektmässigt smart att passa på med nödvändiga resor när/om det går nu.

Personligen så pendlar jag till Norge sedan maj. Mars och april var det hemmakontor.
För tillfället så är det helt ok i Stavanger med uteliv, men det känns inte som att allt är uppe och går.
För min egen del så är det ingen skillnad på före, under eller efter Corona. Jag jobbar när jag är i Norge och där hemma går jag och köper mat.
Den största skillnaden i mitt liv är att loungerna är stängda på väg till och från arbetet och någon enstaka hotellnatt och en del tråkiga tåg har det blivit.

Egentligen så tycker jag att ris och ros som delas ut bland strategierna hos de olika länderna är fånig.
Norge som skulle vara så stängt och restriktivt hade fler flygavgångar från Oslo innan klockan slagit 10.00 än vad Arlanda hade under hela dagen.
Det gick fler flyg per dag mellan OSL-SVG än vad det gjorde på Sveriges mest trafikerade linje under en hel vecka.
Knökfullt på kontoret där jag jobbar, även om möjlighet till hemmakontor finns.

Propagandamaskiner får folk till att måla upp allt i svart eller vitt.
När jag drog på första "coronaturen" till Stavanger så tog jag mig en övernattning i anarkistockholm, där man stod i klunga och hostade på varandra.
Stockholm var lika öde som något bortglömt skogsparti i Vuoggatjolme. Det ekade när jag rullade väskan påväg mot hotellet.
Hotellet var dött....ja, allt var dött.
I Norge var det helt annat. Det var fanimej mer liv och rörelse i Stavanger än i Stockholm.
 

M.K

Medlem
@ante_77 Jag var i Norge i mars. Jag kan upplysa Dig om att det var rejält stängt ned, de hade väldigt mycket restriktioner då.

Jag håller med om att läget kändes relativt normaliserat vid senaste resan. Jag tycker också att de är duktiga på handtvätt vid ingångar till butiker och köpcenter. Ofta stora automatiska handspritstationer. Avstånd mellan människor har dock kontinuerligt blivit sämre där.

Stavanger är förövrigt i mitt tycke en av Norges trevligaste städer. :)
 
Toppen