Den norska rödgröna röran Corona

Diskussion i 'Andet' startet af jumbooze, 6 August 2020.

1. henrik l

henrik l Medlem

By:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant att se att Örebro som låg på 20,3 var grönt efter det att man gjort en "helhetsvurdering". Såg ju dessutom att Själland, exkl "Huvedstaden" låg på 19,9, här hade man marginalerna med sig:D

samet og Berglund synes godt om dette.
  2. Berglund

Berglund Medlem

By:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Visst är det märkligt hur det kan bli???

airbus380.se, Jönsson og 011430121 synes godt om dette.
  3. jumbooze

jumbooze Medlem

By:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan återkoppla med att det var inga problem vid gränsen.
    -Hei, var kommer du ifrån?
    Skåne
    -Vad ska du göra?
    Åka och hälsa på min syster
    -Ha de!

Inga frågor om papper eller liknande.

Palazzi, Robert flysas, henrik l og 3 andre synes godt om dette.
  4. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Vad har det med saken att göra? UK är grönt, och de har ju betydligt fler dödsfall per capita än både Sverige och Italien.

Sen är ju frågan om du borde åka och jobba i Norge, om det är i Osloområdet du jobbar, och återvända hem utan självvald karantän. Jag läste nämligen precis att Oslo ligger över 20 fall nu och vi vill ju inte ha in smittan från Norge till Sverige!

Brandten, flatwhite, RickardG og 3 andre synes godt om dette.
  5. M.K

M.K Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag bryr mig om mina medmänniskor och kommer definitivt att använda mask plus andra skyddsåtgärder som isolering om jag åker till en hotspot och återvänder hem därifrån. Jag har inte varit i Oslo på en stund nu men följer med inför varje resa oavsett destination.

vg.no har bra information inför Norgeresor. Högst upp på sidan.

BB4BC0A2-BA33-4CF4-BF70-5A6A6BAD66D0.png
    Totalt har det dött 51 Oslobor. Ungefär lika många alltså totalt under pandemin som under ett halvt dygn drygt då det var som värst i Stockholm. Jag ser dock att trenden är stigande till skillnad från här hemma tack och lov. Jag kommer givetvis vidta de åtgärder som jag och företaget anser behövs vid nästa tillfälle, alternativt avstå resa.

Berglund, igelkotten og flatwhite synes godt om dette.
  6. Uppskattar om soff-virologerna och -epidemiologen tar ett säte igen, dock utan diskussion om strategin. Det kommer bara spåra ut.

Mvh,
    Moderator

samet, Lounge Lizard, Walter og 10 andre synes godt om dette.
  7. mha321

mha321 Medlem

Intressant dock att notera att de specifikt inte har med den siffra som de själva använder för att klassa andra länder (antal per 100,000 senaste 14 dagarna), det får man räkna fram själv. Men avrundat uppåt har väl Oslo runt 700,000 människor, så man ska dela 159 med 7 och får då 22.5 (ca). Vilket är ungefär samma som Stockholm (verkar väl vara 24), men värre än många andra delar av Sverige.(Å andra sidan går ju kurvorna tyvärr uppåt i delar av Sverige också, om än inte lika drastiskt -- ännu iaf)

Det är såklart skillnad på gränser inlands och utlands, men det blir klart intressant att se om Norge nu kommer börja införa hårda inrikes begränsnignar på resor igen. Och vad svaren blir från flygbolagen om det t.ex. skulle vara OK med resor från delar av sverige till Bergen och Trondheim, men inte med connection i Oslo.

Berglund og M.K synes godt om dette.
  8. M.K

M.K Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    @mha321 Detta är alltså en dagstidning och inte en myndighetssida. Jag tycker dock att det är en enkel och vad det verkar korrekt informationskälla att gå in på inför resor till vårt grannland. Intressant som du skriver att se om de inför zonindelning av landet snart.

9. mha321

mha321 Medlem

Inte bara det, det är norska versionen av afonblaskan. Men jag tror man kan förutsätta att de faktiska siffrorna kommer direkt från myndigheterna (åtminstone för inrikes).

Tittar jag på mina egna arbetsresor så har de generellt varit till Oslo, Bergen, Trondheim och Kristiansand de senaste åren (Stavanger gick bort i förra krisen..) Och med utbudet från Sverige så är det sällan det fungerar med direktflygen till Trondheim och Bergen, utan nästan alltid byte i Oslo. Och om den transiten försvinner, skulle det bli krångligt. (För att inte tala om inrikes tex -- det är många som flyger TRD-OSL-KRS/KRS-OSL-TRD som pendling. Det finns ett direktflyg med Widerøe, men den kapaciteten räcker inte långt. På kvällsflyget från KRS har det ofta varit åtminstone 2/3 av en 737 som gått runt hörnet till nästa gate och TRD-flyget). En zonindelning kommer få en hel del effekter -- specifikt om Oslo hamnar i den "röda zonen".

Nu är den observationen baserad på hur det var före covid, så det kanske har ändrat sig i schemana nu. Hade tur med att alla projekt där ute var i faser där det kunnat gå vidare på distans under den här perioden, med något enstaka stand-in från norsk kollega. Men i ett par av dem börjar det snart bli dags för saker som inte (rimligt) kan göras på distans, så det kommer aktualiseras under början på hösten.

10. GOTBound

GOTBound Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi är bjudna till ett bröllop i Norge, Oslo, den 5/9. En av min frus kusiner gifter sig, det känns väldigt osäkert just nu. Hotell är bokat sedan tidigare, Nordic Choice, vilket innebär fri avbokning fram till kl 21:00 på ankomstdagen. I och med att ändringar slår vid midnatt fredag till lördag så kommer beskedet midnatt 4/9 om vi släpps in eller inte.

Dagens I-landsproblem...

jumbooze synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!