Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

flatwhite

Medlem
Jag har hållit lite koll på Jämtland och deras siffror. VG säger att de gått från ca 22 till ca 28 per 100k de senaste dagarna och hänvisar till FHM. Men tittar jag på siffrorna från FHM som VG hänvisar till ligger Jämtland de senaste veckorna på 16 resp. 8 per 100k. Endera har FHI eller FHM fel. Eller är det politik?
 

ante_77

Medlem
Jag har hållit lite koll på Jämtland och deras siffror. VG säger att de gått från ca 22 till ca 28 per 100k de senaste dagarna och hänvisar till FHM. Men tittar jag på siffrorna från FHM som VG hänvisar till ligger Jämtland de senaste veckorna på 16 resp. 8 per 100k. Endera har FHI eller FHM fel. Eller är det politik?

Jag orkar inte leta reda på statistik för V.31 och innevarande vecka.
Men på Region Jämtland Härjedalen så visar den att det var 24 smittillfällen V.29 och 20 smittillfällen V.30 det innebär 44 smittade per 115.000 invånare för dessa två veckor, vilket betyder typ 38 smittotillfällen per 100.000 invånare.
 

flatwhite

Medlem
Jag orkar inte leta reda på statistik för V.31 och innevarande vecka.
Men på Region Jämtland Härjedalen så visar den att det var 24 smittillfällen V.29 och 20 smittillfällen V.30 det innebär 44 smittade per 115.000 invånare för dessa två veckor, vilket betyder typ 38 smittotillfällen per 100.000 invånare.
Ja, ingen aning var alla siffror kommer ifrån. FHM säger 8 per 100k för vecka 31 i Jämtland i vart fall.

Screenshot_20200807-090942_Samsung Internet.jpg


Det verkar vara en rödgrön röra som trådrubriken lyder. Jag får det inte att stämma i vart fall. Som exempel, igår kväll låg Jämtland på 28 någonting enligt VG. Nu på morgonen ligger de på 29,0 enligt VG utan att varken regionen eller FHM presenterat ny data. Jag fattar inte vilka källor VG använder.
 

ante_77

Medlem
Ja, ingen aning var alla siffror kommer ifrån. FHM säger 8 per 100k för vecka 31 i Jämtland i vart fall.

Visa bifogad bild 112315

Det verkar vara en rödgrön röra som trådrubriken lyder. Jag får det inte att stämma i vart fall. Som exempel, igår kväll låg Jämtland på 28 någonting enligt VG. Nu på morgonen ligger de på 29,0 enligt VG utan att varken regionen eller FHM presenterat ny data. Jag fattar inte vilka källor VG använder.
Ja, många gånger har jag undrat hur det kommer sig att lokalblaskor, FHM, regionerna och norska FHI har så olika siffror.
Det mest makabra är dock att våra ”officiella siffror” i Aftonbladet säger att vi har 0 tillfrisknade.
För min del så tolkar jag det som att om man får Covid i Sverige så blir den kronisk.
Ska man leka med statistik så får man göra ett ordentligt jobb och inte bara kasta ut siffror som ser ut att vara dragna ur någon tombola från en bymarknad.
 

Tomas E

Medlem
Kan det röra sig om en skillnad mellan datum då fallen inträffat resp rapporterats/publicerats? Ibland är det ju fördröjning i rapporteringen, vilket är anledningen att vi får vänta på FHM:s veckosammanställningar. Om norrmännen går på antal publicerade fall per period (inklusive sådana som publicerats sent, och egentligen gäller veckan innan) kan det ju bli en skillnad i siffrorna. Särskilt för ett län med så få invånare som Jämtland där några få (fel)rapporterade fall ändrar bilden.
 

chazzie

Medlem
Intressant att endast Sverige verkar ha "regionsbaserade" inresebestämmelser, det förefaller osannolikt att varje "län" i Danmark och Finland är under den magiska gränsen, men de kanske inte publicerar data per län?

<conspiracytheory>
Så länge vissa gränser är stängda tjänar väl Norge väldigt bra på stoppad gränshandel också
</conspiracytheory>
 

Felix

Medlem
Är det som med Danmark att det är regionen man är folkbokförd i som räknas? Så om man bor i grön region kan man fortfarande flyga in från Arlanda trots att Arlanda ligger i röd region?

Jag skulle dubbelkolla med Norska myndigheter innan jag bokade något liknande. Enligt Norska regeringens FAQ gäller enbart undantaget för karantän om man de senaste 10 dagarna enbart befunnit sig i en grön zon, vilket Arlanda inte är. Det finns undantag om man åker bil genom röd zon utan övernattning. SVT hade artikel för några veckor sen om personer som var folkbokförda i grön zon, men på vägen mot Norge övernattat i röd zon och blev nekade inresa.

Er det unntak for innreisekarantene for hele EØS- Schengenområdet?
Kravet om karantene etter § 5 gjelder ikke for personer som umiddelbart før ankomst til Norge har oppholdt seg minst 10 dager i områder som på innreisetidspunktet til Norge ikke er omfattet av karanteneplikt (grønne land). Unntaket gjelder for alle land i EØS-Schengenområdet utenom områder med forhøyet smitte. …

Kan jeg mellomlande med fly i røde land på vei til Norge, og være unntatt karanteneplikt?
Nei, dersom du mellomlander i et rødt land må du i 10 dagers innreisekarantene når du ankommer Norge.

Kan jeg kjøre bil gjennom området med forhøyet smitte (såkalte røde land og områder) uten å havne i innreisekarantene når jeg kommer hjem?
Ja, vi åpner for å kunne kjøre i privatbil eller turbuss gjennom røde land/områder på vei til eller fra Norge eller andre områder i EØS-Schengen som er unntatt karanteneplikt, uten at det medfører innreisekarantene. Både Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet mener at det utgjør liten smitterisiko. Det er under forutsetning av at det ikke overnattes i dette området, at man holder avstand dersom man må stanse og har god smittehygiene under reisen.
Koronasituasjonen: Spørsmål og svar om karantene - regjeringen.no
 

M.K

Medlem
Heja Norge utan snart 6000 dödade.

För mycket egoism här i tråden känner jag, Jag vet faktiskt att norska myndigheter har mer koll.

Självklart vill de inte ha in smitta från det land som
snart går om självaste Italien i antalet dödsfall per capita. Jag följer även deras regler då jag har uppdrag där och krav för Visa dokumentation från röd zon, Stockholm.

Går fallen ned i en region är jag väldigt säker på att de öppnar upp mot sitt närmaste broderfolk “søtebror».

Stay safe!
 
Last edited by a moderator:

MaLund13

Medlem
Intressant att endast Sverige verkar ha "regionsbaserade" inresebestämmelser, det förefaller osannolikt att varje "län" i Danmark och Finland är under den magiska gränsen, men de kanske inte publicerar data per län?

<conspiracytheory>
Så länge vissa gränser är stängda tjänar väl Norge väldigt bra på stoppad gränshandel också
</conspiracytheory>
Samtliga skandinaviska länder utvärderas regionalt. De publicerar den sammanställda datan som kartan baseras på här: https://www.fhi.no/contentassets/0c.../tallgrunnlag-karantenekart-8-august-2020.pdf
 
Toppen