Senaste nytt

Osten

Medlem
Återigen fick vi startbanan längst bort från terminalen, lite underligt att de verkar använda den så pass mycket i dessa tider. Trafiken är ju klart begränsad.
Kul rapport! Kan bara hålla med gällande denna observation nu när jag flugit under hösten (Amsterdam, Paris samt Stockholm (Arlanda)) känns som att taxande vid varje flight är från landningsbana/startbana längst bort från terminalen. Senaste flighterna har faktiskt även piloterna annonserat detta med något i still med "We are about to land in 15 minutes and then we will be taxing for 10-15 min to get to our gate".
 

Senator

Moderator
Kul rapport. Skulle önska jag hade tid/lust/ork/möjlighet med sådant för tillfälle ;) Jag ser BGO har samma pris som TRF. Det får mig att fundera för framtiden, särskilt eftersom det går utmärkt att kombinera med jobb både i Paris och Amsterdam.
 

Berglund

Medlem
Nu vet inte jag om jag har varit otydlig men i de tidigare inläggen:
Oj, oj oj!!!

Det vore ju helt vansinnigt om man genom detta erbjudande skulle kunna nå 900 XP men få dubbelt upp och då nå 1800 XP vilket i sig kvalificerar för att bli Flying Blue Ultimate! Det är AirFrance motsvarighet till Lufthansas HON.

En annan variant är ju att det krävs 300 XP per år för att behålla Platinumnivån. Om man flyger in 1500 XP med detta erbjudande men får dubbelt, då har man i princip ett lifetime Platinumkort hos AirFrance/KLM eftersom tio år i rad av platinumkvalificering ger Platinum for life!

Platinum for life kan man nu då alltså nå på 25 t/r resor i business inom Europa med byte i Paris/Amsterdam både ut och hem, så att man får minst fyra flygningar per t/r. En billig sådan businessbiljett som bokas minst 21 dagar före avfärd kostar ungefär 4000 kr. Orkar man bara åka 25 resor mellan nu och nyår så kan man alltså, för lite drygt 100 000 kr flyga ihop ett lifetimekort! @Skogi var är du??? :)

Är det värt det???

Fram med min bäste vän - Microsoft Excel!

Hur många rundor skulle det krävas för att gå i mål med Flying Blue Ultimate? ...


uppfattar nog i varje fall jag det som om att jag har - gläntat - på dörren till att eventuellt göra fler sådana här resor. Det är väl därför @Skogi skrev:
EN HELT NY NIVÅ!!

Följer med ofattbar spänning!!!


Nu ska jag börja med att erkänna, historien slutar inte här! Jag har heller inte avslöjat allt, utan vi måste gå tillbaka lite i tiden, när jag den 19 augusti bokade resa nummer två:

Sagt och gjort, den 19 augusti bokade jag en ny resa, identisk med den som jag nyligen kommit hem från. Den gick ju över förväntan, jag kände mig fräsch i huvudet och kroppen genom hela resan och det var enkelt att komma in i Norge. Det här var värt att prova en runda till! I allra sämsta fall skulle de här två test-resorna ha gett mig 360 XP till min poängbank, man behöver 300 XP för att återkvala till Platinum. Om inte annat, skulle det här vara ett enkelt sätt att få ihop ett helt års normal kvalificering.

Där var jag inte helt ärlig. Förvisso bokade jag en resa, den som gick den 29-30 augusti - men jag bokade faktiskt en till. En tredje resa!!!

Den 19 augusti bokade jag alltså även för helgen den 5-6 september enligt följande - och nu borde ni börja känna igen rutten:

Lördag 5 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 5 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 5 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 5 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Eftersom jag vid det här bokningstillfället, den 19 augusti, ännu inte hade besökt Hilton Amsterdam under corona så bokade jag in mig hos Hilton Amsterdam Airport Schiphol och gjorde samtidigt en annan bokning hos Hampton by Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Hampton är Hiltons "billighetsmärke", tveklöst var den bokningen billigare.

Söndag 6 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 6 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

Stärkt av de goda erfarenheterna av resa ett och två såg jag nu genast fram emot nästa resa, redan till den kommande helgen och jag tänkte:
Det här - är nästan för enkelt!

Det här, var på morgonen den 31 augusti. Jag hade precis vaknat och sett att alla poängen hade kommit in så fint. Föga anade jag denna måndag morgon vad som väntade mig. Allt hade ju gått så bra...
 
Last edited:

Berglund

Medlem
En snabbis

1 september 2020

Pling plong, pling plong
snabbt följt av ytterligare en omgång av
pling plong, pling plong...

Tisdagen den 1 september 2020 pinglade det till i min telefon:

Flight cancellation
Flight cancellation

Det var KLM som mailade ut att två av mina flighter till helgen blivit inställda.
Jobbigt läge, tycker en del. Guld och gröna skogar tyckte jag!!!

Involontary rerouting, kommer ju då genast in i spel. Flygbolaget är ju fortfarande skyldiga att ta en från startpunkten A till slutpunkten B, däremot kan man få åka en annan rutt den bokades från början. Om rutten på grund av det blir kortare (läs: ger färre poäng!) kan man efter genomförd resa klaga hos kundtjänst och få poäng efter "Original Routing Credit". Man får då poäng som om man hade flugit hela rutten såsom den ursprungligen bokades.

I och med att det är flygbolaget som gör ändringen kan de också göra avsteg från biljettreglerna, angående antal tillåtna anslutningar, vilka bokningsklasser som finns kvar och annat som normalt lägger hinder i vägen när man själv vill boka om sin biljett. Lite enkelt uttryckt, alla dammluckor öppnas och det blir "fritt fram" att boka om "lite hur som helst".

Perfekt!
Jag har ju aldrig gillat eller uppskattat den tidiga Air France kärran AF1463 som lämnar Arlanda kl 06:05. Nu kunde jag slå en snabb signal till Platinum Service Line och be dem ändra till mer passande flighter. Efter att ha kommit hem från resa nummer 2 och därefter jobbat hela måndagen kände jag såhär på tisdagen att det skulle bli ganska jobbigt att köra hela mask-charaden och göra ytterligare sex flygningar redan nu till helgen. Orken tar slut vid något tillfälle och jag började ändå känna av det här. Även om det fortfarande var varma, sköna sommardagar och jag kunde flyga i shorts och sommarskor. Jag får väl erkänna att jag inte är 20 längre utan äventyren tar ut sin rätt, även på mig.

Flygen som hade blivit inställda var KL 1217 och KL 1218, lördagen den 5 september. Med andra ord var det alltså den enda dagliga flygningen från Amsterdam till Oslo Sandefjord Torp som nu försvunnit ur schemat. KLM själva förklarade det såhär:
"Due to the outbreak of the Coronavirus (COVID-19), we had to adjust our flight schedules. Unfortunately, your flight was among those that had to be suspended."

Jag fick genast idéen att jag antingen kunde flyga direkt till Amsterdam på lördagen, sova över och sedan ta turen upp till Oslo Sandefjord Torp och tillbaka på söndagen för att sedan flyga direkt hem till Stockholm från Amsterdam med söndagskvällsplanet. Det skulle dock leda till övernattningskostnader i Amsterdam, något som jag skulle få stå för själv. Istället föddes tanken på att göra en snabbis, en dagstripp. Åka hela trippen på en dag, Stockholm-Amsterdam-Oslo Sandefjord Torp-Amsterdam-Stockholm. Totalt fyra flighter. Inte värre än de fyra flighter som jag ursprungligen hade bokat för lördagen den 5 september och redan genomfört de två tidigare resorna.

Så fick det bli!
Med hjälp av den dedikerade kundtjänsten för Platinum medlemmar bokades jag snabbt, och utan någon som helst kostnad för mig själv, om till:

Söndag 6 september, kl 09:35, ankomst kl 11:35
ARN - AMS
Flight KL 1106, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 6 september, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Söndag 6 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Söndag 6 september, kl 20:50, ankomst kl 22:55
ARN - AMS
Flight KL 1121, Boeing 737-800, flygs av KLM

På så sätt skulle jag få en ledig lördag på hemmaplan, spara in en hotellnatt, få lite sovmorgon och variera anrättningen något! Genast såg jag fram emot helgens resa på ett helt annat sätt än vad jag tidigare hade gjort. Utmärkt, det här klarar jag!


Lördag den 5 september 2020
Sedan min flickvän träffade mig har hon blivit en stolt och glad (hrrm, nåja...) medlem hos SAS, Nordic Choice, Flying Blue, Hilton och en minst lika stolt innehavare av ett American Expresskort. För att klara hennes återkval till guldmedlem hos hotellkedjan Nordic Choice bokade vi en väldigt billig natt inne på hotellet Comfort Xpress, precis ovanpå Arlanda Express spår. Vi gick ut och åt inne i stan och skulle sedan gå till hotellrummet. Att kalla det för ett rum blir överdrivet, garderob och skokartong är mer passande ord som kommer till mig. Förvisso en dubbelsäng men man kunde bara kliva i och ur den på ena långsidan, de andra tre sidorna var omgivna av väggar! Det är ju också lyxigt och skönt med egen toalett, dusch och handfat på rummet. I det här fallet var detta utrymmet så litet att man i princip var tvungen att vända sig rätt på utsidan och därefter eventuellt backa in, att vända sig därinne var nästan inte att tänka på.
B66B5B9C-51FB-4519-9761-292F633CB819.jpeg

Nåväl, det gick att sova men det vore synd och skam att kalla det för någon form av kvalitetssömn. Vi var rörande överens om att här behövde vi inte boka fler nätter i fortsättningen. Jag tog hissen ner till Arlanda Expressperrongen och på mindre än 20 minuter var jag ute på flygplatsen, tåget är förbaskat smidigt! Det är bara synd att det ska vara så dyrt! Coronaavståndet indikeras med huvuddukarna på sätena, ganska fyndigt!
D7E5A908-01CF-4E32-9CC3-E4E1843CC70C.jpeg

Checkade in över disk bara för att få ett boardingkort i papper. Samma fråga som vanligt om vad jag skulle göra i Norge och om jag hade rätt papper för att komma in där. Fram med alla papper, mitt coronatest, intyg om antikroppar och sedan det norska beslutet som angav att man är undantagen inresekraven och karantänskraven om man med labbtester kan påvisa genomgången infektion med antikroppar som resultat. Efter mycket om och med skulle en Supervisor komma för att bekräfta. Jag känner igen dig, sade plötsligt en vänlig dam i incheckningdisken bredvid, är du här ofta? frågade hon. Plötsligt gick det alldeles utmärkt att få boardingkortet utskrivet, alla fyra resor på samma papper, utan vidare verifiering. Visst är det märkligt vad lite igenkänningsfaktor och "social engineering" kan göra?!

Det blev frukost på Pontus som för bara någon dag sedan hade återöppnat Amexloungen (1 sept). Sade redan från början till om två frukostmackor och inga croissanter, en Kullamust och en cortado. Som en liten gest att välkomna oss kunder tillbaka sponsrade American Express även små flaskor med handsprit, med Amex logga på, som varje gäst fick ta med sig därifrån.
5D36B67E-3225-4E5C-9D1E-9A68592F3943.jpeg 8C3E521C-2DD8-4543-8501-0CDA9CE5F297.jpeg


ARN - AMS
Söndag 6 september, kl 09:35, ankomst kl 11:35
Flight KL 1106, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 3C

Jag satt och mumsade, kanske lite för länge på Pontus och fick småspringa till boardingen vid gate F35.
FF04CA91-E0C7-4464-A898-7F8831AE4685.jpeg

När vi taxade ut såg jag SAS retromålade flygplan:
873DB896-BA4E-48E0-A731-32B1843861B1.jpeg
Känns som en härlig blinkning till historien att man väljer att göra det och faktiskt flyga med det planet såpass mycket som man ändå gör. All heder!

Väl uppe i luften serverades frukost, i samma specialdesignade skokartong som tidigare. Marcel Wanders heter designern som formgett kartongen, KLMs plastbestick och mycket annat kring matupplevelsen ombord.
149FEFA1-A740-4829-9649-CFF34E8A241D.jpeg D5CF46AD-8F6A-4D4A-B31E-3CB86125F15D.jpeg 97E10091-97DD-450A-A3E0-491C5C640D4A.jpeg

Med hjälp av lite vatten och kaffe till frukosten, fick jag detta att räcka hela vägen fram till Amsterdam. Eftersom jag åt och drack hela vägen, fick jag tyvärr aldrig tillfälle att sätta på mig munskyddet annat än vid boarding och avstigning.

Vi landade kl 11:22, fick för ovanlighetens skull en kort taxibana och kom snabbt till gaten. Nu satt jag visserligen på plats 3C men jag kom ändå av ganska snabbt. KLM Crown Lounge 25, som ligger i Schengernterminalen på Amsterdams flygplats stänger redan kl 12:00 nu under corona. Jag hade ju redan gjort misstaget att gå in där för att sedan snabbt behöva förflytta mig därifrån. Jag kunde ändå inte låta bli att ta tillfället i akt att passa på och ta några bilder på den i övrigt tomma loungen.
D1A12C26-F004-45C5-ABDC-FE0B35C57E07.jpeg A7267F21-D839-4942-BB0A-82C614704E68.jpeg 930CCCF6-1FB2-4C7F-9FCA-FAF2BC25C06F.jpeg 364D8C9C-3926-42E1-850E-C72F569ECF1A.jpeg 91DDAE04-3586-4C8C-B18F-9520192CD5C6.jpeg 1726163B-9C2F-454F-AAF6-AE39701EB6ED.jpeg 7DFA9A60-F9A3-4733-9430-2734EC33BF0F.jpeg

Sedan förflyttade jag mig snabbt genom passkontrollen på Amsterdams flygplats med mitt nya fina Priviumkort över till den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52. Otroligt skönt att ta sig genom passkontrollen på ca 20 sekunder!

På vägen passerade jag försäljningsautomater som var laddade med munskydd, alkogel, handskar och annan skyddsutrustning.
02870E9A-01BB-4BCA-A8B1-8C4B8D0B5E45.jpeg

Asiaterna tar också det här med coronaviruset på blodigt allvar och många går omkring på Amsterdams flygplats i heltäckande plastdräkter:
00592268-2DC3-496F-A8E7-C9394035C936.jpeg
Det måste bli fruktansvärt varmt, tänkte jag. Jodå, mycket riktigt sitter en del på bänkar runt om i terminalen och har då öppnat upp overallerna, mer eller mindre. Då måste ju skyddsfaktorn falla ganska betydligt, tänkte jag tyst för mig själv. Jaja, var och en salig på sin tro! Full fart mot KLM Crown Lounge 52!

5DB7DE65-DABF-4ADA-86DC-27846AC0F18E.jpeg

Här låste jag in min kära ombordväska, i samma skåp som jag alltid väljer om det är ledigt:
556FF4D8-E245-49A0-8985-E7C9C65270A7.jpeg 79F41CF5-E4C8-42C7-B195-0582B1BA38EE.jpeg

Jag fixade mat, öl och ett glas bubbel borta i serveringen och gick sedan och satte mig i avdelningen som kallas Blue Mountain, där det visas fotboll på TV:n i en sektion.
992C33A9-5281-4B47-A7C5-F3586CD05390.jpeg

Rätt skönt att sitta själv, utan mask, äta lite lättare lunch, ta en god öl, luta sig tillbaka och kika lite fotboll.
1B803A5F-54E5-4967-BBAC-B28E714BE2D7.jpeg
En mycket bra söndag!

Boarding borta vid B-gaterna betyder att jag behövde lämna loungen, gå igenom passkontrollen åt andra hållet och sedan gå ungefär så långt bort som man kan komma från KLM Crown Lounge 52.

Det blev bussgate med ombordstigning under överinseende av tungt beväpnad polis, som man under inga omständigheter fick fotografera.
7EEEC583-A304-4697-93E6-D4EA3F4CF040.jpeg
26C295F4-8719-4F84-95E7-3FB55931618A.jpeg BC580DDE-164A-4D8C-A22C-981314DA9A63.jpeg


AMS - TRF
Söndag 6 september, kl 14:20, ankomst kl 15:55
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Jag blev ensam i business. Ganska snabbt efter att vi kommit upp i luften kom den vackra, långa, blonda holländska pursern och frågade om det var något fel i hennes ipad. Enligt den skulle jag vara med på deras retur - 30 minuter efter landning. Jodå, det är helt korrekt informerade jag henne om och nämnde något om att jag gillar att flyga. Hon tittade noga på mig och tackade för min lojalitet och business i dessa, för flygbranschen, synnerligen svåra tider.

Jag visade mina läkarpapper som intygade antikroppar och genomgången infektion. Eftersom jag var hennes enda passagerare i business erbjöd jag henne möjligheten att ta av munskyddet (personalen gör det ändå framme i galley, bakom gardinen) här i businesskabinen. Det tog hon tacksamt emot och jag lade undan mitt eget munskydd för resten av resan.

Det serverades caesarsallad i skokartong, precis som vanligt:
3107AFFC-7B6B-42AE-9B46-77757C8C0A42.jpeg
03BBB1CA-60AF-4769-8A11-59D4E65475ED.jpeg

Klockan 15:38 kom vi inflygande strax ovanför samhället Sandefjord.
E8F486EE-A227-4BE7-BC23-FAF4F94AF721.jpeg

Jag gjorde mig redo för ännu ett mycket artigt och angenämt möte med den norska gränspolisen. Visserligen skulle jag bara ut och vända men eftersom man aldrig kan veta hur gränspolisen tänker agera valde jag ändå att ta med min ombordväska med tandborsten och ombyteskläder. Jag tackade för dagens flygning och uttryckte en hoppfull önskan om att strax ses igen. Därefter bar det av nedför den mobila boardingtrappan.
 
Last edited:
Toppen