16 augusti
Satt kvar på hotellrummet ganska länge och tog det lugnt. Funderade på möjligheten, om man nu någon gång i framtiden skulle få för sig att göra fler sådana här "milage runs", att då kunna flyga hit till Amsterdam, snabbt lämna flygplatsen för att checka in på hotellet. Lämna rullväskan här på Hilton Amsterdam Schiphol Airport och sedan åka sista sträckan/sträckorna med enbart liten väska innehållandes tandborste och ett ombyte. Det hade ju onekligen varit smidigt!
Nåja, om flyget mot Paris skall avgå kl 12.25 måste man till slut ändå lämna rummet vid någon tidpunkt. Jag tyckte att det verkade lämpligt att ge sig av från hotellet runt klockan 11:15, boardingpass hade jag redan utskrivet. Den minnesgoda läsaren kommer ihåg att det skrevs ut på Arlanda föregående dag åt mig. Kl 11:28 hade jag fortfarande inte passerat säkerhetskontrollen utan var fullt fascinerad av de enorma rader av tomma incheckningsdiskar som fanns på AMS.
Nu skulle jag bara till Paris (CDG) men det är klart bra att normalt vara i tid, särskilt på en stor flygplats som AMS. Eftersom flygplatsen består av en enda stor terminal kan det bli stora avstånd och en bit att gå!
Det var inte mycket folk i säkerhetskontrollen utan det gick tack o lov snabbt att komma igenom. Smärtfri boarding där jag helt enkelt bestämde mig för att gå ombord först och ta min vanliga plats 1C men under boarding sitter jag gärna på 1B för att undvika ryggsäckar, kroppsdelar och annat i huvudhöjd. Favoriten är när någon med ryggsäck vänder sig om - gärna för att fråga "vilken plats hade vi?" - det blir inte bättre än så...
AMS - CDG
Söndag 16 augusti, kl 12:27, ankomst kl 13:38
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 1C
Boarding påbörjades runt 11:50 och när folk väl hade boardat fick vi höra av kaptenen att vi hade fått startbanan längst bort. Amsterdam Schiphol Airport har sex start- och landingsbanor varav en av dem ligger ca tio minuters taxiväg bort från terminalen. Banan är trevlig att starta från då det står flygentusiaster längs med banan vänstra sida när man skall starta. En del åskådare tar med fika och sitter i gräset medan de på jämförelsevis nära håll ser plan efter plan lyfta. Det brukar vara fullt av bilar på den lilla parkeringen som ligger vid den stora grinden. Bra väder var det också, starten gick lika smidigt som vanligt och flygentusiasterna fick sitt lysmäte. Kort efter starten flög vi över IKEA varuhuset:
Nu var jag hungrig igen! Sju minuter efter att vi passerat över IKEA varuhuset, det vill säga kl 12:55, stod det återigen mat och dricka på bordet! Ni förstår naturligtvis vad serveringen bestod av, jodå - samma sorts kanelsnäcka som hade serverats på motsvarande flygning i motsatta riktning dagen innan.
För att säkerställa att jag skulle ha tillräckligt med dricka för att räcka hela flygningen bad jag också om en burk Coca Cola utöver den den lilla vattenflaskan som serverades i påsen. För den som undrar kan jag avslöja att - jodå - det går att få en burk Coca Cola och en liten 25 cl flaska vatten att räcka hela vägen till Paris-Charles de Gaulle. Det underlättar förstås om man bara dricker ur flaskan när besättningen går förbi eller tittar. Då räcker flaskan längre!!!
Notera gärna att mängden minskar i varje bild:
Vi tog mark runt 13:35 och på vår väg mot terminalen rullade vi förbi Air France Concorde, F-BVFF, som finns uppställt på flygplatsen. En mäktig skapelse!
Kort därefter rullade vi förbi Air France huvudkontor. Verkar praktiskt att ha det i anslutning till sin huvudflygplats.
Paris Charles de Gaulle - CDG
Söndag den 16 augusti
Det blev att gå och sätta sig i Air France loungen i terminal 2F medan jag inväntade mitt sista flyg för denna resan, AF 1062 som skulle gå kl 15:55. Air France har två lounger i terminal 2F, dessa lounger är i det närmaste identiska. I varje fall när det kommer till stolar, hur de är arrangerade och vad det bjuds på. Det finns ingen som helst anledning att lounge-hoppa utan man går helt enkelt till den lounge som ligger i den pir från vilken ens nästa flygning avgår.
I loungerna gäller masktvång - utom när man sitter ner på sin plats och för att äta och dricka. Alltså gick jag snabbt och hämtade en påse chips, hur lång tid kan det ta att smula i sig 40 gram chips måntro? Om man slår lite lätt på den öppnade chipspåsen får man i vilket fall som helst väldigt många fler chipsbitar att pyssla med!
Ingen bild från loungen, för som sagt - den gör ju ingen glad. Fördelen med de här loungerna i terminal 2F är i alla fall att de ligger mycket nära till gaterna. Jag kunde packa ihop mina grejer och lämna loungen kl 15:42 för en flygning som skall gå kl 15:55. Jag kom ombord som en av de sista passagerarna och kl 15:52 stängdes den främre kabindörren och jag hörde pursern rapportera i telefonen "cabin secured".
CDG - ARN
Söndag 16 augusti, kl 16:06, ankomst kl 18:11
Flight AF 1062, Airbus A320, flögs av Air France, plats: 1C
Air France har till skillnad från KLM wifi på ett stort antal av sina flyg inom Europa. Det finns ingen som helst garanti för att det alltid finns på en särskild rutt utan det är mer av varianten - bra när det finns, inget man kan utgå från att det erbjuds.
Och ja, erbjuds och erbjuds, man erbjuds köpa tillgång. Det finns tre olika surfpaket som man kan få tillgång till. Det första och enklaste är "messenger pass" som tillåter textmeddelanden att skickas och tas emot. Fungerar utmärkt för exempelvis Whatsappmeddelanden, iPhones iMessages och liknande. Det fungerar mycket sämre att försöka skicka bilder eller surfa på webbsidor med. De har helt enkelt försökt strypa det så att hastigheten blir så olidligt långsam att alla varianter på nyhetssurfning eller besök på businessclass.se i praktiken blir ogörliga. Utöver "messenger pass" finns det två större surfpaket som kostar €10 respektive €20 för hela resan mellan Paris och Stockholm och vice versa.
Här skiljer sig Air France från exempelvis SAS genom att inte bjuda sina businesspassagerare eller statusmedlemmar på "obegränsad" internettillgång. Alla passagerare ombord får gratis tillgång till det som heter "messenger pass", vill man ha något annat och mer kraftfullare får man vackert betala. Med tanke på att jag ger ungefär 300 kronor i månaden för internetabonnemang hemma, med helt obegränsat surfande via fiber känns 100 kronor eller 200 kronor för två timmar inte alls lockande. Jag kan gott vara utan internetkoppling i två timmar! Air France skall dock ha beröm för att de slår igång systemet redan på marken, vilket gör att man kan ha obruten tillgång även under start och landning.
Klockan 16:40 serverades det mat. Då menar jag riktig mat, inte någon liten tunnbrödsrulle, svältportioner i papplåda eller en uppfriskande påse chips! Nej nej, nu pratar vi om riktig mat, varm biff och potatis serverat i en varm porslinsskål och med riktig kniv och gaffel! Brödbiten serverades vid den här tiden individuellt inplastad, för allas säkerhet.
På samma bricka serverades också en liten förrätt och en efterrätt. Dessa var jag inte lika intresserad av så där fick locket vara på. Jag åt upp min mat och njöt av äkta champagne medan jag läste min bok.
Hela anrättningen avslutades med två koppar kaffe varav den sista serverades under den allra sista delen av inflygningen. Det här är ytterligare en väldigt fin sida av Air France och deras kabinbesättning. I princip så länge kabinbesättningen själva får vara uppe i kabinen är de beredda att servera i varje fall passagerarna i businesskabinen. Att be om en kopp kaffe 5-10 minuter före landning är naturligtvis inga som helst problem!
Med tanke på min plats i planet, 1C, var jag först av planet och tog kl 18:20 en avslutande bild på planet som fört mig säkert tillbaka till Stockholm.
Trött men mycket nöjd med resan passerade jag under en skylt som annonserade ut SAS avgång till Oslo, SK 883, klockan 18:40 för omedelbar avgång. Jag var trots allt ganska glad att nu äntligen få slänga min mask i papperskorgen och njuta av att just den flighten behöver jag inte ta. Jag hade ju nyss varit i Oslo (nåja) på mitt eget sätt.
Jag åkte hem och sov gott i min egen, varma sköna säng. Följande morgon vaknade jag upp och såg att 180 XP (och 180 UXP) hade trillat in på mitt Flying Blue konto. Svårare än så här var det alltså inte!
Nu började tankarna snurra - skulle det verkligen gå att flyga ihop ett Flying Blue Ultimate kort på det här viset? Hur många flyg skulle i så fall behövas? Vad skulle det kosta? Hur mycket tid skulle gå åt? Skulle det i så fall vara värt det?
Jakten hade börjat!