Senaste nytt

Berglund

Medlem
Lördag 10 oktober 2020
Nu började jobbet!


Jag klev upp, duschade och klädde på mig. Redo för en ny flygardag greppade jag väskan, åkte ned, lämnade tillbaka nyckelkortet och gick bort till terminal fem. Måste säga att det är otroligt smidigt att bo rakt in i terminalbyggnaden och kunna gå inomhus, utan jacka eller annat, särskilt såhär på morgonen när man ska med de allra tidigaste flygen. Fabulöst smidigt i jämförelse mot att vakna upp hemma betydligt mycket tidigare för att hinna med transporten ut till flygplatsen. Förvisso dubbla kostnaden med övernattning kontra att ta taxi ut på morgonen, frågan är vad den dryga timmens extra sömn är värd? Smidigt är det i vilket fall som helst!

Det blev frukost på Pontus och klockan 05:40 påbörjades boarding:
07E8FEDD-FCF9-408E-B9DC-91B7657B6689.jpeg


ARN - CDG
Lördag den 10 oktober, kl 06:01, ankomst kl 08:36
Flight AF 1463, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 1C

Det var inte särskilt många som skulle med det här tidiga planet ner till Paris, boarding gick snabbt och jag gick ombord sist. När jag kommer in i planet står det en sjabbig person i gången som lastar ur sina saker på plats 2C och verkar ta god tid på sig. Han har satt sin smutsiga väska på mitt armstöd vid plats 1C. Det gör mig inte så glad att folk sätter sina skitiga väskor som har stått och dragits på marken på ett armstöd där jag ska ha min arm, skjorta eller tröja. Jag visade med all önskvärd tydlighet att det inte var ett uppskattat beteende och valde att skälla ut honom efter noter. Purser tog ett par snabba steg fram till oss, han var nämligen väl medveten om att han bara hade tre businesspassagerare på den här morgonflygningen och när det plötsligt dyker upp en fjärde - då skall denne schasas bort! Den sjaskige mannen hade förstås inte alls köpt en businessbiljett utan hade bara tagit en rövare till självuppgradering och passat på att smutsa ned min plats, usch för sådant! Däremot lysande hanterat av Purser som backade mig till hundra procent. Jag fick två extra våtservetter och städade av min plats extra noggrant.

Det var en tidig morgon och jag var väl medveten om att jag hade en lång dag framför mig så jag försåg mig med en filt från "det vanliga stället". Orkade inte med charaden med purser som först ska neka mig, sedan spela förvånad och att man sedan på något sätt skall vara "tacksam" för att det trots allt fans en filt till mig. Jag tänkte att vid det här laget borde det, sedan länge, stå i min kundprofil som de ser via sin handhållna ipad något i stil med:
kunden ordnar med filt och kudde själv, han stör ingen annan så låt honom pyssla på och öppna skåp bäst han vill.

Jag fällde sätet, drog filten över mig och sov bort hela nedresan till Paris. Purser väckte mig försiktigt och väldigt respektfullt med en svart kaffe färdig till mig, helt enligt min instruktion, i samband med att kabinen skulle förberedas för landning. Då brukar jag lagom hinna dricka upp den i lugn och ro innan vi landar.

I Paris tog jag mig snabbt till en av de två loungerna i terminal 2F, Air France egen intra Schengen terminal, som trots sitt udda utseende på det hela taget fungerar bra. Det är ingen stor sak att byta plan här, det kan vara en bit att gå om man har otur och det är trångt och ont om sittplatser precis vid gaterna men här finns rejält med toaletter som städas precis hela tiden, mycket bra logistik kring det och därmed i princip alltid fräscha toaletter. I de stora terminalbyggnaderna är det högt i tak. Hela taket är dessutom gjort av glas vilket gör att det dagtid alltid känns ljust, trevligt och här är bra luft.
61FBFFB7-F87E-4BDD-B3AB-4E422A33E8A4.jpeg
F877A372-D674-4D9F-AF8A-B07D38B926F1.jpeg
Jämför gärna mot hur förhållandevis mörkt det blir i den internationella terminalen 2K:
4A7ABD72-31B9-4343-BCB4-AFCD803B2DA3.jpeg
För en resa inom Europa är Air France och deras terminal 2F verkligen inte ett dåligt alternativ. Tvärtom, riktigt bra! Lägger man dessutom till den ordentliga serveringen ombord Air France flygplan, riktig mat, varm mat, samt champagne i business, då är det här ett starkt alternativ för resor inom Europa som utan problem spelar ut Lufthansas totalt och på det hela taget spelar oavgjort med Swiss.

I loungen unnade jag mig den lite udda frukostkombon bestående av kaffe, varma nudlar, chips och tomatjuice:
AB6B182A-12D0-44D9-8A18-ABA3C7C10958.jpeg
Bara det bästa är gott nog! Idag var tänkt att bli en lång dag, jag ville inte ha för mycket i magen och fick tänka på mängden jag åt. Jag skulle orka många timmar idag! Angående de här loungerna i terminal 2F har jag och @Senator lite olika upplevelser. Jag har bland annat skrivit:
Ingen bild från loungen, för som sagt - den gör ju ingen glad. Fördelen med de här loungerna i terminal 2F är i alla fall att de ligger mycket nära till gaterna.
Som den erfarne Air France resenär som jag är, känns inte loungerna i terminal 2F särskilt lockande.
Loungen är långt ifrån tillfredsställande men erbjuder i varje fall en tillflyktsort från det hemska oljudet i avgångshallen ovanför. Maten som serveras här är heller inget att hurra för men eftersom man får ta av sin mask under tiden man sitter ned och äter eller dricker - får man offra sig.

Jag förfinade konstarten i att utvinna så många chipskorn som möjligt ur en liten 40 grams påse ytterligare. Märkligt nog blev jag bara sugen på chips eller dricka när personalen kom förbi under sina mask-patruller. Däremellan kände jag mig märkligt mätt, kanske ändå lite uppsvälld(?) så pass att jag fick vila lite mellan tuggorna innan jag kunde fortsätta äta upp den mat och dricka jag hade tagit. Det är märkligt ändå hur kroppen kan reagera...
@Senator har vid flera av sina besök fått uppleva att "det går runt en herre som serverar champagne" här, här, här och här. Jag har under årens lopp någonstans minst 100 besök i de två olika Air France lounger i terminal 2F och har ALDRIG blivit erbjuden champagne i loungerna i 2F - ens som självservering! Ännu mindre har jag blivit erbjuden det vid min sittplats av någon ambulerande servitör! Nåja, olika falla ödets lotter - jag hade som sagt en lång dag framför mig och skulle absolut inte ha någon champagne eller annan alkohol i vilket fall som helst. Det här var coronahösten 2020, allt var annorlunda, man fick vara beredd på det oväntade och att inget var som vanligt. Möjligheten att planera var som bortblåst, man fick anpassa sig, från en vecka till en annan. Många tvära kast och nya besked, nya regler, färger, zoner och annat. Skulle man resa den här perioden fick man verkligen hålla sig på tå!

Mitt kära KLM skickade en maskin från Amsterdam som kom ner till Paris och plockade upp mig och en busslast andra passagerare.
2DBF4002-7E84-400D-A9E4-2D3177CB4EA5.jpeg


CDG - AMS
Lördag 10 oktober, kl 10:14, ankomst kl 11:19
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 3C

De här matarflygen mellan Paris och Amsterdam avgår minst en gång i timmen i vardera riktningen, tar oftast strax under en timme att flyga och är ofta eller rent av alltid välfyllda. Även nu, mitt i brinnande pandemi! Då var det skönt att i alla fall ha blockerat mittsäte i business så att man inte behövde sitta precis intill någon annan. Om man bara köper en biljett mellan Amsterdam och Paris brukar dessa vara rysligt dyra, det är inte alls ovanligt att det kostar runt €1000 Euro för en tur- och returbiljett i business med Air France eller KLM. Ungefär tiotusen kronor för två entimmesflygningar, det får man ändå kalla saftigt.

Jag har i alla fall haft tur med många av mina tidigare bokningar under hösten där olika flyg hade blivit ändrade eller inställda. Då hade det öppnats upp för helt fria ombokningar vilket gjorde att jag på många av mina tidigare resor hade kunnat flyga en närmare rutt. Skippa Parisflyget och istället flyga direkt från Stockholm till Amsterdam, upp till Oslo och vända men ändå få alla statuspoäng, miles och UXP poäng som om jag hade flugit alla de flygen som jag ursprungligen hade bokat. Inför den här resan hade det inte kommit något mail - inget pling plong - och det verkade alltså som om jag skulle få jobba mig igenom alla sex flygningarna för första gången sedan resa nummer 2, den som gick 29-30 augusti! Alla resor till TRF efter den resan hade jag kunnat korta av, tack vare att Air France eller KLM hade ställt in ett eller flera flyg. Jag hade till och med fått ersättning för sent inställda flyg två gånger av dessa! Det är inte utan att jag känner tacksamhet och en smula ödmjukhet inför att jag trots allt hade haft ganska stor tur med flyglotteriet, hur bra det hade fungerat för mig med ombokningar och hur generösa Flying Blue/Air France/KLM trots allt hade varit som gett mig miles, statuspoäng och UXP i mängder. Om någon från Air France/KLM läser detta - stort tack!

Till @aruba1s stora förtjusning serverades det som vanligt kanelkringla, på det här matarflyget.
Vi är mycket tacksamma för att du delar med dig dina strapatser och upplevelser, även om vissa är återkommande, exempelvis kanelbuller och caesarsallader ;)
65A2B483-718D-4C75-8F18-421B4C5C1BE2.jpeg
589CAEE9-E2A9-4FF6-9605-D755036281D5.jpeg

Ni som har varit med på resan från början känner redan till tricket med hur man får den lilla vattenflaskan i pappåsen på bilden ovan att räcka länge men för nytillkomna läsare tar vi det en gång till:
Glaset må se litet ut men det måste vara en synvilla, det räcker nämligen väldigt länge!
För att säkerställa att jag skulle ha tillräckligt med dricka för att räcka hela flygningen bad jag också om en burk Coca Cola utöver den den lilla vattenflaskan som serverades i påsen. För den som undrar kan jag avslöja att - jodå - det går att få en burk Coca Cola och en liten 25 cl flaska vatten att räcka hela vägen till Paris-Charles de Gaulle. Det underlättar förstås om man bara dricker ur flaskan när besättningen går förbi eller tittar. Då räcker flaskan längre!!!

Det bildades en sol-/ljusgloria runt planets nos när vår skugga reflekterades ned i molnen, såg ganska häftigt ut!
938507E9-B53A-4102-8AF3-4E3DFBE58962.jpeg
94380274-2535-41B9-A5AE-E209DEAA4C3A.jpeg
099F33A7-B4EC-4E45-AD13-87C33F0A3397.jpeg

Holland och Amsterdam är fantastiskt med sina stora vattenvägar och helt genialiska kanalsystem, tänk vad man kunde konstruera redan för länge sedan!
E7A754D3-5D89-46CC-B827-D099520F3BCC.jpeg
43972E02-CA92-4645-986B-81FBF99078BB.jpeg
9550D2B5-6D60-4E33-9E3D-3A8B73A51AC2.jpeg

Och tänk vad man inte lyckas konstruera i fungerande skick nu för tiden:
54D3EE99-815F-4301-82CA-42EE72F4565D.jpeg

Jag provade dagen till ära den nyöppnade Privium Express loungen, som ligger airside på intra Schengen terminalen.
C9AF3788-DED9-47D3-99B9-A11C01542AC4.jpeg
Väldigt liten och intim, inte mycket större än en mindre lägenhet. Här fanns endast två anställda, en i entrén och en dam som skötte den lilla serveringen. Vi kan för berättelsens skull kalla henne Sara, jag ska återkomma till henne senare. Fick en alldeles utmärkt cappuccino och ett stort glas vatten serverat vid min sittplats, mycket tacksamt! Lugnt och skönt var här också, det vara bara jag och en herre till på plats under mitt besök. Utmärkt tillflyktsort, det spelar ingen roll att serveringen är av det enklare slaget. Den stora fördelen är lugnet och att kunna komma bort från allt folket i terminalen utanför samtidigt som man själv är mycket nära piren med de flesta avgångsgaterna. Här kan man sitta i lugn och ro fram till säg 5-10 minuter före boarding och ändå kunna gå i sakta mak bort till sin gate. Underbart!

Jag passerade KLM Crown Lounge 25, den som ligger intra Schengen, klockan 12:20:
8D27D15E-1C24-4B83-9CE4-AC1626CD4DDD.jpeg
Den stängde som vanligt denna coronahösten 2020 redan klockan 12:00 och de börjar be folk göra sig i ordning och lämna en stund innan. Tog en bild på de tomma stolarna:
3B5D5056-1257-4E1D-84BF-29D3F1349ACB.jpeg
Jag fick istället, som så många gånger förr den här hösten, knata bort till den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52. Det innebar att jag behövde gå genom passkontrollen som naturligtvis gick på några få sekunder med mitt fantastiska Priviumkort! Väl på plats i KLM Crown Lounge 52 blev det ett glas bubbel, lite vitt vin, två mackor, lite grönsaker och en banan.
DF515AA0-DE9D-4CE0-BCD2-6097E2171D2D.jpeg
Kom ihåg - så länge man sitter ned och äter och dricker får man ta av sig masken...
Grymt med XP poäng och tack för utmärkt reseberättelse, särskilt vill rikta jag ett tack för alla tips att minska plågan med munskyddet ;)

Ahhh, gate B26 idag igen! Ungefär så långt bort man kan komma från den internationella terminalen och KLM Crown Lounge 52.
D95654B0-2075-426C-8906-E1D0D729B71E.jpeg

Det regnade ute.
8AF280CB-3589-4CA3-A23E-5F05BB5E1EB5.jpeg
Det verkligen öste ned den här dagen och jag var glad över att få vara inomhus.
41A2CF1F-E58B-477A-A7FA-DA2E99BF64AF.jpeg
Ungefär samtidigt som jag tänkte den tanken, insåg jag också att det, naturligtvis, skulle bli bussgate för mig och de andra passagerarna idag också. Jag borde ha lärt mig drillen vid det här laget, kanske var det förra helgens resa till Bukarest där all boarding och de-boarding skedde via jetbrygga som gjorde att jag hade hunnit glömma hur KLM lastar sina Embraer 175or här på Schiphol. Hur det nu än var med den saken så regnade det - ordentligt!
61C3DFFB-421C-4868-B505-5464A74494D8.jpeg
Det regnade in genom den främre dörren och det låg och flöt vatten vid ingången.
F4859877-4700-448B-A6F0-9705D99FFFC8.jpeg
De plan som var före oss virvlade upp ganska stora regnmoln bakom sig när de varvade upp motorerna.
58BD6BFA-F3DB-4C6B-ABB7-03CD637C2400.jpeg


AMS - TRF
Lördag 10 oktober, kl 14:21, ankomst kl 15:51
Flight KL 1217, Embraer 175, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Väl uppe i luften serverades det - Gud ske pris och tack! - klassisk caesarsallad igen!!!
D0323E10-3DB3-4145-9C88-97E95FA3CB2F.jpeg
Den du @aruba1!!! Ingen äcklig bulgursallad med falafel så långt ögat nådde utan vanlig klassisk caesarsallad.
Bulgursalladen med falafel kan knappast sägas göra någon glad. Besättningen var visserligen glada åt att kunna erbjuda något annat än den berömda caesarsalladen men det var som om att de visste att ersättaren inte riktigt var ett fullgott alternativ.
Vi var tillsammans igen, det var vackert och allt, verkligen allt - var förlåtet!
Caesarsalladen - kom tillbaka! Allt är förlåtet!!!

Flaskvattnet ombord var det i alla fall inget fel på, jag lyckades med min rutin och erfarenhet få två flaskor att räcka till munskyddsfrihet under hela resan bortsett från start och landing. Jag kände mig trots allt nöjd!

Inflygningen till Oslo Sandefjord Torp är verkligen vacker, det ser nästan lite drömskt eller trollskt ut!
33BC6017-61B4-43D6-A7A5-0AEF1D22DFC0.jpeg
D6A33F0A-233E-4F7E-93E0-C820DC0A60E1.jpeg
1C8FFD1D-C175-4ABA-B45C-43DED7C00848.jpeg
35C36316-9D20-45ED-8F1F-7B6DB2878A40.jpeg

Naturfenomenet med ljuset när solen försvann bakom molnen gick inte heller av för hackor!
BC34A6C7-FEEC-4961-8B1B-AB0BC9D88689.jpeg

Klockan 15:50 hade vi precis tagit mark och svängde av från landningsbanan och började rulla in mot terminalen.
D6B9F402-FE95-4FB4-A6F3-B1C1425A8BD9.jpeg

Redan klockan 15:55 stod jag ute på plattan och hann ta en turistbild på skylten med flygplatsens namn:
2859C396-4698-4365-AC49-416B6C86E56E.jpeg
Strax därefter började vår guide ta oss det med på den numera klassiska promenaden bort till dörr 16 där vi skulle slussas in för att få träffa de snälla norska passkontrollanterna...
 
Last edited:

J-Dog

Medlem
Galet bra.

Direkt när jag började läsa för några veckor sedan insåg jag att berättelsen nog inte hade nått sitt slut. Läste och läste tills jag kom fram till sista postningen för några veckor sedan. Nu har det kommit några till - men visst förväntar vi oss att @Berglund 's fotnot förändras från "FlyingBlue Platinum" till "FlyingBlue Ultimate" innan historien är slut :-D
 
Kan bryta in med lite "pausreklam" och meddela för den som är sugen på liknande MR mot FlyingBlue så är dom här braiga priserna runt 5000 kr i Business tillbaka till tex OTP, efter att ha varit mer svåråtkomliga under en period. Finns också från LPI för nån tusing mer.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Lördag 10 oktober 2020
Oslo Sandefjord Torp - TRF


Hade jag vetat att detta skulle bli mitt sista besök på Oslo Sandefjord Torp 2020 hade jag kanske försökt njuta lite mer av stunden. Efter ett antal resor nu under hösten började jag i alla fall få upp vanan kring passkontrollen och lämnade bara över passet och läkarintyget som visade att jag hade antikroppar. Övriga papper, dokument och utskrifter med markeringar fick stanna i resväskan, dem hade ju inte behövts tidigare.

Inte heller idag behövdes det några extra papper och jag kom snabbt igenom passkontrollen, klockan 16:01 har jag bild på förtullningsautomaten som står i gången som leder ut efter passkontrollen.
20B26043-A0EA-4E12-A4CA-60D6FA008E0E.jpeg

16:02 var jag ute i den lilla terminalen och tog bild på skylten med dagens avgångar:
A1A84167-F3D2-43F2-9923-D0D8E30C6B5B.jpeg

Ytterligare fyra minuter senare, kl 16:06 hade jag passerat den i övrigt tomma säkerhetskontrollen.
4C5B7215-822F-47DB-85CE-0E82F36A4411.jpeg

Med endast 21 passagerare totalt som åkte med från Amsterdam gick det snabbt att tömma planet och lika snabbt gick det att boarda alla igen, vi var nämligen lustigt nog just 21 personer med tillbaka! Dock var alla andra passagerare nya för dagen, det var bara jag som vände. Jag var sist med att visa mitt boardingkort i den lilla gaten och kvinnan som tog emot och scannade det stannade till, sådär en sekund eller två, och jag hann börja undra: vad nu då, måtte inget vara fel?!

Hon tog boardingkortet, tittade på det en gång till, tittade på mig och så sade hon:
- "Jag känner igen dig, du har varit här förut!"

Det vara bara att erkänna att jo, det har jag ju mycket riktigt varit. Det här var kvinnan som hade hjälpt mig att hamna först i kön till passkontrollen under min resa nummer fyra, den 19 september, när det tog stopp på så många ställen:
Istället ropade den unga kvinnan över plattan efter sin seniora kollega. En kvinna i kanske femtioårsåldern kommer snabbt gåendes och vi gick henne till mötes ute på plattan. Igen deklarerar jag mitt ärende och tänker att nu gäller det att inte verka mystisk eller hemliga gubben. I det här läget är jag djupt beroende av att hon snabbt börjar gilla mig för att hon ska vara villig att hjälpa till. Jag lägger mig platt och säger som det är, att jag är här för att samla flygpoäng och måste med det enda och sista planet tillbaka till Amsterdam idag - annars fastnar jag här. Hon tyckte att det här lät skumt och väldigt mystiskt men uttryckte en smula tveksamt att "jag har hört talas om sådana som dig". Jag förblev tyst, stod bara där och försökte se så söt ut jag bara någonsin kunde där bakom min ansiktsmask.

- "Följ mig!" sade hon och satte raskt fart tillbaka mot terminalen. Hon nämnde att jag måste under alla villkor igenom passkontrollen, inga undantag! Framme vid terminalen drog hon sitt passerkort vid en annan dörr, den ledde in precis framför raden med passkontrollanter och med hög myndig stämma placerar hon in mig först i kön, direkt efter den personen som stod framför passkontrollanten nu.

Hon frågade lite vad jag gjorde och varför jag var här så ofta mitt i en pandemi. Hon sa att det verkligen inte är många som flyger nu och berättade att flygplatsen kanske skulle stängas ned ett tag just på grund av att det var så få passagerare. Vi hann prata någon minut, hon gjorde sällskap med mig ut på plattan och vinkade av mig med en välgångshälsning och en uttrycklig önskan om att snart ses igen. Jag tackade för de vänliga orden och tänkte att jag återkommer redan nästa helg! Vid det här laget hade jag fortfarande en resa hit till Oslo Sandefjord Torp (TRF) inbokad för nästkommande helg, den 17-18 oktober. Just här och nu idag, när jag stod där i den varma höstsolen på plattan, då visste jag inget om vad som komma skulle. Det här skulle komma att bli mitt avsked till Oslo Sandefjord Torp för 2020. Framtiden hade i sitt sköte att jag inte skulle komma tillbaka hit...

Klockan 16:11 var jag som siste passagerare ute vid planet och skulle bara gå upp för trappan, då passade jag på att ta en bild:
80ED02E5-5D82-4D44-B8A1-A1604B671333.jpeg


TRF - AMS
Lördag 10 oktober, kl 16:16, ankomst kl 17:45
Flight KL 1218, Embraer 175, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Strax efter att jag kommit ombord stängdes dörren och vi backades ut från terminalen klockan 16:17.
AF95755C-1467-4118-82C7-2DECF605983A.jpeg

Klockan 16:25 stod vi så åter ute på start- och landningsbanan och skulle ge oss iväg, kaptenen varvade upp motorerna och så var vi iväg!
Vill du se när vi lyfte från Oslo Sandefjord Torp den 10 oktober 2020? Klicka här!

Jag var ensam i business även denna flygning och blev serverad så fort vi kommit upp på marschhöjd. Idag serverades den vanliga caesarsalladen som jag dock vänligt tackade nej till. Jag var inte särskilt hungrig just nu. Det jag inte visste då var att detta inte bara var mitt avsked för året till flygplatsen Oslo Sandefjord Torp utan att detta också skulle bli min allra sista flygning med något av KLMs Embraer flygplan under den otäcka coronahösten 2020...

Det blev i alla fall ett litet glas vin och några trevliga olivsnacks att knapra på:
CC2481F6-8978-49C8-BB7E-4A7C07BDA739.jpeg

Resten av flygningen förflöt händelselöst och vi landade hela 25 minuter före utsatt tid, redan vid klockan 17:45. Det gjorde att jag kunde vara tillbaka på mitt hotellrum i Hoofdorp så snabbt som till klockan 18:33. Sannerligen inte illa!
3F76C2C1-85A6-4893-B510-4CB1AD112F15.jpeg

Här visste jag dock redan att detta skulle bli min sista natt på hotellet. Imorgon var det dags att packa ihop alla grejerna som jag förvarat och lämnat kvar här sedan ankomsten den 19 september och checka ut den här långa vistelsen. Jag tänkte på hur himla praktiskt det har varit att ha ett rum stående med mina egna saker förberedda, det har verkligen gjort mina resor smidigare! Kommer ni ihåg hur det föll sig när jag bokade?
Boka och betala för 23 nätter, på ett av de billigare Hiltonanslutna hotellen i Amsterdam, få 46 nätter tillgodoräknade. Flyg till Oslo, via Paris och Amsterdam, resan den 19 september med två väskor. Lämna lite kläder och ombyte på plats i hotellrummet, för möjligheten att lätta ytterligare något på den normala packningen.
Det här kändes värt det - jag bokade på!

Jag borstade tänderna, tog min bok och lade mig i sängen för att läsa lite. Sedan var det dags att släcka lampan, det skulle ju komma en dag imorgon också!
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Söndag 11 oktober 2020
Hoofddorp, Amsterdam, Holland
Tid är det enda vi har!


Jag vaknade tidigt och gjorde mig långsamt i ordning för frukost. Jag hade inte alls bråttom utan tog min tid. Gick ned till frukosten och fick som vanligt utmärkt hjälp med att plocka ihop det jag pekade på och bad om. Tog en bild ut över kanalen som går precis utanför hotellet. Väldigt trevligt att ha vatten direkt utanför frukostmatsalen såhär istället för den stora vägen som ligger på andra sidan vattnet.
04073E29-3FF9-4A6D-81BB-DADA802257AC.jpeg

Tillbaka upp på rummet borstade jag tänderna och packade ihop det sista. Under mina besök här på hotellet hade jag valt att inte alltid öppna de drickaflaskor som jag fått i min frukost. Det fanns att välja på olika halvlitersflaskor med läskedryck, äpple- eller apelsinjuice och förstås vanligt vatten. Nu under corona hade det legat en av varje färdigförpackat i den pappkasse som man fick sin frukost levererad i. Jag hade därför samlat på mig några stycken. Hade säkert tio flaskor totalt som jag nu lade ned i min reservväska, den som jag hade tänkt checka in och på så sätt få med mig allt hem. Eftersom jag är snäll och väluppfostrad försökte jag också göra så att hotellrummet skulle vara enkelt och snabbstädat. Detta gjorde jag genom att se till att handdukar var upphängda - ja, även den på golvet hängdes upp strax efter bilden. Jag lossade lakanen och gjorde vad jag kunde för att underlätta städningen.
277DF1FE-FE68-4ED1-B8E1-1583A6D72BDC.jpeg
082EC6AD-5F86-4FAB-823C-6509DF463275.jpeg
B16F6D3F-2AB3-46C1-873D-488B2EF4FBE3.jpeg

Klockan 11:16 tog jag två sista avslutande bilder ut genom fönstret, det som varit min utsikt de senaste veckorna:
6B770C3B-497B-49BE-9094-3B7B07E546A4.jpeg
0E56282C-EE4A-40B5-85A9-F5CA51A50AF8.jpeg
Sade hejdå till det fina lilla hotellrummet som varit mitt andra hem och tillflyktsort under mer än tre veckors tid. Checkade ut och gick den korta promenaden bort till stationen. Här fascinerades jag, än en gång, av den otroligt detaljerade tidtabellen där varje tågavgång listas individuellt på minutslaget:
C7A6A62A-A5EB-4583-85B2-79B34526A59B.jpeg
I ärlighetens namn tycker jag att det blir lite krångligt men å andra sidan är det väldigt informativt och det gör trots allt att hela dagens avgångar finns lätt överskådligt. Det kanske är en vanesak? Jag själv föredrar nog ändå det svenska sättet att skriva ut tidtabeller. Klockan var nu 11:24.

Den uppmärksamme läsaren tänker då att "nu börjar det väl ändå bli bråttom?!" och kommer ihåg att jag, redan den 6:e september, hade bokat flyget till Paris som avgår kl 12.25:
- "Would you like to book another trip?" frågade han, nu nästan lite kaxigt.

- "Indeed" svarade jag snabbt och läste upp datumen för helgen den 17-18 oktober för honom. Han kollade och rutten fanns för facila €490, det var bara att boka på resa nummer sju:

Lördag 17 oktober, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 17 oktober, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM


Lördag 17 oktober, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 17 oktober, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 17 oktober i Amsterdam.

Söndag 18 oktober, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 18 oktober, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

- "All in businessclass Sir?" frågade agenten. Det var lite märkligt fråga, för alla de tidigare bokningarna hade ju varit i businessclass så nu förberedde jag mig på ett ohemult pris men till priset €490 var det naturligtvis bara att tuta och köra! Bokad och klar fick jag tacka så väldigt mycket för den helt suveräna hjälpen och lade på luren.

Kom också ihåg att jag då, den sjätte september 2020, tänkte och resonerade såhär:
- - - ALL IN - - -
Nu kära läsare, skall vi ut och åka. Det var dags att satsa - ALL IN!!!
Ingen minns en fegis!
- - - ALL IN - - -
Det finns en vändpunkt i alla historier, där något avgörande sker. Det här - var ett sådant ögonblick.

Det var ju där och då, den 6 september som jag hade bestämt mig:
Det var all in som gällde, för ingen - absolut ingen - minns en fegis!

Klockan var alltså 11:24 när jag tog bilden ovan på tidtabellen. Jag insåg att tåget går 11:25 och fick skynda mig upp för trappan! Fram med tågkortet och öppna spärrarna. Oh nej! Det var ett kort tåg som stod parkerat bara borta vid den andra ingången. Panik!!! Med två väskor sätter man inte direkt nytt 100 meters sprintrekord för män. Jag var nästan i jämnhöjd med förarkabinen när tågdörrarna stängdes. Jag hann fram till den första dörren och tryckte desperat på knappen för att öppna, inget hände. Tåget stod stilla någon sekund och jag hann tänka, skönt nu öppnar han dörrarna igen. Men NEJ! Det gjorde han ej!!!

Istället körde tåget iväg!!!

Nu, var goda råd dyra!!!

Nästa tåg skulle inte avgå förrän klockan 11:34, det var ca femtio minuter före flygets avgångstid!!!
Visserligen tar tågresan bara runt fem minuter men om jag skulle hinna checka in en väska också var det här mycket sent. Jag må vara Platinummedlem och resa på businessbiljett men Amsterdams flygplats är en av de största i Europa, det är ju inte direkt Malmö Sturup eller Göteborg Landvetter vi pratar om... Jag började direkt försöka påminna mig om vad Air France och KLM har för bryttider för när man senast måste ha checkat in bagage vid Europaflyg för att väskan skall accepteras. Kom inte direkt ihåg någonting men tänkte att det är säkert 40-60 minuter innan (rätt svar är 40 minuter före avgång på Europaflighter). Särskilt med tanke på hur stora flygplatserna CDG och AMS verkligen är.

Här tog jag ett exekutivt beslut. Jag öppnade omedelbart den väska med drickaflaskorna och lastade ur dem på perrongen. Jag ställde dem på en liten murbit bredvid papperskorgen och hade en liten förhoppning om att någon skulle hitta de förseglade flaskorna, inse att dem är helt oöppnade och välja att ta en eller flera och få nytta och glädje av innehållet. Som businessclass passagerare hos Air France och KLM får man nämligen lov att ta med sig två fullstora kabinväskor plus en liten datorväska. Platinummedlemmar får också lov att ta med en extra väska ombord. Det går dock inte att kombinera förmånerna och därigenom totalt ta med sig tre fullstora kabinväskor och tur är väl det. Någon måtta får det ändå vara! Nu har ju det aldrig hindrat en del, framför allt ekonomipassagerare, att glatt släpa ombord både det ena och det andra samt halva bohaget! Det här är också människorna som blir förvånade när deras redan från början överdimensionerade fjällvandingsryggsäck inte får plats i over head compartment. När de då får reda på att väskan kommer placeras i bagageutrymmet blir det ofta ett himlarna liv. Det här borde kontrolleras hårdare, redan när folk boardar. Bagageproblematiken är klart tröttsam!

Nåväl, jag tömde väskan på drickaflaskor och gjorde den på så sätt redo att kunna tas med ombord för den händelse att de skulle vägra att acceptera den för incheckning. Nästa tåg kom och klockan 11:40 stod jag återigen på Schiphol Plaza och - trots min stora brådska - tog jag mig tiden att ta en bild på avgångstavlan som visade att planet till Paris skulle avgå enligt tidtabellen, klockan 12:25 och det var redan "please go to gate" som utannonserades. Notera avgång från gate D82.
B4D1C4B5-C0DA-49FA-AF09-4570E946F42C.jpeg

Tack gode gud för Sky Priority. Det är Sky Team alliansens gemensamma namn på fasttrack, prioriterad incheckning, prioriterad ombordstigning, passkontroll, säkerhetskontroll och liknande. Alla delar finns inte på alla flygplatser men på Air France och KLMs respektive hemmahubbar, dvs Paris och Amsterdam, erbjuds full servicegrad. För min del betydde detta att det, nu under pandemin, fanns flera öppna och lediga Sky Priority diskar att checka in i. Jag tog mina två väskor och rusade fram där. Bilden är tidstämplad klockan 11:43:
4A12A4EE-100C-4417-8AC5-37EACD7890E4.jpeg
Eftersom det av fullt rimliga skäl är förbjudet att fotografera Air France och KLMs personal tog jag bara bilden rakt ned på mina egna tår och incheckningsdisken. Kvinnan i disken påpekade att jag var ganska sen men att hon såg att jag var Platinum och hon sa att självklart hjälper vi dig. Väskan checkades in!!! Det visade sig att jag hade tagit ur alla drickaflaskorna helt förgäves! Egentligen borde jag vara ledsen över denna förlust men jag var mest glad åt att ha hunnit hit till flygplatsen och fått lov att checka in väskan så jag slapp släpa på två kollin. Tänk vilka små saker det är som, trots allt, gör stor skillnad för totalupplevelsen! Tack vare Priviumkortet blev det snabbt, läs genast, min tur i säkerhetskontrollen (kom ihåg hur det gick den här gången!). Stressad som jag var började jag på ren automatik, jag var trots allt mycket rutinerad vid det här laget, ta ur både dator och plastpåsen med vätskor. Då säger vakten till mig att stoppa tillbaka dem, den nya maskinen klarar av att röntga väskan med allt kvar i den. Det här visste jag ju! Läs mer om den nya säkerhetskontrollen här! Jag passerade genom den här kontrollen för bara någon vecka sedan. Slarvigt av mig att inte tänka på det mitt upp i all stressen. Men jag visste ju detta, retligt! De hade sagt åt mig redan för ca 14 dagar sedan att behålla datorn och vätskor i väskan. Det skulle sedan visa sig också att jag, helt ovetandes, denna söndag hade två oöppnade halvlitersflaskor med vatten i min trogna ombordväska. Antingen klarar maskinen av att skanna även det och släpper medvetet igenom eller så var vakten möjligen en smula slö när de kollade röntgenbilderna när väskan passerade igenom. Oavsett vilket, jag fick återigen känslan av att ha varit "för duktig" med att alltför snabbt ha plocka ut mina drickaflaskor där på Hoofddorps station innan tåget kom och tog mig till flygplatsen. Jag bara hoppas och önskar att någon hittade dem, valde att ta en eller flera och få någon nytta eller glädje av dem. Hellre det än att de oöppnade flaskorna hamnade i papperskorgen direkt. Nu fick dem i alla fall en chans!

Klockan 11:53 befann jag mig, återigen och som så många gånger förr denna coronahösten 2020, inne på Amsterdam Schiphol Airports "Lounge 1", vilket skall förstås som den stora avgångshallen för avgångar inom Europa och Schengen.
60B03024-540B-42FF-B402-26A70879029D.jpeg

Fyra minuter senare satt jag i Privium Expressloungen som ligger en våning upp, precis innan D-gates börjar. Det fick bli en snabb kopp kaffe här för att sitta ned någon minut och lugna ned mig lite.
307F7E51-57F3-4A0B-9315-ECC7F4AE17FD.jpeg
77CB7D6D-B1D8-406D-B8C0-B97CD773B662.jpeg

I ärlighetens namn kunde jag varit mer välplanerad kring när jag skulle ha lämnat hotellet och kanske haft lite större marginal där men det är alltid lätt att vara efterklok. Nu hade jag trots allt hunnit med allt, checkat in väskan och nu skulle jag bara ta mig bort till gate D82.

Alldeles självklart en dag som denna avgick Pariskärran från gate D82 som bara är marginellt bättre än straffgaten D87! Det blev helt oavsett att gå - långt!

Klockan 12:01 - kom ihåg att gaten stänger 20 minuter före avgång. Eller de har i vart fall rätt att neka ombordstigning då.
F05781C4-3876-4254-A7F7-8213DAA555D4.jpeg

Klockan 12:03, jag rörde mig fort men det var fortfarande en bra bit kvar!
A3BFE30C-9F7D-42C1-A5F6-EC9A62A9BA60.jpeg

Klockan 12:04 - inte där än. Tack o lov fungerade i varje fall de platta rulltrapporna i den riktning som jag behövde färdas i idag.
5B556085-4E34-4518-9582-B41AAF40BA28.jpeg

Klockan 12:04 - Gate closing!
CA039D1B-7DAF-41C4-9AFD-1F626429B12D.jpeg

Klockan 12:05 - från och med nu hade de rätt att neka mig boarding. Nu var goda råd dyra - jag hade fortfarande en en liten bit kvar!
903C952F-EC32-43C0-AA4A-64467EF18DCB.jpeg

Klockan 12:06 - Gate D82 - Paris, här kommer jag!
37C5C339-1FEF-4ECC-B78F-B807297D29CD.jpeg

Jag kom till sist fram till gaten och när jag kom ner för rulltrappan ser jag en ensam gateagent ståendes i gången. Han fick syn på mig och utbrister glatt:
Ahhh, Mr. Berglund, no need to hurry - you will make it!

Of course I will make it, tänkte jag tyst för mig själv. Jag har aldrig i hela mitt liv missat ett flyg av egen försorg. Det har hänt att jag kommit in sent till ett byte och inte hunnit av den anledningen men det har aldrig inträffat att jag missat ett flyg så länge jag själv har kunnat råda över situationen. Jag var i alla fall den siste passageraren som han väntade på. Det var ju både vänligt och trevligt av honom att ha kollat upp ens namn och att han hade det i huvudet. Det känns både personligt och serviceinriktat! Jag gillar verkligen att flyga med KLM!

Klockan 12:07 var jag boardad och klar, bjuder på en idolbild i jetbryggan ned mot flygplanet:
217F519E-53EC-40B3-9C12-1BF3D97F2F00.jpeg

Klockan 12:09 hade jag lagt upp min väska och intagit min plats ombord.
59D93AEB-02A5-44AD-BFD3-66C962E27D0B.jpeg
Även denna gången, hade jag klarat mig! Det är ändå inte helt dåligt om man betänker det hela. Från hotellrummet klockan 11.20, via tågstationen, incheckad väska, avklarad säkerhetskontroll, en kopp kaffe i Expressloungen till nu rumpa i säte klockan 12:10. Jag måste säga att jag är imponerad själv!!!

Nu skulle jag bara göra en kort flygning till Paris där vi beräknades landa kl 13:40 och därifrån flyga hem med AF1062 som i sin tur skulle avgå klockan 16:05. Tänk så enkelt allt kan verka - i teorin...
 
Last edited:
Toppen