Senaste nytt

Berglund

Medlem
Tisdag den 29 september 2020
Stockholm


Redan nästa morgon ringde det i min telefon!

Det var en mycket vänlig man med spansk brytning som ringde för att meddela att han blivit tilldelad mitt EU261/2004 ärende.

-"Mitt???"
frågade jag spontant.

-"Yes?"
hörde jag honom tveksamt svara.

Jag hade ju två, uttryckte jag.

-"I have only been given this one case, sir"
svarade han mycket artigt.

Jaja, tänkte jag snabbt för mig själv. Ett ärende är bättre än inget och dessutom var jag imponerad över hur snabbt det hade blivit min tur! Nu kändes det ändå tänkbart att mitt ärende hade prioriterats, kanske på grund av min platinumstatus och kanske på grund av den trevliga kontakten med Annichen - oavsett vilket är det hög kvalité att bli uppringd av sin handläggare mindre än 12 timmar efter att man startat ett ärende!

Handläggaren ville ha lite detaljer. Märkligt egentligen för allting stod ju i KLMs egna system men jag krånglade inte. Det tog kanske 3-4 minuter att gå igenom ärendet tillsammans, han tog anteckningar och bad att få spela in två små delar av vår konversation. Därefter tog han omedelbart ett beslut över telefon och meddelade att:
-"This case is clear as day, you are entitled to either €250 Euro cash compensation to be paid out to your bank account within seven days or Air France/KLM offers you a non-refundable voucher for the amount of €350 Euro to be used towards any of your future journeys or services from us."

Underbart! Tänkte jag, det här kan komma väl till pass. Eftersom jag gillar Air France/KLM och hade den djupaste förståelsen för den dystra situation som bolaget befann sig i - valde jag att ta vouchern. Dels för att jag var ytterst medveten om att jag behövde fler resor på denna sidan av nyårsnatten för att kunna nå - Ultimate - och dels för att jag faktiskt ville hjälpa till. Det är ett givande och ett tagande, bolaget hade trots allt hjälpt mig till bättre och drägligare resor vid alla ombokningarna. Att jag nu dessutom fick en voucher som till tre femtedelar täckte kostnaden för en ny resa - det måste ses som generöst!

-"Thank you for your kind regards for us as an airline and for your loyalty"
fortsatte den trevlige agenten på sin spanskklingande engelska.

-"Now, let me have a look at your other case, do you perhaps have a case number for me?"
gick han självmant vidare.

Naturligtvis hade jag ett ärendenummer åt honom och läste snabbt upp det i telefonen.

-"It's the same flight number and the same type of cancellation in an exactly similar booking"
sade agenten mindre än en minut senare.

Jodå, det hade han alldeles utmärkt rätt i.

-"I don't need any further details, I will decide in your favor in this case too. Will you accept another voucher of €350 Euro or would you like the cash option of €250 instead?"
frågade agenten.

Jag valde, igen, vouchern med tanken att då får jag totalt €700 Euro i bokningsvärde att köpa nya resor för. Det räcker till i varje fall en liknande resa med ytterligare sex flyg, om det nu finns några alls att köpa längre och möjligen ett litet trevligt bidrag på ytterligare en resa.

-"I will finish and close out your two cases here, it shouldn't be more than a few hours until the vouchers show up in your Flying Blue account and your e-mail inbox"
sade agenten.

Vi önskade varandra en fortsatt trevlig dag och jag kunde inte låta bli att - återigen - nämna hur nöjd jag var med den enkla ärendehanteringen och att det var på grund av fantastiska människor som honom som jag fortsatte att flyga Air France/KLM. Han tackade så mycket för de vänliga orden och sade att skulle jag ångra mig och vilja ha cash istället för vouchern, hade jag 24 timmar på mig att ändra mig från och med nu. Då behövde jag bara ringa Platinumlinjen och be att få min voucher ändrad till en bankutbetalning istället.

Jag hade inte för avsikt att ändra mig, jag var tvärtom väldigt nöjd med att så pass enkelt ha fått €700 Euro tillbaka att köpa nya flyg för!

Nu började letandet!

Nu började pusslandet!

Jag hade, såhär i slutet av september detta coronaåret 2020, en dröm om att kunna gå i mål med mit Ulitmateprojekt före december månad. Alla vet hur hektiskt det blir i december med jul och allt. Dessutom finns det en icke obetydlig risk för snö och kyla i december som kan försena flygtrafiken ordentligt. Det lockade inte nämnvärt! Naiv som jag var/är hade jag också en inre föreställning om att kunna fira jul med nära och kära. Därför ville jag inte ha massa bokningar i december. September månad var i princip redan slut, återstod av coronaåret 2020 gjorde alltså oktober och november månad om jag skulle klara det här.

Jag hade redan befintliga bokningar för helgerna den 10-11 och den 17-18 oktober, det som skulle bli resa sex och resa sju. Väldigt medvetet hade jag redan från början lagt två resehelger följt av en helg på hemmaplan, för vila och återhämtning. Nu hade jag precis varit ute på resor två helger i rad och skulle således ha den kommande helgen, den 3-4 oktober hemmavid. Den lediga helgen skulle följas av två resehelger i mitten av oktober och med samma mönster planerades därför vila igen helgen den 24-25 oktober. Det lämnade november öppet för att försöka boka in något.

Stressen var påtaglig - tänk om allt hinner stänga ned? Det fanns verkligen inte många flyg att välja på, särskilt inte som hade byten i både Paris och Amsterdam på både utresan och hemresan. Ännu färre var de destinationerna som ville ta emot turister, testkraven var ett faktum och riskerade att bli hur dyra som helst. Det lilla i flygväg och destinationer som fortfarande var öppna och tog emot turister var dessutom mycket dyrt!

Krångligt - var bara förnamnet!

Hur skulle jag göra nu då???
 
Last edited:
Toppen