Senaste nytt

Berglund

Medlem
Måndag den 28 september 2020
Stockholm

Det var dags för ytterligare ett samtal till min älskade Platinum Service Line (PSL).

Jag ringde sent på måndagskvällen. Då besvaras samtalen av Pragkontoret eftersom både Paris och Amsterdam kontoren har stängt efter kontorstid såhär i pandemitider. Knappt två signaler hann gå fram innan jag hörde en välbekant röst i luren, jag visste genast att jag fått en kunnig och ytterst kompetent agent på tråden! Agenterna som jobbar på PSL är verkligen inga förstaårsagenter utan har gedigen erfarenhet och ytterligare träning just för att kunna möta upp flygbolagets mer frekventa resenärer. Vi kan kalla henne Annichen, vilket naturligtvis inte är hennes riktiga namn.

-"A very good evening to you Mr. Berglund, it's been a few days since we last spoke, how can I assist you this evening?"
frågade Annichen med en kvittrande röst.

Jag hade tre ärenden:

1. Miles och statuspoäng
Jag behövde följa upp att jag fick poäng för alla de flyg som jag hade bokat, även om jag därefter hade fått boka om och flyga en mer direkt rutt med färre flyg.

Självklart inga som helst problem. Annichen löste direkt över telefon, hon tog upp originalbokningen och jämförde mot den rutt som jag faktiskt hade flugit. Därefter klickade hon på de flighter i systemet som jag inte hade fått statuspoäng och miles för - pling plong - så dök det in mail som bekräftade att miles och statuspoäng hade korrigerats. Helt automatiskt efter att hon klickat på flighten som jag bokat men aldrig flugit. Otroligt smidigt och lättlöst! Tänk vad skönt det är att prata med en kompetent och kunnig medarbetare.

2. EU 261/2004
Nu hade jag fått mina resor den 5 september och den 26 september ombokade på grund av att KLM ställt in flyget till Oslo Sandefjord Torp, KL1217, dessa två dagar. Anledningarna angavs som "commercial reasons" respektive "operational reasons" i de informationsmail jag tidigare hade fått. Själva resorna hade jag då naturligtvis, generöst nog, fått omboka enligt tidigare inlägg. Jag valde varje gång, när jag erbjöds valmöjligheten, att flyga färre flygningar och en mer direkt rutt dock med bättre avgångstider.

Om resan den 5 september skrev jag tidigare:
Det var KLM som mailade ut att två av mina flighter till helgen blivit inställda.
Jobbigt läge, tycker en del. Guld och gröna skogar tyckte jag!!!
Kom ihåg att när jag den 19 augusti bokade resan för den 5-6 september, då hade jag endast gjort en enda sådan här resa och bokade därför på ett sätt som jag då ansåg görbart. I originalutförandet innehöll bokningen fyra flyg på lördagen, Stockholm-Paris-Amsterdam-Oslo Sandefjord-Amsterdam och två flyg på söndagen Amsterdam-Paris-Arlanda.

Jag bokade om till att flyga fyra flyg, Stockholm-Amsterdam-Oslo Sandefjord-Amsterdam-Stockholm, på söndagen den 6 september och fick på så sätt en ledig lördag på hemmaplan. Det blev helt klart bättre för mig och jag kunde avboka hotellet i Amsterdam för lördagen den 5 september.

Likadant med helgresan den 26-27 september. Där hade jag i originalbokningen fyra flyg på lördagen den 26 september och två flyg på söndagen den 27 september.
Man hade alltså ställt in lördagens flygning tur- och retur till Oslo Sandefjord Torp den 26 september på grund av "operational reasons". Jag utgick då från och gör fortfarande det antagandet att detta var ett rent affärsbeslut. Det går inte att flyga plan som är helt eller nästan helt tomma. Med tanke på att vi bara varit något tiotal personer ombord de senaste flygningarna till/från Sandefjord antog jag att det kan ha varit en liknande bokningsgrad eller rent av ännu sämre på de här kommande flygningarna som därför ställdes in.
Flyget tur och retur till Oslo Sandefjord ställdes in vilket hade öppnat för ombokning till den mer direkta rutten med ett flyg Stockholm-Amsterdam på lördagskvällen den 26 september följt av tre flyg Amsterdam-Oslo Sandefjord-Amsterdam-Stockholm på söndagen den 27 september.

Trots mycket generösa ombokningar, som gett mig både flyg med bättre avgångstider och mer direkta färdvägar, fritar detta i sig inte flygbolaget från deras ansvar under förordningen EU261/2004 som reglerar flyget vid förseningar, om- och avbokningar och vilket ansvar som faktiskt gäller.

Jag tog upp det här mycket vänligt med Annichen och hon lyssnade och sade sedan:
-"Mr. Berglund, we are aware of our responsibilities and we as a company saved more from cancelling those trips. We will have no problem living up to what the law requires us to do. I am, however, unable to make a decision on your case, us PSL agents are not authorized to do so. What I will and can do, is creating the claim for you, I already have all the details needed here in front of me. Please give me a short moment"

Självklart, hon kan få två! Så himla skönt att slippa samla ihop detaljerna själv och fylla i något formulär på webbsidan. Här har SAS en del att lära i hur man behandlar sina statusmedlemmar!

-"Mr. Berglund, I have created the two cases for you and those are sent with priority, since you are one of our platinum members"
kom Annichen tillbaka och kvittrade i luren.

Jag tackade så hemskt mycket och uttryckte att det är på grund av fantastiska människor som hon som jag fortsätter att välja Air France och KLM. Annichen har hört det förut från mig men det spelar ingen roll - för jag menar det verkligen från hjärtat! Det här är den bästa kundtjänst som jag haft att göra med. Såhär görs det rätt! Varenda utvärdering som jag får mig tillsänt från Air France/KLM där jag ombeds utvärdera PSL får de konsekvent högsta möjliga betyg samt översvallande positiva ord i fritextfältet. Jag är helt enkelt otroligt nöjd med hur enkelt det är att ha med dem att göra. De gör otvetydigt mitt liv enklare!

3. Anything else?
-"Anything else I can assist you with this evening Mr. Berglund?"
frågade Annichen.

Jo - det...
 
Last edited:
Toppen