Senaste nytt

NyfikenGrau

Medlem
Vansinnigt bra skrivet, sällan sett någon blanda humor och fakta (och mängder med jobb, alla referenser och bilder och tillbakablickar, ojoj..) så bra. Sedan kröner ju själva galenskapen allt, bara den där grejen att gå till transferdisken på CDG för att skaffa sig ett problem till när man minst behöver det :D
 

Berglund

Medlem
Det kom ett mail...

7 september 2020


Där stod jag då, med 540 XP och lika många UXP poäng och med fyra kommande resor bokade. Fyra resor som, om jag skulle lyckas genomföra dem, skulle rendera i ytterligare 720 XP/UXP poäng för en sammanlagd total på 1260 XP/UXP plus de poäng som jag hade rullat över från år 2019. Jag behövde cirka 1500 XP totalt för att nå Platinum for life och 1800 UXP totalt för att nå Ultimate. Men Europa började stänga ned. Det började komma historier, bland annat här på BC om hur flera länder började begränsa möjligheterna att resa, särskilt via flyg. Skulle det här verkligen gå? Det kanske bara var en fin dröm, om något låter för bra för att vara sant...

Och var skulle jag bo? Under broarna, Hilton Amsterdam eller någon annanstans? Bara dagar innan hade Hilton släppt sin kampanj för hösten 2020 där man fick dubbla poäng och dubbla nätter tillgodoräknade, att jag skulle bo på något Hiltonanslutet hotell var alltså givet. Jag hade samlat ihop några få Hiltonnätter precis i början av 2020 sedan kom en pandemi i vägen. Det kom ett mail som upplyste om det här och jag började fundera, skulle jag bo på Hilton Amsterdam för ca €150 per natt eller skulle jag ödmjuka mig och ta något billigare? Nu hade jag ändå lagt en del på flygbiljetter.

Pling plong, det hade kommit ytterligare ett mail, från SAS som berättade att helgen den 25-27 september erbjöds det dubbla Eurobonuspoäng på alla inköp med SAS Mastercard. Självklart klickade jag på länken och anmälde mig.

Det här kom ju väldigt lägligt, lördagen den 26 september hade jag en utresa och den 27 september hade jag en hemresa. Det skulle bli resa nummer fem. Dessa erbjudanden borde kunna kombineras på något fint sätt, tänkte jag. Lutade mig lite lätt bakåt i min favoritfåtölj där hemma, slöt ögonen och planen uppenbarade sig för mig.

Boka och betala för 23 nätter, på ett av de billigare Hiltonanslutna hotellen i Amsterdam, få 46 nätter tillgodoräknade. Flyg till Oslo, via Paris och Amsterdam, resan den 19 september med två väskor. Lämna lite kläder och ombyte på plats i hotellrummet, för möjligheten att lätta ytterligare något på den normala packningen. Det här skulle leda till ett förnyat Diamondkort hos Hilton samt en god dusör Eurobonuspoäng om jag betalade hotellnotan helgen den 25-27 september med mitt Mastercard. Utöver det skulle jag få dubbla Hiltonpoäng, en av de få bonuspoäng som jag, trots ihärdigt predikande om att aldrig, aldrig köpa poäng direkt från Moderskeppet faktiskt kan tänka mig att lägga upp pengar för och köpa. Jag har gjort det tidigare och lyckats få ut högre bokningsvärde än vad poängen kostade, för ett hotell som jag ändå skulle bo på. Att ha lite poäng på sitt Hiltonkonto är ok, jag vet att jag kommer att använda dem inom rimlig tidsram.

Det här kändes värt det - jag bokade på!
Naturligtvis bokade jag Hiltonhotellet via en cashbacksida, för att få ytterligare några Euro tillbaka. Allt som allt, skulle jag kunna förlänga mitt Hilton Diamondkort, jag skulle få rulla över alla nätter från 2020 in i medlemsåret 2021 - eftersom alla Hiltonmedlemmar fick statusen automatiskt förlängd - och med 60 nätter som rullas över in i 2021 skulle jag direkt kvalificera mig för förnyad Diamondstatus även under 2021 som då skulle vara fram till mars 2023! Allt som allt, med poängen inräknade och värderade skulle det hela kosta mycket lite. Om jag ställde det i jämförelse mot fyra nätter för mellan €100-€170 på Hilton Amsterdam som inte alls skulle generera poäng eller statusförlängning på samma sätt, då var valet givet!

Jag såg redan fram emot - lördagen den 19 september!
 
Last edited:

Hubert

Medlem
Tack för fortsättningen! Nu höjde du dessutom nivån ytterligare ett snäpp med en 23-nätters hotellbokning. Gillar hur du tänker! :)
 
Toppen