Senaste nytt

Dar es Salaam - Zanzibar-alternativ

varva77

Medlem
Har en resa till Tanzania i januari. Vad är bästa/säkraste alternativ att ta sig mellan fastlandet och Zanzibar?
Flygbolagen som trafikerar verkar ganska opålitliga. Precision Air har väl fått blandat och Air Tanzania verkar snällt sagt kassa. Båtarna verkar tyvärr inte gå så sent. Framförallt hem är detta av intresse eftersom flyget går 04:00 och sista natten (räknar 04:00 som sen natt och inte tidig morgon om ni förstår vad jag menar) är tänkt att spenderas på Zanzibar. Såklart en risk att planera efter sista flyget/båten men vill samtidigt förlänga hemresan så lite som möjligt och pga av dålig planering vill jag till varje pris undvika att åka tillbaka bara för att spendera en natt innan avresa.
Något tips eller någon som har liknande erfarenhet?
 

Bulle

Medlem
Ingen färsk uppdatering då jag flög DAR-Zanzibar t/r för cirka 10 år sedan. Men kändes säkert, bekvämt och tidseffektivt då, men vet inte alls hur det är nu och kan ju ha ändrats till det sämre. Båtarna brukar vara ett bra alternativt om man har mer tid på sig (upplevelsen beror ju mycket på hur många som är ombord).

Finns det något mer alternativ än att åka över kvällen innan 04:00 flyget? Förstod inte helt resonemanget om vart spendera sista natten.
 

varva77

Medlem
Finns det något mer alternativ än att åka över kvällen innan 04:00 flyget? Förstod inte helt resonemanget om vart spendera sista natten.
Tackar för infon. Flyget hem går 04:00 16 januari. Menar att "sista natten" är 14-15 mao har jag hela 15e att ta mig till DAR men det kommer ju innebära ett väldigt väntande om man kommer tidigt. Senaste båten går 16.
 
Last edited:

Bulle

Medlem
Tackar för infon. Flyget hem går 04:00 16 januari. Menar att "sista natten" är 14-15 mao har jag hela 15e att ta mig till DAR men det kommer ju innebära ett väldigt väntande om man kommer tidigt. Senaste båten går 16. Kollade närmare nu och ser att Precision har flyg 21:25 och 22:15. Funderar på 21:25, det skulle ge ett flygs marginal....

Då hänger jag med! Utan att vara uppdaterad på Precision så skulle jag definitivt undersöka den möjligheten för att kunna maxa sista dagen och även slippa tiden på båten (och att du inte behöver transportera dig från hamnen).
 

Rickard_O

Medlem
Har en resa till Tanzania i januari. Vad är bästa/säkraste alternativ att ta sig mellan fastlandet och Zanzibar?
Flygbolagen som trafikerar verkar ganska opålitliga. Precision Air har väl fått blandat och Air Tanzania verkar snällt sagt kassa. Båtarna verkar tyvärr inte gå så sent. Framförallt hem är detta av intresse eftersom flyget går 04:00 och sista natten (räknar 04:00 som sen natt och inte tidig morgon om ni förstår vad jag menar) är tänkt att spenderas på Zanzibar. Såklart en risk att planera efter sista flyget/båten men vill samtidigt förlänga hemresan så lite som möjligt och pga av dålig planering vill jag till varje pris undvika att åka tillbaka bara för att spendera en natt innan avresa.
Något tips eller någon som har liknande erfarenhet?
Har en liknande frågeställning fast åt andra hållet.
Åker till Dar Es Salaam nu i slutet på November och våran plan är att åka på safari direkt när vi landar en söndag och sen en natt i parken och dagen efter det åka till Zanzibar.
Men kommer ju bli jävligt tidig uppstigning om man ska hinna med sista båten runt 16 tiden (Kanske finns senare tider, men inte av det jag sett).

Från början var planen att ta en natt i Dar Es Salaam men efter ha pratat med folk som varit där så var det inte värt besväret att övernatta där.
Någon annan kanske har en annan uppfattning och kan övertyga mig? :)
 

djmanosv

Medlem
Vi besökte Selous parken (safari) från Zanzibar, 1 nätt med familjen. Man flyger till parken på morgonen kl 8:00 direkt från Zanzibar, enkel och bekvämt, landar ca kl 9:00, safari börjar direkt till kvällen, nästa dag båtsafari och flyger till zanzibar ca 1800. Vi planerade att byta hotel efter denna aktivitet. Det var verkligen en av min bäst jag har gjort, speciellt med bebisen som var 1 år gammalt.

De hämtade oss från hotelet (hotelet fixade lite frukost till oss och hade tidig checkout) med privat taxi och allt. betalade ca 1500$ för 2v + 2barn, privat taxi/safari bil. Om ni behöver mer tips pm så jag berättar mer.
 

MartinH

Medlem
Precision Air funkade bra för 7 år sen. Vi skulle flyga Arusha-DAR-ZNZ, men det var dåligt väder på Arusha så de bussade alla till Kilimanjaro istället. Kom fram till Zanzibar i hyffsad tid. Tillbakaresa ZNZ-DAR-JRO inga problem.
 

Renato

Medlem
Har en resa till Tanzania i januari. Vad är bästa/säkraste alternativ att ta sig mellan fastlandet och Zanzibar?
Flygbolagen som trafikerar verkar ganska opålitliga. Precision Air har väl fått blandat och Air Tanzania verkar snällt sagt kassa. Båtarna verkar tyvärr inte gå så sent. Framförallt hem är detta av intresse eftersom flyget går 04:00 och sista natten (räknar 04:00 som sen natt och inte tidig morgon om ni förstår vad jag menar) är tänkt att spenderas på Zanzibar. Såklart en risk att planera efter sista flyget/båten men vill samtidigt förlänga hemresan så lite som möjligt och pga av dålig planering vill jag till varje pris undvika att åka tillbaka bara för att spendera en natt innan avresa.
Något tips eller någon som har liknande erfarenhet?


Hej på dig.

Nu har du tur att jag läste detta inlägg hehe :)

Jag kan hjälpa dig med det mesta.
Själv var jag där 2019, inga problem alls. Wow ställe, säkerheten är bra. Jag och min fru va ute på nätterna och promenerade också.

Dock ang din fråga, jag körde flyg hela vägen. Funkade bra och jag tyckte dock flygbolaget var bara okej, jag flög med Kenya airway. Ja tider är viktiga jag landa i zanzibar 09.00 och flög från Zanzibar efter lunch. För att ta natt flyget, hem till Sverige.

Ang båten så är den säker och utgör en väldigt viktig funktion för all arbetskraft och transport av varor så där behöver du inte oroa dig.

Jag fick bra kontakter där. Jag tror även jag har numret kvar till våran privata chaufför som är även en guide. En fin människa som var wow. Kan berätta mer sen om du vill veta. Han blev rekommenderad av en vän till mig som känner han.

Säg till om du vill veta mer så kan jag hjälpa dig och även rekommendera hotell. :)

Sorry för alla stavfel skriver snabbt och sängdags snart :)
 

Coalcandy

Medlem
Jag flög på denna rutten med Air Tanzania ett par veckor sedan. Tidtabellsenlig avgång och inga andra konstigheter på min resa i alla fall.
 

varva77

Medlem
Tack @Renato har fortfarande inte kommit till skott och nu börjar det närma sig. Nyårsafton... dock är det ju andra förutsättningar nu så bumpar denna om någon råkar ha koll på vad som verkligen gäller. Finns många aspekter som gör att man kanske inte borde åka men bortsett från dessa (via Addis dit, smittspridning, plötsliga restriktioner osv) så är egentligen min enda oro risken att behöva sitta i karantän vid ankomst. Informationen i sig är ganska klar men kan man lita på den?? Listan med länder ha legat sedan jag vet inte när och med tanke på världsdelen vad innebär denna 14 dagarskarantän om man positiv...
upload_2021-12-21_10-48-49.png
 
Toppen