Senaste nytt

Curve betalkort

mha321

Medlem
Utan att ha varit för insatt i detta...

Gissningsvis så fanns det också monetära incitament till att testa den nya metoden direkt.

Om jag har förstått rätt:
Du handlar med ditt Curve (låt säga SAS MC som underliggande) för X kr. Därefter så vill du göra en refund.

  • Med gamla sättet (som det fungerar nu igen): En återbetalning skapas på ditt underliggande kort och Curve förlorar säkerligen vissa korttransaktionsintäkter etc
  • Med nya sättet (som är skrotat nu): Pengarna förs in direkt på ditt "Curve cash" utan att en återbetalning skapas på ditt underliggande kort. Påföljden för detta? 1. Curve får behålla transaktionsintäkterna. 2. Du som kund har pengar hos Curve, vilket uppmuntrar dig till att använda ditt Curve mer.
Om vi förutsätter att jag har förstått det rätt - så har jag absolut en förståelse för att de ville trycka ut det nya sättet direkt. Vissa saker lyckas, vissa lyckas sämre. Snyggt av Curve att inse att det inte var någon succé, och därefter ta ett steg tillbaka igen.

För att inte tala om att på transaktion 2, när du betalar med hjälp av det som sitter på curve cash, så får de hela kakan och slipper dela med sig av den till utfärdade av det underliggande kortet.

Om de inte fattade att en stor del kunder inte skulle vara nöjda med den nya varianten så har väldigt dålig koll på sina kunder. Det tror jag inte alls. Däremot tror jag de felbedömde hur allvarligt kunderna tog det, och chansade därför på att det det skulle vara en "enhancement" som kunderna skulle acceptera.

Visst är det bra att de har backat. Men jag skulle inte klassa det som "snyggt" utan som "minimum acceptable". Snyggt hade varit om de tex proaktivt kompenserade de kunder som förlorat på växlingar och liknande pga det. Eller varför inte gjort någon form av grundläggande kundundersökning innan man ändrade det... (ja, det är ungefär på samma sätt som många bonus program opererar - men det är ingen som påstår att det är kundvänligt)

Som "bonus jägare" räknar jag inget under win some /lose some, även om jag tycker det är uselt att de inte fixat Gbit ännu, och troligen aldrig kommer göra det. Men om jag hade curve som "primär kort" och inte av den anledningen, skulle jag bara betydligt mer missnöjd.
 

Tonton

Medlem
För att inte tala om att på transaktion 2, när du betalar med hjälp av det som sitter på curve cash, så får de hela kakan och slipper dela med sig av den till utfärdade av det underliggande kortet.

Om de inte fattade att en stor del kunder inte skulle vara nöjda med den nya varianten så har väldigt dålig koll på sina kunder. Det tror jag inte alls. Däremot tror jag de felbedömde hur allvarligt kunderna tog det, och chansade därför på att det det skulle vara en "enhancement" som kunderna skulle acceptera.

Visst är det bra att de har backat. Men jag skulle inte klassa det som "snyggt" utan som "minimum acceptable". Snyggt hade varit om de tex proaktivt kompenserade de kunder som förlorat på växlingar och liknande pga det. Eller varför inte gjort någon form av grundläggande kundundersökning innan man ändrade det... (ja, det är ungefär på samma sätt som många bonus program opererar - men det är ingen som påstår att det är kundvänligt)

Som "bonus jägare" räknar jag inget under win some /lose some, även om jag tycker det är uselt att de inte fixat Gbit ännu, och troligen aldrig kommer göra det. Men om jag hade curve som "primär kort" och inte av den anledningen, skulle jag bara betydligt mer missnöjd.

Köper allt du skriver! Speciellt skillnaden mellan "snyggt" och "minimum acceptable".
 
För att inte tala om att på transaktion 2, när du betalar med hjälp av det som sitter på curve cash, så får de hela kakan och slipper dela med sig av den till utfärdade av det underliggande kortet.

Om de inte fattade att en stor del kunder inte skulle vara nöjda med den nya varianten så har väldigt dålig koll på sina kunder. Det tror jag inte alls. Däremot tror jag de felbedömde hur allvarligt kunderna tog det, och chansade därför på att det det skulle vara en "enhancement" som kunderna skulle acceptera.

Visst är det bra att de har backat. Men jag skulle inte klassa det som "snyggt" utan som "minimum acceptable". Snyggt hade varit om de tex proaktivt kompenserade de kunder som förlorat på växlingar och liknande pga det. Eller varför inte gjort någon form av grundläggande kundundersökning innan man ändrade det... (ja, det är ungefär på samma sätt som många bonus program opererar - men det är ingen som påstår att det är kundvänligt)

Som "bonus jägare" räknar jag inget under win some /lose some, även om jag tycker det är uselt att de inte fixat Gbit ännu, och troligen aldrig kommer göra det. Men om jag hade curve som "primär kort" och inte av den anledningen, skulle jag bara betydligt mer missnöjd.

Jag kan hålla med. MIn kommentar om att det var snyggt är helt klart färgad av att jag inte hade några transaktioner som påverkades av detta, och därmed är nöjd att de faktiskt tog till sig kritiken och korrigerade sitt "misstag".
 
Som den pessimist/realist man är, så undrar jag om det var så mycket kundernas motvilja som gjorde att Curve ändrade sig, som andra kortutgivare... lösningen som den var implementerad öppnade ju för enorma missbruk.

Köp något dyrt med ett poänggrundande underliggande kort. Få poäng.
Returnera varan. Ingenting går tillbaka på det underliggande kortet, så inga poäng tas tillbaka.
Om man vill vara extra till sig om kring sig, ta ut kontanter från Curve Cash (antar att man kan det?). Betala räkningen för det underliggande kortet.

Resultat: Gratis poäng. Och nästan omöjligt för kortutgivaren att märka det...
 

mha321

Medlem
Som den pessimist/realist man är, så undrar jag om det var så mycket kundernas motvilja som gjorde att Curve ändrade sig, som andra kortutgivare... lösningen som den var implementerad öppnade ju för enorma missbruk.

Köp något dyrt med ett poänggrundande underliggande kort. Få poäng.
Returnera varan. Ingenting går tillbaka på det underliggande kortet, så inga poäng tas tillbaka.
Om man vill vara extra till sig om kring sig, ta ut kontanter från Curve Cash (antar att man kan det?). Betala räkningen för det underliggande kortet.

Resultat: Gratis poäng. Och nästan omöjligt för kortutgivaren att märka det...
I princip är det ju samma sak som att ladda sitt revolut kort från vanliga kortet, förutom att man måste ha en tredje part inblandad.

Men det är klart, laddar man revolut så ser kort utgivaren det och kan lägga begränsningar på det...
 
Men det är klart, laddar man revolut så ser kort utgivaren det och kan lägga begränsningar på det...

Precis, där är skillnaden som jag ser det. SAS Mastercard (SEB) lägger t.ex. begränsningen att man bara kan fylla på Travel Wallet med samma gränser som för kontantuttag, 20k/3 dagar (har inte Revolut och vet inte om de träffas av samma, men om inte är det för att SEB inte har känt behovet). Med det här upplägget skulle man i princip kunna tömma hela kreditutrymmet vid t.ex. en dubbelpoängshelg, utan att det kostar någonting. Och kortutgivaren skulle inte ha någon aning.
 

igelkotten

Medlem
Som den pessimist/realist man är, så undrar jag om det var så mycket kundernas motvilja som gjorde att Curve ändrade sig, som andra kortutgivare... lösningen som den var implementerad öppnade ju för enorma missbruk.

Köp något dyrt med ett poänggrundande underliggande kort. Få poäng.
Returnera varan. Ingenting går tillbaka på det underliggande kortet, så inga poäng tas tillbaka.
Om man vill vara extra till sig om kring sig, ta ut kontanter från Curve Cash (antar att man kan det?). Betala räkningen för det underliggande kortet.

Resultat: Gratis poäng. Och nästan omöjligt för kortutgivaren att märka det...

Men är det gratis poäng verkligen (för kortutgivaren alltså)? Jag förstår det som att kortutgivaren får behålla transaktionsavgiften, så de har väl inte direkt gett bort några poäng?
 

Badi Nazerian

Ny medlem
Hej Alla,

Då det varit en intressant läsning (hoppat mellan sidorna) så undrar jag följande:
1. Är det fortfarande värt att skaffa Curve kortet? Och om ja, vilken av alternativen föredras? (frågar då flertal användare valt att gå ur medan andra älskar kortet).
2. Kan man koppla Amex Premium till den?
3. Funkar kortet med Apple pay?

Tack! Mvh
 

A87

Medlem
Hej Alla,

Då det varit en intressant läsning (hoppat mellan sidorna) så undrar jag följande:
1. Är det fortfarande värt att skaffa Curve kortet? Och om ja, vilken av alternativen föredras? (frågar då flertal användare valt att gå ur medan andra älskar kortet).
2. Kan man koppla Amex Premium till den?
3. Funkar kortet med Apple pay?

Tack! Mvh
1.ja,absolut. Du kan lägga in dina samtliga debit- och kreditkort (dock inte amex) . På det sättet "lurar" du din bank och slipper undan valutaväxlingsavgiften. Läs dock på för på helger och vissa valutor så är det dock en valutaväxlingsavgift. Extra bra kort att ha utomlands alltså. Använd rocker eller pfc på helger utomlands så löser du problemet. Sedan kan du go back in time "GBIT". Bra vid bonushelger etc. Jag har gratiskortet. Räcker gott och väl.

2. Nej, inte amex.

3. Ja
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen