igelkotten
Medlem
En snabb titt på nätet ger:
SAS: aktuellt börsvärde är 3,27 miljarder SEK (Ca 11.000 anställda)
DLH: aktuellt börsvärde är 3,82 miljarder Euro (Ca 130.000 anställda)
Stödet från nordiska staterna till SAS anges i media till ca 3 miljarder SEK.
Så går tyska staten in med 9 miljarder € i Lufthansa så känns det ganska rimligt att de får ett inflytande även om räntan låter skyhög. Sedan tycker jag även att man skall ha en plan hur man skall avveckla sina aktier. I nuläget finns det inga stora aktieägare i LH (ingen har över 6%.av aktierna).
Finns givetvis många fler aspekter att ta hänsyn till i en jämförelse, men bara för att börja någonstans.
Jag kan förstå varför staten vill ha inflytande när de måste rädda ett bolag med skattepengar som inte klarat av att gå med vinst under normala förhållanden, t ex Alitalia. Tanken är ju då att staten genom styrande kan se till att bolaget sköts bättre.
I detta fall så går ju Lufthansa rätt bra normalt sett, så jag ifrågasätter nyttan av ett statligt styrande i Lufthansa. Det känns mer som att någon på tyska näringsdepartementet har missförstått anledningen och bakgrunden till att Lufthansa nu behöver hjälp.