Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

igelkotten

Medlem
En snabb titt på nätet ger:

SAS: aktuellt börsvärde är 3,27 miljarder SEK (Ca 11.000 anställda)
DLH: aktuellt börsvärde är 3,82 miljarder Euro (Ca 130.000 anställda)

Stödet från nordiska staterna till SAS anges i media till ca 3 miljarder SEK.
Så går tyska staten in med 9 miljarder € i Lufthansa så känns det ganska rimligt att de får ett inflytande även om räntan låter skyhög. Sedan tycker jag även att man skall ha en plan hur man skall avveckla sina aktier. I nuläget finns det inga stora aktieägare i LH (ingen har över 6%.av aktierna).

Finns givetvis många fler aspekter att ta hänsyn till i en jämförelse, men bara för att börja någonstans.

Jag kan förstå varför staten vill ha inflytande när de måste rädda ett bolag med skattepengar som inte klarat av att gå med vinst under normala förhållanden, t ex Alitalia. Tanken är ju då att staten genom styrande kan se till att bolaget sköts bättre.

I detta fall så går ju Lufthansa rätt bra normalt sett, så jag ifrågasätter nyttan av ett statligt styrande i Lufthansa. Det känns mer som att någon på tyska näringsdepartementet har missförstått anledningen och bakgrunden till att Lufthansa nu behöver hjälp.
 

Taggen

Medlem
Fast är det hela inte bara förhandlingsstrategier? Lufthansa går ut i media och spelar offer och tycker tyska regeringen vill ha för mycket och tycker konkurs verkar mer rimligt än att lämna ifrån sig makt. Tyska regeringen framstår som ansvarsfull gentemot tyska folket genom att inte bara ge bort pengar utan motkrav även om det i detta fall inte är frågan om slarv och girighet som det var med bankerna 2008, utan en katastrofal force majure. Mönstret känns igen från SAS förhandlingar med facken. Båda sidor använder media för att hota eller väcka sympati. Båda parter har starka intressen i att Lufthansagruppen fortsätter existera. Vi får se vad nästa förhandlingsrunda ger.
 

mha321

Medlem
En snabb titt på nätet ger:

SAS: aktuellt börsvärde är 3,27 miljarder SEK (Ca 11.000 anställda)
DLH: aktuellt börsvärde är 3,82 miljarder Euro (Ca 130.000 anställda)

Stödet från nordiska staterna till SAS anges i media till ca 3 miljarder SEK.
Så går tyska staten in med 9 miljarder € i Lufthansa så känns det ganska rimligt att de får ett inflytande även om räntan låter skyhög. Sedan tycker jag även att man skall ha en plan hur man skall avveckla sina aktier. I nuläget finns det inga stora aktieägare i LH (ingen har över 6%.av aktierna).

Finns givetvis många fler aspekter att ta hänsyn till i en jämförelse, men bara för att börja någonstans.

Man bör nog ta med i beräkningen att sas är ett av de bolag som får minst? Tex Finnair får dubbelt upp lot sas, runt 600 miljoner euro. Men även jämfört med det är onekligen pengarna till Lufthansa rätt höga...
 

011430121

Medlem
Ett problem inom flygbranschen är väl det korsägande inom många flygbolag som har med flera länder ägare och många tycker att just deras bolag är ett hemmabolag.
IAG: England, Irland, Spanien
Lufthansagroup: Tyskland, Belgien, Österrike, Schweiz
Air France, KLM: Frankrike, Nederländerna
SAS: Danmark, Norge, Sverige
Air Boltic: Lettland, Litauen, Estland

Det är väl bara SAS i Europa som använder ett varumärke i samtliga länder.
I Asien och i Sydamerika arbetas det på samma sätt.
Fråga, kommer många bolag att delas upp i mera nationella bolag?
Läste någonstans att i den nederländska regeringen gick tanken åt det hållet.

Även Ryanair har, olika varumärken i Österrike Lauda, på Malta är det Malta Air (osäker om Ryanair är delägare av bolaget)

Alitalia ser ut att lösa sina bekymmer med att det bara är ett lands beslut som påverkar bolaget!
 

Homer

Medlem
Ett problem inom flygbranschen är väl det korsägande inom många flygbolag som har med flera länder ägare och många tycker att just deras bolag är ett hemmabolag.
IAG: England, Irland, Spanien
Lufthansagroup: Tyskland, Belgien, Österrike, Schweiz
Air France, KLM: Frankrike, Nederländerna
SAS: Danmark, Norge, Sverige
Air Boltic: Lettland, Litauen, Estland

Det är väl bara SAS i Europa som använder ett varumärke i samtliga länder.
I Asien och i Sydamerika arbetas det på samma sätt.
Fråga, kommer många bolag att delas upp i mera nationella bolag?
Läste någonstans att i den nederländska regeringen gick tanken åt det hållet.

Även Ryanair har, olika varumärken i Österrike Lauda, på Malta är det Malta Air (osäker om Ryanair är delägare av bolaget)

Alitalia ser ut att lösa sina bekymmer med att det bara är ett lands beslut som påverkar bolaget!


Olika bolag har även SAS
SAS Irland, Airstar 4 A/S (som bara finns på papperet ännu)

Varumärken är något annat, t.ex. SAS Snowflake


IAG är 5 bolag med en ägare, inte sammanslaget som AF/KL, och åtminstone i teorin lättare att dela upp.
 

Jönsson

Medlem
Ett problem inom flygbranschen är väl det korsägande inom många flygbolag som har med flera länder ägare och många tycker att just deras bolag är ett hemmabolag.
IAG: England, Irland, Spanien
Lufthansagroup: Tyskland, Belgien, Österrike, Schweiz
Air France, KLM: Frankrike, Nederländerna
SAS: Danmark, Norge, Sverige
Air Boltic: Lettland, Litauen, Estland

Det är väl bara SAS i Europa som använder ett varumärke i samtliga länder.
I Asien och i Sydamerika arbetas det på samma sätt.
Fråga, kommer många bolag att delas upp i mera nationella bolag?
Läste någonstans att i den nederländska regeringen gick tanken åt det hållet.

Även Ryanair har, olika varumärken i Österrike Lauda, på Malta är det Malta Air (osäker om Ryanair är delägare av bolaget)

Alitalia ser ut att lösa sina bekymmer med att det bara är ett lands beslut som påverkar bolaget!
Vet inte om jag missuppfattar dig men alla de länderna du listar är inte ägare i flygbolagen. Med det menar jag att de inte är statsägda. Norska staten har tex inte längre något ägande i SAS och tyska staten äger så vitt jag vet inte längre någon del av Lufthansagruppen.
 

011430121

Medlem
Vet inte om jag missuppfattar dig men alla de länderna du listar är inte ägare i flygbolagen. Med det menar jag att de inte är statsägda. Norska staten har tex inte längre något ägande i SAS och tyska staten äger så vitt jag vet inte längre någon del av Lufthansagruppen.
Jag uttryckte mig oklart, det är länder som som kan uppfattas att det är hemma marknad för bolaget, fast det är inget ägande i bolaget.
 

nixa

Medlem
Mitt flyg blev inställt med Lufthansa och jag ringde och de sa de skulle återbetala. Det var nästan en månad sedan och inte sett röken av några pengar. Med tanke på denna nyheten, borde jag gå på amex o be om pengarna därifrån istället, innan det är för sent kanske?
 

Senator

Moderator
Mitt flyg blev inställt med Lufthansa och jag ringde och de sa de skulle återbetala. Det var nästan en månad sedan och inte sett röken av några pengar. Med tanke på denna nyheten, borde jag gå på amex o be om pengarna därifrån istället, innan det är för sent kanske?

En konkurs gör inte att det "är för sent" du får pengarna av AMEX då. Om det är någon tröst så väntar jag på 2x ARN-ZRN-ARN i Business, en 2-for-1 ARN-ZRH-BOS/ORD-MUC-ARN i First och 1x ARN-ZRH-SIN, HKG-ZRH-ARN i First. Äldsta ärende är ifrån slutet av mars.

Jag är inte rädd för att Lufthansagruppen skall gå i konkurs eller att jag inte skall få pengar tillbaka. Däremot tar det för lång tid kan jag hålla med om. Jag kommer vänta ut detta, och när allt är löst kommer jag rikta ett krav mot Lufthansa/Swiss om räntor för mina pengar. Det har jag gjort en gång innan med framgång när det tog sjukt lång tid att få pengar tillbaka. Då fick jag en voucher på 3.000kr för att köpa biljetter för (jag väntade på 6.000kr i åtta veckor så bra avkastning).
 
Toppen