Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Lufthansa är ändå en av få som hållit fanan högt (och behandlat sina kunder väl), och inte vänt kappan efter vinden, under denna period, och jag är tacksam för det.
KLM har funkat bra också, ingen återbetalning över 90 dagar i alla fall. Även om det ibland blev många turer är deras svensktalande kundtjänst alltid pålitlig.
 

mha321

Medlem
Lufthansa är ändå en av få som hållit fanan högt (och behandlat sina kunder väl), och inte vänt kappan efter vinden, under denna period, och jag är tacksam för det.
Vad räknar du in i behandlar kunder väl?

Det har ju tex krävt stämning i domstol för att få tillbaka pengar under våren och sommaren. Nu har de blivit bättre vad jag förstått, men tidigare var de minst lika dåliga som de flesta andra...

De har visserligen kommit igång med lounger och service hyfsat nu, men det har de ju inte heller gjort under hela perioden.

De må vara snäppet mindre dåliga än en del andra, men jag skulle inte kalla det att hålla fanan högt :)
 

Moco

Medlem
Vad räknar du in i behandlar kunder väl?

Det har ju tex krävt stämning i domstol för att få tillbaka pengar under våren och sommaren. Nu har de blivit bättre vad jag förstått, men tidigare var de minst lika dåliga som de flesta andra...

De har visserligen kommit igång med lounger och service hyfsat nu, men det har de ju inte heller gjort under hela perioden.

De må vara snäppet mindre dåliga än en del andra, men jag skulle inte kalla det att hålla fanan högt :)

Jag har inte haft något återbetalningsanspråk när det kommer till LH, så det är mycket möjligt att du har rätt där. Jag såg mer till produktionen och servicen. Bortsett från tidig vår så har det, sett till marknaden i övrigt, fungerat mycket bra med LH - vilket det inte har gjort/gör med SAS, på något plan. Jag uppskattar det faktum att det har gått att resa relativt smidigt med LH, även om situationen i övrigt är komplicerad.
 

Senator

Moderator
Lufthansa är ändå en av få som hållit fanan högt (och behandlat sina kunder väl), och inte vänt kappan efter vinden, under denna period, och jag är tacksam för det.

KLM har funkat bra också, ingen återbetalning över 90 dagar i alla fall. Även om det ibland blev många turer är deras svensktalande kundtjänst alltid pålitlig.

Vad räknar du in i behandlar kunder väl?

Det har ju tex krävt stämning i domstol för att få tillbaka pengar under våren och sommaren. Nu har de blivit bättre vad jag förstått, men tidigare var de minst lika dåliga som de flesta andra...

De har visserligen kommit igång med lounger och service hyfsat nu, men det har de ju inte heller gjort under hela perioden.

De må vara snäppet mindre dåliga än en del andra, men jag skulle inte kalla det att hålla fanan högt :)

Jag har inte haft något återbetalningsanspråk när det kommer till LH, så det är mycket möjligt att du har rätt där. Jag såg mer till produktionen och servicen. Bortsett från tidig vår så har det, sett till marknaden i övrigt, fungerat mycket bra med LH - vilket det inte har gjort/gör med SAS, på något plan. Jag uppskattar det faktum att det har gått att resa relativt smidigt med LH, även om situationen i övrigt är komplicerad.

Nu har jag bara haft 4 segment under september, alla i Business med Lufthansa och Swiss. Känslan ombord och på marken var "som vanligt", möjligtvis bättre med rejäl omtanke och kanonservice.

Däremot de fem återbetalningar har inte alls varit imponerande, och Herr Spohr lämnar en del att önska gällande empati. Det har fått mig att ifrågasätta min lojalitet efter 20 år.
 

Per N

Medlem
Snubblade över denna informationen idag från Lufthansa:
https://www.lufthansa.com/us/en/lounges

Reopening of the First Class Terminal in Frankfurt: Currently, we are working on reopening our First Class Terminal in Frankfurt – including the limousine service. The Lufthansa First Class Lounge in section A of terminal 1 has been reopened already.

Frågan är om man får tillträde till FCT och behandlas som att man i transit i det fall vi inte får komma in i Tyskland utan Covid test
 

Senator

Moderator
Frågan är om man får tillträde till FCT och behandlas som att man i transit i det fall vi inte får komma in i Tyskland utan Covid test

Eftersom FCT inte är byggd för transit så är väl svaret rätt enkelt? ;) Det är väl ok från de som kommer från GOT och CPH, men inte ARN :)
 

Senator

Moderator
Men om man lovar att gå dit raka vägen och håller andan tills man är framme så kanske det går, typ som man alltid gör

Jag skulle vilja tro att just en sådan "Laissez-faire" policy skulle gå hem i just Tyskland ;) Men det verkar inte vara någon hård gräns för ankommande från röda regioner just nu. Men om du lämnar transit och går ut bryter du i princip mot reglerna. Vi vet vad tyskarna tycker om detta.

Bundesland Hessen som Frankfurt ligger säger såhär på tyska:
Quarantänebestimmungen und Coronatests für Einreisende | Hessisches Ministerium für Soziales und Integration

Svenska regioner som omfattas finns här:
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...ebiete_22102020_en.pdf?__blob=publicationFile
 

mha321

Medlem
Eftersom FCT inte är byggd för transit så är väl svaret rätt enkelt? ;) Det är väl ok från de som kommer från GOT och CPH, men inte ARN :)
CPH är väl också rödlistade...
Men om man lovar att gå dit raka vägen och håller andan tills man är framme så kanske det går, typ som man alltid gör
Man har ju formellt passerat ut i "osäkert område" så tyvärr lär det inte gå. Precis som de inte får köra sig till FCT, bara från...
 

MTheC

Medlem
Jag har nu också gjort ett antal segment med LH och ett med Swiss, normalt brukar jag hålla Swiss business som snäppet vassare (inom Europa) men senaste flygningen var dålig, det var just servicen som jag tyckte fallerade. Hon som serverade alla tre som satt i business var helt ovillig att prata engelska - har faktiskt aldrig upplevt det hos Swiss tidigare.

Sen var jag besviken på maten, var visserligen frukostservering men någon form av nivå hade jag förväntat mig. Serverades torr croissant, torrt bröd och någon form av oätbar (den var stenhård) ägg och spenat rätt. Gick så lång att jag nästan började längta efter kuben hos SAS...
IMG_20201023_091650.jpg
 
Toppen