Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Moco

Medlem
Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.

Då det i många fall bara finns 1-2 flighter per dag till de destinationer som är igång blir det såhär, speciellt om det är longhaul inblandat också. Får du mailet är det ju bara att ringa, du behöver inte acceptera vad de erbjuder dig direkt, och min erfarenhet just nu är att de är ganska flexibla. Dock är det lite mycket att hoppas på att tro att deras call center i Sydafrika ska ha någon koll på huruvida flighterna blir inställda eller inte, av vilken anledning etc. (likväl en blodtryckshöjare, jag vet). Lufthansa är ändå bland de bolag som har störst produktion igång i dagsläget, men räkna med att det är struligt ett tag framöver. Skulle oavsett rekommendera tyskarna pga. mer produktion, större flexibilitet, skönare stämning, mer öppet i FRA än i ZRH (dött), och framförallt långt bättre business i longhaul - sett till mat, dryck, halvpyjamas etc. Swiss är kanske bäst inom Europa, på långdistans däremot är de bland de sämsta.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.
Trist.

Men det är nog inte alls säkert att de visste om det när de bokade om dig. Om flighten inte var inställd ännu är det mycket möjligt att kundtjänst inte kunde se det. Däremot kanske backoffice kände till att den var inställd, och att det var anledningen till att du inte kunde bokas om till den automatiskt.
 

MTheC

Medlem
Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.
Uppdatering, använde chatten på FB för att få ny ombokning men fick även medskicket att jag inte ska räkna med att de flyg jag nu är inbokad på kommer gå så lär säkert behöva boka om igen.
Då det i många fall bara finns 1-2 flighter per dag till de destinationer som är igång blir det såhär, speciellt om det är longhaul inblandat också. Får du mailet är det ju bara att ringa, du behöver inte acceptera vad de erbjuder dig. Dock är det lite mycket att hoppas på att tro att deras call center i Sydafrika ska ha någon koll på huruvida flighterna blir inställda eller inte, av vilken anledning etc. (likväl en blodtryckshöjare, jag vet). Lufthansa är ändå bland de bolag som har störst produktion igång i dagsläget, men räkna med att det är struligt ett tag framöver.
Nu var jag dock kontakt med en som satt i Tyskland. Här rör det sig om intraEuropa och det fanns 12 andra alternativ med kortare restid och 14 som inte innebär en övernattning (vid sökning på LHs hemsida). Så de lyckas ju skapa merarbete för sig själv genom att boka om till bland det sämsta alternativet som fanns (och blir ju merarbete för mig också som nu varit i kontakt med dem flera ggr samma dag). Har nu ny bokning som är ok men det borde de kunnat ordna med direkt då det fanns 2 uppenbara alternativ som var klart bättre än alla andra.
 

Berglund

Medlem
Har nu ny bokning som är ok men det borde de kunnat ordna med direkt då det fanns 2 uppenbara alternativ som var klart bättre än alla andra.
Det känns ganska troligt att de först bokat om dig till ett flyg som de inte trodde skulle sälja slut och ville spara platserna på det plan du kanske ville åka med men som de ville sälja istället.
 

MTheC

Medlem
Det känns ganska troligt att de först bokat om dig till ett flyg som de inte trodde skulle sälja slut och ville spara platserna på det plan du kanske ville åka med men som de ville sälja istället.
Mycket möjligt men är ju inte många som frivilligt accepterar ett stopp på 14h (och övernattning) inom Europaså känns ju inte så smart. Räknar kallt med att detta inte är sista ändringen så får se om de kör samma upplägg flera ggr.

Känns ju dock som man nog kan chansa och boka lägsta priset (i den klass man vill åka) även om avgångarna inte passar eftersom det mesta verkar ändras ändå.
 

Brandten

Medlem
Det börjar nu blir tydligare vilket stålbad vi kommer se som en konsekvens av detta. I denna Bloomberg artikel från igår verkar det som att både A380 och B747-400 kommer avvecklas snabbt. Kanske förlängs de yngre A340-600orna ett tag till:
Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup - Bloomberg

Lite intressant statistik hur många arbetstillfällen en kärra (long-haul) skapar. I fallet A350 talar vi om 220 tjänster.

Det kan innebära i värsta fall att F-inventory från MUC blir lika med 0 om alla A340-600 försvinner och att B747-8i är ensam med F i flottan.
Känns riktigt skönt att jag hann med att testa A340-600 även om jag "tyvärr" flög F och inte fick uppleva att boarda och gå och sätta mig längst bak i kärran. Tog dock en nattlig promenad runt hela kabinen för att känna längden.
 

ELOS

Medlem
De står att LH ska börja flyga Frankfurt -Bogota dagligen 1 nov med A340-600 med möjlighet att boka första klass. Så det är ganska snart de måste börja damma av de yngre A340-600 i så fall som står parkerade på Teruel flygplatsen i norra Spanien.
 
Toppen