Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

MTheC

Medlem
Jag bokade om själv, LH flyger förnärvarande inte till BKK verkar som om de börjar med det vid vintersäsong starten i månadsskiftet oktober/november.
UDs avrådan för resor till mitten av november gjorde att jag flyttade resan, den var bokad för avresa i början av dec.
Surt att få betala fare difference då - är ju ganska goda chanser att de ändå kommer ställa in. Var samma med OS, de gick ut med att de skulle flyga men sen när det närmade sig så ställde de in. De fortsatte dock att sälja biljetter ett tag till.
 

GOTBound

Medlem
När det gäller en traditionell "non-refundable" rate, skatt och avgifter hur är Lufthansas policy för återbetalning där?
Nedan exempel, innebär det att allt utan Ticket price återbetalas om jag avbokar biljetten?

Capture_LH.PNG
 

AABack2ARN

Medlem
När det gäller en traditionell "non-refundable" rate, skatt och avgifter hur är Lufthansas policy för återbetalning där?
Nedan exempel, innebär det att allt utan Ticket price återbetalas om jag avbokar biljetten?

Visa bifogad bild 112879

Nej, "International/Domestic surcharge" är det finare namnet för "bränsleavgift" och kommer med absolut största sannolikhet inte återbetalas. Utöver det vet jag inte om Lufthansagruppen tar en avgift (typ service fee) för återbetalning.
 

MTheC

Medlem
Har fått en resa ombokad av LH där de hänvisar till Covid-19 som skäl. De har sjävlklart bokat om till ett uselt alternativ (10h väntan i FRA) när det finns bra alternativ. De har alternativ att antingen acceptera eller få en voucher - inget av de alternativen är något jag är intresserad av. Det står att om man inte svarar inom ett visst antal dagar så avbokar de ger mig en voucher (vilket jag inte vill).

Jag har dock svårt att komma i kontakt med dem - har suttit i telefonkö ca 1h vid 3 olika tillfällen (har sen varit tvungen att ge upp för att ha möten) utan att komma fram. Det verkar dock inte ges någon indikation om antal samtal före, hur lång väntetid etc. Är det någon som har ett bra sätt att komma i kontakt med dem?
 
Har fått en resa ombokad av LH där de hänvisar till Covid-19 som skäl. De har sjävlklart bokat om till ett uselt alternativ (10h väntan i FRA) när det finns bra alternativ. De har alternativ att antingen acceptera eller få en voucher - inget av de alternativen är något jag är intresserad av. Det står att om man inte svarar inom ett visst antal dagar så avbokar de ger mig en voucher (vilket jag inte vill).

Jag har dock svårt att komma i kontakt med dem - har suttit i telefonkö ca 1h vid 3 olika tillfällen (har sen varit tvungen att ge upp för att ha möten) utan att komma fram. Det verkar dock inte ges någon indikation om antal samtal före, hur lång väntetid etc. Är det någon som har ett bra sätt att komma i kontakt med dem?
Jag har använt chatten i Facebook Messenger ett par ggr. Där brukar de vara snabba med att svara. Skriv till Lufthansa Chatbot och skriv Live Chat så ska du få prata med en riktig person.

Edit: lagt till info om Live Chat.
 

MTheC

Medlem
Jag har använt chatten i Facebook Messenger ett par ggr. Där brukar de vara snabba med att svara. Skriv till Lufthansa Chatbot och skriv Live Chat så ska du få prata med en riktig person.

Edit: lagt till info om Live Chat.
Tackar bra tips! Det är ju inte direkt något de är öppna med att de erbjuder.

Forumet leverar verkligen, fick detta toppensvar och ett annat bra tips på kontaktväg. Är nu löst på bästa sätt, har blivit ombokad till Swiss i business istället för Lufthansa (vilket för mig är snäppet bättre) och enligt bekräftelsen bokningsklass C istället för P. Nu får jag bara hålla tummarna att det inte blir fler förändringar.
 

Senator

Moderator
Det börjar nu blir tydligare vilket stålbad vi kommer se som en konsekvens av detta. I denna Bloomberg artikel från igår verkar det som att både A380 och B747-400 kommer avvecklas snabbt. Kanske förlängs de yngre A340-600orna ett tag till:
Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup - Bloomberg

Lite intressant statistik hur många arbetstillfällen en kärra (long-haul) skapar. I fallet A350 talar vi om 220 tjänster.

Det kan innebära i värsta fall att F-inventory från MUC blir lika med 0 om alla A340-600 försvinner och att B747-8i är ensam med F i flottan.
 

MTheC

Medlem
Tackar bra tips! Det är ju inte direkt något de är öppna med att de erbjuder.

Forumet leverar verkligen, fick detta toppensvar och ett annat bra tips på kontaktväg. Är nu löst på bästa sätt, har blivit ombokad till Swiss i business istället för Lufthansa (vilket för mig är snäppet bättre) och enligt bekräftelsen bokningsklass C istället för P. Nu får jag bara hålla tummarna att det inte blir fler förändringar.
Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.
 
Toppen