Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Ikväll var det yttre gräns på Arlanda. Anlände med SAS CRJ-900 från CDG som parkerade vid gate 19 innan en buss kom och körde oss till gate 14 där vi gick upp till passkontrollen.

Det fanns två köer, en för svenska medborgare och en för alla andra. Jag tänkte inte på det och ställde mig i den för svenska medborgare och har numera personbevis från folkbokföringen på engelska med mig då jag har haft några diskussioner på väg till Sverige under pandemin. Stod bland annat på CDG senast och fick logga in på Skatteverkets hemsida för att hämta ner ett intyg.

I alla fall, jag fick lite ”skäll” som är rätt att jag stod i fel kö. Alla med svenskt pass vinkades förbi, men utländska pass registrerades också om man är folkbokförd.
 

igelkotten

Medlem
Ikväll var det yttre gräns på Arlanda. Anlände med SAS CRJ-900 från CDG som parkerade vid gate 19 innan en buss kom och körde oss till gate 14 där vi gick upp till passkontrollen.

Det fanns två köer, en för svenska medborgare och en för alla andra. Jag tänkte inte på det och ställde mig i den för svenska medborgare och har numera personbevis från folkbokföringen på engelska med mig då jag har haft några diskussioner på väg till Sverige under pandemin. Stod bland annat på CDG senast och fick logga in på Skatteverkets hemsida för att hämta ner ett intyg.

I alla fall, jag fick lite ”skäll” som är rätt att jag stod i fel kö. Alla med svenskt pass vinkades förbi, men utländska pass registrerades också om man är folkbokförd.

Passkontrollanterna har ofta jäkligt dålig koll på lagen. Så även i detta fall.
 

squeezen

Medlem
Hur är läget på kastrup nu? Ska till Teneriffa, räcker 1,5-2h eller måste man ta 3?
Åker plus, har guld, kommer att checka in väska.

verkar som att frun tyvärr inte kommer in i loungen pga 5mån och 10 dagar sedan 2;a dos?
spanien hade till nyligen en text om att det måste gått 14 dagar sedan man fått sin senaste dos, nu är det ändrat till att vaccinbevis också nu kan ha datum för en booster dos.
Fhm/regionen ändrade från 6 till 5 mån så pass sent hon inte kunde ha tagit tidigast 15 dagar innan avresa.

så eftersom loungen kräver 3 doser alt max 5 mån sedan dos 2 blir det lite catch 22, inte taggad på att driva runt 3h på kastrup mellan 6-9 på morgonen…
Citerar mig själv, Danmark ska ju officiellt ”släppa alla restriktioner” och inte klassar covid som samhällsfarlig sjukdom, vad betyder detta kopplat till vaccinkrav osv? Står dessa krav kvar ändå? Det som lättas är inskränkningar på öppettider, publiksamlingar, munskydd etc?

nån i Danmark med detaljerad koll?
 

Hachans

Medlem
Låter rätt hanterat i mina öron. Den gode @Senator är såvitt känt norsk medborgare? Och då stod han uppenbarligen i fel kö, vilket föranledde en reprimand?

Ja, det är rätt hanterat. Det är massor med människor som är folkbokförda i Sverige med personnummer som inte är medborgare. Studenter, gästarbetare, partners etc. Då kollas uppehållstillståndets giltighetstid (och i detta fall även covidgrejerna) etc. Det tar extra tid och är en av anledningarna till att man delar på köerna på medborgare och icke-medborgare.

Vissa gränspassager är dock snälla och man får gå i medborgarkön om man reser med medborgare.
 

LarsCph

Medlem
I alla fall, jag fick lite ”skäll” som är rätt att jag stod i fel kö. Alla med svenskt pass vinkades förbi, men utländska pass registrerades också om man är folkbokförd.

Det er samma de gör på Öresundsbron fast inte längre separat kö till medborgera. Om jag kör in och har med mitt svenska pass - ingen frågor. Om det är mitt danska pass är frågan alltid om jag bor i Sverige.
 

LarsCph

Medlem
Citerar mig själv, Danmark ska ju officiellt ”släppa alla restriktioner” och inte klassar covid som samhällsfarlig sjukdom, vad betyder detta kopplat till vaccinkrav osv? Står dessa krav kvar ändå? Det som lättas är inskränkningar på öppettider, publiksamlingar, munskydd etc?

nån i Danmark med detaljerad koll?

Fra 1. februar burde man komme ind i loungen uden restriktioner - der fjernes alle restriktioner i Danmark inklusive krav om vaccine/test. Alt kan åbnes igen, inklusive natklubber, stadion events, osv. Men det er først fra 1. februar.

Der er stadig krav til vaccination ved indrejse til Danmark som gælder hele februar måned. De står beskrevet her Indrejserestriktioner lempes fra 1. februar 2022 | Sundhedsministeriet

upload_2022-1-29_12-17-37.png


Men hvad der kræves for "gyldigt bevis" står der ikke præcist. Ved de seneste ændringer i Danmark var vaccinations beviset gyldigt 5 måneder efter 2 dosis hvorefter en booster dosis var krævet for fortsat gyldighed.
 
Last edited:

J-R

Medlem
Planerar att boka en flight till USA med Lufthansa. Någon som har koll på hur nära inpå avgång man kan omboka biljetten? Som jag förstår det är alla biljett-typer ombokningsbara pga Covid??
 
Toppen