Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Jag snackade med ett par locals till som var 'rätt säkra på' att 2g+ handlade om vaccin+mask. Men den närmaste tiden får nog utvisa vad som faktiskt gäller. En annan kommentar jag fick (obekräftat om det stämmer) var att vissa restauranger osv troligen kommer välja den mer restriktiva tolkningen vaccin+test för att hålla fanan högt. Låt se...

Ja, det sistnämnda har nog lite att göra med att många restauranger/cafeer fick hård kritik för väldigt slapp kontroll (dvs ingen alls) tidigare i höst, som du säkert också märkte av, ledde till lite name&shame eller åtminstone listor över "restauranger som tar sitt ansvar" i lokal media.

Handen på hjärtat är det ju så att viss eufori rådde i höstas i Tyskland, fritt för vaccinerade blev "fritt för alla" och väldigt få brydde sig även om säkert alla hade i bakhuvudet att även vaccinerade sprider viruset - fast numera inte testar sig alls. Den tidigare hårda mask- och avståndsdisciplinen var det också sisådär med.

Mao smittspridningen nu är inte alldeles överraskande.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu blir man ju oroad att USA snart följer efter UK med något krav på PCR och karantän i samband med ankomst…

Skulle aldrig i livet åka utanför Europa i nuläget, jag är rentav tacksam så länge inte till och med EU/Schengen stängs för privatresor även för vaccinerade. Tyvärr pekar nuläget (man stängde av södra Afrika för att nya varianten fanns där och nu finns den här) och erfarenheten av hur länder agerat förr mot att det finns stor risk för det.
 

JacobGBG

Medlem
Åker till Tjeckien imorgon. In kommer man nog men man undrar ju vad som händer om man mot förmodan skulle dra på sig något när man är där under rådande omständigheter.
 

Homer

Medlem
The WHO says it skipped two letters in the Greek alphabet — Nu and Xi — in naming the new variant omicron because
Nu is too easily confused with the word "new" and because Xi is a common last name, according to a statement from the agency.

Undrar hur reaktionen från Kina varit om de valt "Xi" :D
 

Nordpilen

Medlem
Åker till Tjeckien imorgon. In kommer man nog men man undrar ju vad som händer om man mot förmodan skulle dra på sig något när man är där under rådande omständigheter.

Har liknande oro för poängsamlarresor jag bokat x4 poäng för att nå Diamond.

Vad har generellt gällt tidigare under pandemin kring krav på pcr-test/antigen vid resa utomlands, ska det kunna visas vid incheckning innan avresa från Sverige eller görs kontroll vid ankomst till resmål? Ska kompletterande test utföras vid ankomst till/avresa från resmål även om man gjort test i Sverige?

Brukar antigen vara tillräckligt eller krävs pcr test som är betydligt dyrare?

Hur har det funkat med transfer på Kastrup när det varit lock down tidigare? Har man kunnat ta sig till/från Malmö via Kastrup?
 
Last edited:

Mr.cake

Medlem
Har en resa under januari till New york med SAS, känner bara mer och mer hur lusten försvinner.
Får se hur detta artar sig, annars blir det att ta en voucher. I och för sig med fördel kanske då jag hellre inväntar att gränsen till Japan ska öppna sig.
 
Toppen