Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kris

Medlem
Nej det går inte. Jag blev vaccinerat med Johnson vaccinet tidigt i Danmark när de hade det som tillval om man önskade. Jag har jobb i Danmark och med detta dansk sjukförsäkring så det var inget problem att få. Men efteråt gick det inte att notera i Sverige att jag är vaccinerat i Danmark. Jag kan få dansk Covidpass, men inte svensk med den vaccinen. För att få det rätt med svensk Covidpass när jag reser med svensk pass blev jag vaccinerat igen med Pfizer i Sverige efter sommarn. Det känns kanske lite onödigt men jag skulle inte vilja ha någon konstigheter senare med inte att ha Covidpass från landet var jag bor. Så nu har jag båda dansk och svensk Covidpass och vanligt pass.
#øresundsintegration i ett nötskal...
 

Erik M

Medlem
Nej det går inte. Jag blev vaccinerat med Johnson vaccinet tidigt i Danmark när de hade det som tillval om man önskade. Jag har jobb i Danmark och med detta dansk sjukförsäkring så det var inget problem att få. Men efteråt gick det inte att notera i Sverige att jag är vaccinerat i Danmark. Jag kan få dansk Covidpass, men inte svensk med den vaccinen. För att få det rätt med svensk Covidpass när jag reser med svensk pass blev jag vaccinerat igen med Pfizer i Sverige efter sommarn. Det känns kanske lite onödigt men jag skulle inte vilja ha någon konstigheter senare med inte att ha Covidpass från landet var jag bor. Så nu har jag båda dansk och svensk Covidpass och vanligt pass.
Knappast onödigt! Grattis till ett fullgott skydd.
Vet du om/hur jag skulle kunna få en vaccindos i Danmark som turist?
 
Knappast onödigt! Grattis till ett fullgott skydd.
Vet du om/hur jag skulle kunna få en vaccindos i Danmark som turist?
Annars kan du ta en tur ner till Antibes eller Nice, har fått berättat för mig att man kan boka in sig på ”se bild”. Lekte själv med tanken, men hoppar det då det verkar som att man inte får in det i sitt Svenska covidpass.

6D050427-2104-4449-9E6D-50D605B6C29A.jpeg
 

LarsCph

Medlem
Knappast onödigt! Grattis till ett fullgott skydd.
Vet du om/hur jag skulle kunna få en vaccindos i Danmark som turist?


Tack – och ja borde säkra et bra skydd med två olika vacciner.


För att få vaccinen i Danmark måste man ha dansk sjukförsäkring (får man om man har jobb i Danmark) om man inte bor i Danmark, alternativt ha sin bostadsadress i Danmark. Så nej, det går inte som turist att vaccinera sig i Danmark.
 

Erik M

Medlem
Det ska gå att vaccinera sig i Danmark om man är där på längre jobb utan att nödvändigtvis vara skriven där. Men det är svårt att boka utan nemID.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oerhört trist, men tyska delstaten Sachsen (t.ex. Leipzig, Dresden) och ett tiotal "Landkreise" (ungefär kommuner) i Bayern med extremt hög smittspridning har återinfört sk "Beherbungsverbot", övernattningsförbud på hotell av turismskäl. Gäller alltså även vaccinerade. Hoppas innerligt att detta inte sprider sig.
 

Kris

Medlem
Oerhört trist, men tyska delstaten Sachsen (t.ex. Leipzig, Dresden) och ett tiotal "Landkreise" (ungefär kommuner) i Bayern med extremt hög smittspridning har återinfört sk "Beherbungsverbot", övernattningsförbud på hotell av turismskäl. Gäller alltså även vaccinerade. Hoppas innerligt att detta inte sprider sig.
Trist! Hoppas resten av landet håller öppet och av personliga preferenser specifikt Berlin. Hoppas inte stundande tur är i riskzonen.
 

Ricci

Medlem
Jag var nere hos kunden i Friedrichshafen w45 och redan då märkte man klara förändringar.
Jag som fullvaccinerad behövde testa mig varje dag innan jag gick på kontoret.
Idag hörde jag att alla anställda tjänstepersoner hos kunden är beordrade att arbeta hemifrån och all fabrikspersonal måste testa sig dagligen innan arbetet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag var nere hos kunden i Friedrichshafen w45 och redan då märkte man klara förändringar.
Jag som fullvaccinerad behövde testa mig varje dag innan jag gick på kontoret.
Idag hörde jag att alla anställda tjänstepersoner hos kunden är beordrade att arbeta hemifrån och all fabrikspersonal måste testa sig dagligen innan arbetet.

Som vanligt väldigt olika mellan delstater i Tyskland, inte hört något om testning av vaccinerade här i Berlin, i alla fall inte på vanliga jobb som "på kontoret" låter som.
Även vaccinationsgraden varierar väldigt beroende på del av landet, hela 22 procentenheters skillnad mellan Bremen (80) och Sachsen (58). Sverige ligger ju som jämförelse på 69 % fullvaccinerade. (man räknar alltid på hela befolkningen här, aldrig bara vuxna)

Impfquotenmonitoring_BL.png;jsessionid=8210D225D6EAA29F04ACBA6335D128D5.internet082
 

jumbooze

Medlem
Incheckningen på CPH var en katastrof för Lufthansa, man avbröt kösystemet för det var så många som var sena till Zürich flyget så alla andra fick vänta. Därefter ropar man ut att Wien flyget får checka in, dvs släpp fram alla som ska till Wien. Och då måste alla visa FFP2 innan de kan checka in, så det slutade med att vi som skulle till Frankfurt fick vackert vänta.
Så var i god tid…
 
Toppen