Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LarsCph

Medlem
I Danmark fra på fredag gælder dette i følge nyhedsmediet TV2:

Her vil regeringen indføre coronapas - TV 2

Samtidig har man "opgraderet" sygdommen til igen at være samfundskritisk, det gælder 1 måned frem, hvilket var en forudsætning for at kræve coronapas igen. For rejsende er det vel primært kravet om covidpas på serveringsstedet (som restauranter) som påvirker noget. Så længe man er vaccineret (og kan dokumentere det) er der ingen problemer. Børn under 15 år er undtaget. Ingen ændringer ved indrejse og intet krav om masker nogen steder.
 

GOTBound

Medlem

GOTBound

Medlem
Det største problem er vel, at det ændrer sig så hurtigt. Visse andre vacciner skal jo også gentages. Jeg har ikke haft bivirkninger som er værd at nævne af vaccinen så hvis det kræver et ekstra skud vaccine for at være klar til USA til sommeren 2022, så er jeg klar!
För att undvika missförstånd, jag tar gärna dos 3, 4, 5, 6 osv. så snabbt det bara finns tillgängliga, det jag är tveksam till är att på att dos 3 kommer hinna administreras i tid för oss som är under 65 år och inte i en riskgrupp.

Vi tar ju reda idag booster doser för mycket annat som du skriver.
Våra föräldrar fick vaccin mot smittkoppor och tbc vilket gör att vi slipper, solidaritet är ledordet för att komma förbi Civid-19

Sorry för OT.
 

LarsCph

Medlem
Våra föräldrar fick vaccin mot smittkoppor och tbc vilket gör att vi slipper, solidaritet är ledordet för att komma förbi Civid-19

Ja du har ret. Jeg talte med min far sidste uge og det var sandelig ikke frivilligt i Danmark, helt enkelt var det sådan at hvis du ikke var tbc vaccineret så måtte du ikke komme i skolen.
 

Homer

Medlem
Shenyang får nog vara för min del...

Some places have come under criticism for their long quarantines, but few can compare to the northern Chinese city of Shenyang.
Travelers arriving there from overseas must spend 28 days in hotel quarantine, and during the hotel stay they are not allowed to open the door except to take in food deliveries.
They are tested seven times for the coronavirus over that period. And once that hotel quarantine is over,
they are expected to avoid going outside their home for another 28 days

This Chinese City Requires 28 Days of Quarantine. Then Another 28. - The New York Times
 

larced

Medlem
Är det någon van resenär som vet hur det fungerar när man reser tillbaka hem till Sverige från Nordamerika?
Jag flyger från Toronto till Arlanda, men ett 2h stopp på Heathrow och 2h stopp i Frankfurt.
Jag är fullt vaccinerad.

Kommer jag behöva ta ett PCR test eller liknande innan jag lämnar Toronto för att tillåtas mellanlanda på Heathrow och Frankfurt?
Behöver jag fylla i några intyg/websiter/annan dokumentation innan avfärd?
 

mha321

Medlem
Är det någon van resenär som vet hur det fungerar när man reser tillbaka hem till Sverige från Nordamerika?
Jag flyger från Toronto till Arlanda, men ett 2h stopp på Heathrow och 2h stopp i Frankfurt.
Jag är fullt vaccinerad.

Kommer jag behöva ta ett PCR test eller liknande innan jag lämnar Toronto för att tillåtas mellanlanda på Heathrow och Frankfurt?
Behöver jag fylla i några intyg/websiter/annan dokumentation innan avfärd?
Kan inte svara om Frankfurt. Men för London behöver du som fullt vaccinerad inget test, men däremot måste du fylla i passenger locator form och ha med dig (finns speciellt alternativ för transit).
 
Toppen