Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Norge inför katantänskrav igen för svenska medborgare från VG-regionen, Kalmar, Skåne, Sörmland, Uppsala och Östergötland.

Norge återinför karantänkrav för sex svenska regioner | SVT Nyheter

Lite märkligt, vi har inte haft någon skenande smittspridning. Dessutom var det ju Nordiskt ministerrådsmöte tidigare i veckan och där sades att man skulle samordna nya reserestriktiomer i Norden bättre i framtiden.

Gäller det för alla eller bara ovaccinerade?
 

fcx

Medlem
Norge inför katantänskrav igen för svenska medborgare från VG-regionen, Kalmar, Skåne, Sörmland, Uppsala och Östergötland.

Norge återinför karantänkrav för sex svenska regioner | SVT Nyheter

Lite märkligt, vi har inte haft någon skenande smittspridning. Dessutom var det ju Nordiskt ministerrådsmöte tidigare i veckan och där sades att man skulle samordna nya reserestriktiomer i Norden bättre i framtiden.
Gäller dock enbart ovaccinerade.
 

Fredde18

Medlem
Med all respekt för att pandemin fortgår var det ändå rätt skönt att höra SAS-crew i sitt call out säga "Då dagens flight är helt fullbokad ber vi er...osv".
Sakta vänder det åt rätt håll! Och nu är det snart ny vecka :)
 

Per A

Medlem
Nyss hemkommen från några dagar i Paris är jag lite konfunderad - vi åkte tre fullvaccinerade och sonen som bara hunnit med en dos (men hade med sig testintyg).

- Frankrike fanns ej med som destination i SAS Travel Ready Center. Alltså manuell incheckning.
- Vid manuella incheckningen behövde vi varken visa covidpass, test eller hälsodeklaration. Jag dubbelkollade med agenten som kollade i sin dator ”Frankrike? Nej, inga restriktioner”.
- Ingen koll heller vid ankomst på CDG.
- Ingen koll vid utresa CDG.
- Ingen koll vid ankomst ARN.

Denna erfarenhet var smidig och behaglig men stämde ju inte överens med vad vi läst oss till.

För den som är intresserad var det full fart i Paris. Testmöjligheter fanns nästan i överallt, på apoteken och tält på stan. Mask på inomhus och i kollektivtrafiken förstås. Sen använder man appen TousAntiCovid där man kan ladda upp sitt covidbevis eller antigentest via qrkod. Det är denna app man visar upp när man går in på museer eller restauranger. Appen har även spårningsfunktion. Smidigt - tack för tipset om appen (som jag fick här på BC förstås).

Kollen på Louvren och Eiffeltornet var rigorös. På restaurangerna var det väldigt varierande. Finare/dyrare restauranger kollade noga. Hotellet likaså. Var tredje café/restaurang kollade inte alls. Någon låtsades kolla med en iPhone som uppenbart hade släckt skärm på ett ställe. Som sagt, varierande.
 
Jo, av den enkla anledningen att om definitionen av fullvaccinerad ändras och kräver tre sprutor, kommer den tredje dosen inte synas i ditt intyg (eller inte gör det men jag ändå vill ha sprutan i mitt intyg). Detta i sin tur innebär att du inte bara kan skriva ut och scanna in dig överallt där intyget krävs, utan måste bära med dig en handskriven lapp från USA som komplement. Detta ska då förklaras för granskaren varenda gång du ska käka en big mac, ta tåget, checka in på hotell, bli klargjord för flyg osv. Dessutom finns det inga garantier att den där papperslappen från USA godtas som intyg överallt.

Jag har en resa planerad till USA i vinter och leker själv med tanken på att ta min tredje spruta när jag ändå är där. Men det som är avgörande är om jag kan få in den i mitt svenska intyg eller ej. Går inte det så avvaktar jag hellre tills det att jag blir kallad här hemma.

Hej,

Enligt Folkhälsomyndigheten så kommer din tredje spruta att synas i ditt bevis enligt följande, så det lär inte vara några problem alls.

----
I vaccinationsbeviset syns antalet doser som du har blivit vaccinerad med, samt datum för din senaste vaccination.

Om du har fått en dos vaccin så står det ”Dose 1 of 2/Dos 1 av 2”

Om du har fått två doser vaccin så står det ”Dose 2 of 2/Dos 2 av 2”

Om du har fått tre doser vaccin så står det ”Dose 3 of 3/Dos 3 av 3”
----
 
Toppen