Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

adhoc76

Medlem
Har de löst så att såna sprutor kan föras in i svenska journaler? Annars blir det sjukt jobbigt senare.

Nej, det är inte löst men har läst att det jobbas på detta. Har själv spansk dos 2 och reser med utskrift föreställande spanskt covid-bevis. Ingen skillnad förvisso, ser likadant ut med Q R- kod och samma text som i Sverige. Går att ladda ned beviset och spara i wallet också. Hur det blir i och med en ev kommande tredje dos vet jag dock inte.
 

Bankiren

Medlem
Ja det blir ju verkligen tillspetsat läge... avundas dig inte detta beslut.

Man behöver ju inte dö för att semestern ska bli förstörd, det räcker med en sjukhusvistelse på något random ställe i Belize.

Och visst har kryssningsbolagen vaccinkrav, men vi vet också hur stor marknaden för falska vaccinbevis är i USA där de förlitar sig på de där papperslapparna man får när man vaccinerar sig. Inget centraliserat register här inte.

Tack för era synpunkter! :)

Ingenting är ju viktigare än hälsan, så alla osäkerhetsmoment gjorde att vi ringde NCL och flyttade vår bokning till december nästa år. Sen får jag klura under nästa år om hur man ska få ihop flighterna. :eek:

Blir samma rutt - men i helt nya Norwegian Prima, så på många sätt blir det en roligare resa! Och förhoppningsvis ser situationen i världen bättre ut. :rolleyes:
 

mha321

Medlem
Det lär ju hända ganska snart att något land börjar kräva tre doser för att räknas som fullvaccinerad. Och vi under 40 står långt ner i vaccinkön igen. Lika bra att räkna med att man inte kan resa så mycket under senvåren/sommaren 2022, innan man fått dos tre.
Israel kräver redan idag booster dos när det gått mer än 6 månader för Green pass. Men hör man till sena gruppen med de flesta två då har man ju lite tid kvar innan man ramlar över den gränsen.
 

Capa

Medlem
Ska till Spanien imorngon med fru och barn (under 12 år). Har lyckats checka in alla och laddat upp och fått godkänt mitt och frugans dokument (vaccinationsbevis) i SAS Ready Travel Center. Dock finns ju inga krav på intyg eller PCR för barn under 12 år till Spanien så för barnen har jag inte laddat upp något. Det spanska hälsointyget kör vi ju separat via appen Spanish Health och det har väl inget med SAS att göra? Lyckas inte få ut boardingkorten och misstänker att det har med barnen att göra (ingen dokumentation). Har jag missat något uppenbart här eller är det manuell incheckning som gäller i detta fall? Tänkte kolla med er innan jag ringer till SAS :).
 

Capa

Medlem
Ska till Spanien imorngon med fru och barn (under 12 år). Har lyckats checka in alla och laddat upp och fått godkänt mitt och frugans dokument (vaccinationsbevis) i SAS Ready Travel Center. Dock finns ju inga krav på intyg eller PCR för barn under 12 år till Spanien så för barnen har jag inte laddat upp något. Det spanska hälsointyget kör vi ju separat via appen Spanish Health och det har väl inget med SAS att göra? Lyckas inte få ut boardingkorten och misstänker att det har med barnen att göra (ingen dokumentation). Har jag missat något uppenbart här eller är det manuell incheckning som gäller i detta fall? Tänkte kolla med er innan jag ringer till SAS :).

Svarar här efter att ha pratat med SAS om det är någon annan som är i samma situation. Det är manuell check in som gäller i detta fall.
 

LarsCph

Medlem
København til London med British Airways på Club Europe i går. Check-in i Kastrup gik smidigt, vi havde uploadet Covid pas og passenger locator form til VeriFly, så viste bare det og pas ved check-in. Flyvningen var super, 2 varme og 1 kold ret at vælge imellem, champagne, cocktails og super service. Jeg troede egentlig at der ikke længere var varm ret fra København til London, men det var der altså. Jeg ved godt at SAS Plus ikke er business, men hold op hvor er der kæmpe forskel ned til SAS Plus fra hvad BA Business leverer om bord. Selv i en relativt stort business class som var 14 rækker fyldt i 2-2 seating var der virkelig god service hele vejen.

I London Heathrow var det stort set som normalt, ingen spurgte efter Covid papirer - men i emigration (manuel da min datter på 10 ikke kan anvende e-gates) blev vi udspugt om formål, hvor vi skulle bo og en masse andet - men intet Covid relateret. Vi er i London hele ugen i en super lejlighed via AirBNB med udsigt som billedet fra den private terrasse. Der anvendes masker i butikker, underground osv - men slet ikke konsekvent som det for eksempel var på Mallorca. Og undlader man masker er der ingen kommentarer om at man har "glemt" det.

Covid-højdepunktet var day-2 test som nu er antigen og man kan gøre den hjemme, tage et billede af test-pinden og 10 minutter senere var den valideret af test firmaet. Det er altid lidt spændende "hvad nu hvis den er positiv" - men det var den heldigvis ikke. Resten af ugen står på hygge og sight-seeing.

Vi bor i en dejlig 2 bedroom lejlighed - med udsigten nedenfor og 10 minutters gåtur til Tower Bridge.

photo_2021-11-01_18-32-53.jpg
 

Bankiren

Medlem
Jag, min fru och svärmor funderar på att åka till Florida ändå. Ingen av oss är i riskgrupp, och samtliga är vaccinerade. Är bekväm att resa nu när mina föräldrar stannar hemma.

Att flyga till USA innebär ju att man måste testas. Men givet hur situationen är i dag, kommer vi att behöva vara testade även på flighten hem (Miami-Zürich-Köpenhamn)? Om jag tolkar all information rätt, så krävs det inte? Jag är helt okunnig om alla regler, och man länkas runt när man försöker bilda sig en uppfattning.

Undrar även om ekvationen ändras med ett flyg Miami-Zürich-Oslo-Köpenhamn.
 
Last edited:

John Rambo

Medlem
Undrar även om ekvationen ändras med ett flyg Miami-Zürich-Oslo-Köpenhamn.

För transit i Oslo behövs inte test.
Vad jag kan läsa mig till så behövs det ej heller för Transit genom Swiss för fullvacinerade (dock luddigt som tusan, så hade rekommenderat att läsa på nogsamt om deras Transitregler).
Hade själv samma frågeställning för min hemresa från Seychellerna - det gick då lätt att finna på såväl Etiopiens hemsida samt Norges hemsida att transit ej krävde test. De frågade om detta vid incheck i Mahe, och nöjde sig där med ett ”vi har kollat, det behövs ej”.
 

Tonton

Medlem
Ska till Spanien imorngon med fru och barn (under 12 år). Har lyckats checka in alla och laddat upp och fått godkänt mitt och frugans dokument (vaccinationsbevis) i SAS Ready Travel Center. Dock finns ju inga krav på intyg eller PCR för barn under 12 år till Spanien så för barnen har jag inte laddat upp något. Det spanska hälsointyget kör vi ju separat via appen Spanish Health och det har väl inget med SAS att göra? Lyckas inte få ut boardingkorten och misstänker att det har med barnen att göra (ingen dokumentation). Har jag missat något uppenbart här eller är det manuell incheckning som gäller i detta fall? Tänkte kolla med er innan jag ringer till SAS :).

Svarar här efter att ha pratat med SAS om det är någon annan som är i samma situation. Det är manuell check in som gäller i detta fall.

Syrran flög till Italien idag och hade detta problemet.

Löste det genom att skapa en .jpg-bild där det stod "Child is under x years old and does not need a certificate. PLF is filled in and submitted. Please approve so that we can use self-service"
 

squeezen

Medlem
Input mottages gärna.

har resa LHR-HND i F, funderar på vidare till chicago, ORD 3h senare. Vad jag läst och fått ok från ANA på är transit. Dock på award blir ju detta enkelbiljetter, räknas de som transit?
Går det få ev boardingkort redan innan CPH-LHR, 14:50 den 24/11 när HND—ORD avgår 18:55 den 25/11 lokal tid tokyo?

om ej, tror ni giltig (annan separat) bokning räcker att visa som bevis för ”transit”?
 
Toppen