Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Renato

Medlem
Behöver lite akut hjälp. Ska resa slutet av veckan till seychelles men jag ser att alla bör göra pcr test även barn, så jag har planerat att göra testet imorgon även för mon grabb
men jag vill vara säker på om jag behöver göra pcr test på min grabb som är 1 år. Känns jobbigt att göra ett test om man inte behöver det.

Vet någon eller har någon nyligen rest dit med barn?

Äntligen hittat svaret. Även spädbarn behöver göra testet. Hatar när folk säger saker som inte stämmer.
 
Behöver lite akut hjälp. Ska resa slutet av veckan till seychelles men jag ser att alla bör göra pcr test även barn, så jag har planerat att göra testet imorgon även för mon grabb
men jag vill vara säker på om jag behöver göra pcr test på min grabb som är 1 år. Känns jobbigt att göra ett test om man inte behöver det.

Vet någon eller har någon nyligen rest dit med barn?

Jag har inte varit där men enligt deras regelverk så verkar det inte finnas någon väg runt det.....

"Do children, infants or babies also require a Travel Authorization and a COVID-19 negative test certificate ?
Yes. The TA is mandatory for all individuals, national and foreign citizens, of all ages, who want to enter into the Seychelles."

Lycka till!
 

Bankiren

Medlem
Nu är vi ju alla hobbyprofessorer inom smittsamma sjukdomar, men trots min expertis så skulle jag nu vilja få lite input från er övriga också. :D

Vi har en resa till USA bokad i december. Min pappa är 76 och fick dos 2 av AstraZeneca i juni. Det betyder att det har gått 6 månader under tiden vi är i USA. Det bästa hade såklart varit om pappa hinner få dos 3 innan vi åker, men då måste läkaren tumma på 6-månadersgränsen, och det vet jag inte om de kan/får.

Hur hade ni resonerat kring detta? Jag velar konstant mellan "det är nog ingen fara" och "vi blåser av resan"... Vi ska på kryssning med 2 stopp i Mexico och 1 i Belize. Där är nog inte vaccinationsgraden så hög.
 

Hachans

Medlem
Nu är vi ju alla hobbyprofessorer inom smittsamma sjukdomar, men trots min expertis så skulle jag nu vilja få lite input från er övriga också. :D

Vi har en resa till USA bokad i december. Min pappa är 76 och fick dos 2 av AstraZeneca i juni. Det betyder att det har gått 6 månader under tiden vi är i USA. Det bästa hade såklart varit om pappa hinner få dos 3 innan vi åker, men då måste läkaren tumma på 6-månadersgränsen, och det vet jag inte om de kan/får.

Hur hade ni resonerat kring detta? Jag velar konstant mellan "det är nog ingen fara" och "vi blåser av resan"... Vi ska på kryssning med 2 stopp i Mexico och 1 i Belize. Där är nog inte vaccinationsgraden så hög.

Vaccinationsgraden är hög i Mexiko med runt 50% av befolkningen vaccinerad, och det går undan uppåt. I nuläget har man 20 fall per 100k i Mexiko, under hälften av vad vi har i Sverige. Så generellt är Mexiko helt okej just nu.

Med det sagt, så hade jag inte åkt någonstans om jag haft föräldrar som varit beroende av vaccinets skydd i nuläget. Framförallt inte på kryssning. Absolut inte till USA. Mexiko och Belize hade jag varit betydligt mindre orolig för.

Nu vet jag inte alls hur din pappa är hälsomässigt, men hade jag rest någonstans med min pappa hade jag bedömt att risken är inte godtagbar i nuläget. Jag vet inte var kryssningen lägger till, men kryssningarna i sig själv verkar vara populära bland antivaxxers med falska intyg och Mexikos turistorter har ju varit ett ställe där amerikaner m.fl. gömt sig undan pandemin eftersom varken test eller vaccin krävts för inresa. Så jag hade nog tänkt om ifall jag varit som dig. Men nu är jag inte du så du och din pappa måste göra riskbedömningen själv.
 

CardKing

Medlem
Det går en Flixbus från gatan mellan DGI Byen och Københavns Hovedbanegård till Linköping klockan 22:10.

Tackar!
Ser att den går från Malmö 23:30.






Det är att ta i när man väntar sig 24/7 tågförbindelse CPH - Linköping
(under helgen)?


Mestadels förvåning.
I normala fall går åtminstone något tåg från Malmö C även framåt kl 22, 23.
Därutöver obskyra nattåg (som jag inte har något emot)

Men här finns det ju inga möjliga anknytningar alls.
Ingen operatör kör ens någon kärra alls efter kl 17:04

Man tar sig inte ens till Alvesta, Nässjö. Lund
Inga byten till buss
nada




:) Tågen mellan Köpenhamn och Malmö går dygnet runt.. alltid

Jodå.
Oresundstågen kan man oftast hoppa på, även med fel biljett.
Går inga tåg dock på svenska sidan sundet, inte ens SJ kunde hitta substitut.
 

Renato

Medlem
Jag har inte varit där men enligt deras regelverk så verkar det inte finnas någon väg runt det.....

"Do children, infants or babies also require a Travel Authorization and a COVID-19 negative test certificate ?
Yes. The TA is mandatory for all individuals, national and foreign citizens, of all ages, who want to enter into the Seychelles."

Lycka till!

Du har helt rätt. Bara man är säker på sin sak så accepterar jag läget :) synd om bebisen bara men men, det går säkert bra.
 

marcusb

Medlem
Nu är vi ju alla hobbyprofessorer inom smittsamma sjukdomar, men trots min expertis så skulle jag nu vilja få lite input från er övriga också. :D

Vi har en resa till USA bokad i december. Min pappa är 76 och fick dos 2 av AstraZeneca i juni. Det betyder att det har gått 6 månader under tiden vi är i USA. Det bästa hade såklart varit om pappa hinner få dos 3 innan vi åker, men då måste läkaren tumma på 6-månadersgränsen, och det vet jag inte om de kan/får.

Hur hade ni resonerat kring detta? Jag velar konstant mellan "det är nog ingen fara" och "vi blåser av resan"... Vi ska på kryssning med 2 stopp i Mexico och 1 i Belize. Där är nog inte vaccinationsgraden så hög.

skulle också säga (likt ovan): "har vi inte lärt oss nu att det sista man vill vara på är ett kryssningsfartyg!" med det sagt tror jag ändå mkt handlar om tur och otur men är det ngt som varit fällor och verkligen kapsejsat är det ju kryssningsfartyg. men lycka till (iaf), håller tummarna att allt går vägen eller blir bra hemma...
 

igelkotten

Medlem
Äntligen hittat svaret. Även spädbarn behöver göra testet. Hatar när folk säger saker som inte stämmer.

alltid bra att göra sin research själv. jag har sedan mars 2020 rest till flertalet platser och varenda land jag rest till har haft särskild sajt med reseregler pga covid. att fråga någon annan, eller här, bör mest vara för att dubbelkolla att det du hittat själv tolkas korrekt.
 

ulagun

Medlem
Har mellanlandning Brussel med flight flyg LIS CPH.
Fullvaccinerade.
Har försökt läsa mig till om vi behöver ladda ned PLF form vid transit.
Någon sida säger att det inte behövs vid vistelse under 48 timmar, annan påstår att den alltid ska visas upp och pappersform inte accepteras.
Vad gäller?
F.ö. första gången vi bokat business class med Brussel Airlines, har inga högre förväntningar
 

Kelgris

Medlem
Har mellanlandning Brussel med flight flyg LIS CPH.
Fullvaccinerade.
Har försökt läsa mig till om vi behöver ladda ned PLF form vid transit.
Någon sida säger att det inte behövs vid vistelse under 48 timmar, annan påstår att den alltid ska visas upp och pappersform inte accepteras.
Vad gäller?
F.ö. första gången vi bokat business class med Brussel Airlines, har inga högre förväntningar
Jag reste BIO-BRU-CPH för en vecka sedan med SN. Då var ett belgiskt PLF ett krav. Man kan checka in online men för att få boarding pass måste man skicka en kopia av PLF till SN. Då kunde jag gå direkt till gate där man fick visa upp PLF i mobilen men de kollade inte det så noggrant. Men den sista biten kan vara annorlunda i LIS.
 
Toppen