Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Maja

Medlem
Aftonbladet ger ett aktuellt läge om coronan.
Källa Aftonbladet Coronaviruset i Europa: Här drar nya vågen fram

Personligen är jag glad att jag bokade av en BA resa till London över allhelgonahelgen
Valde också att boka av vår resa den 26-28/11 efter SAS ändringar.

Får läsa på mer om tester etc. när vi förhoppningsvis gör en mellanlandning den 1/1 om vad som gäller och vilka tester vi ska ta då.
 

LarsCph

Medlem
Vi rejser til London uge 44 (höstlovsveckan) med British Airways. De ændrer fra næste uge så det kun er en "lateral flow test" som kræves efter ankomst. Ingen planer om at booke af rejsen, vi har brug for at komme ud i verden igen og eftersom Corona virus kommer at være her mange år fremover skal dét ikke være forhindringen for at rejse.
 

igelkotten

Medlem
Har du något tips om vilken leverantör man skulle anlita som turist fre-sön? Funderar just på om jag ska avboka vår resa 26-28/11, (fått nya flygtider som är klart sämre), eller om vi bara ska köra för att äntligen komma iväg utanför tomtgränsen i princip. :eek::D

Vi bor på Hilton London Bankside isf om det kan hjälpa till i vägledningen av vilket ställe som är bäst att ta sett till pris och möjlighet att hämta proverna/lämna.

Håller med @Tomas E ! Fö bästa Hiltonhotellet i London, bra val och trevlig resa.

EDIT: Verkar som du avbokat, men bra val till nästa gång :)
 

Per A

Medlem
Hej, är det någon som har hyfsat färsk koll på Frankrike? Vi ska till Paris på höstlovet och sonen 14 år kommer bara ha hunnit med första sprutan. Vi planerar att han testar sig dagen innan flygning (uppfattat att antigen räcker). Men är det någon som vet hur det funkar på plats? Behöver han testa sig även under vistelsen (drygt tre dagar)? Har förstås googlat, läst UD osv men på just denna punkt är det inte helt tydligt tycker jag. Sen vore det också intressant att höra hur det funkar med munskydd etc i praktiken. Tack på förhand!
 

mha321

Medlem
Hej, är det någon som har hyfsat färsk koll på Frankrike? Vi ska till Paris på höstlovet och sonen 14 år kommer bara ha hunnit med första sprutan. Vi planerar att han testar sig dagen innan flygning (uppfattat att antigen räcker). Men är det någon som vet hur det funkar på plats? Behöver han testa sig även under vistelsen (drygt tre dagar)? Har förstås googlat, läst UD osv men på just denna punkt är det inte helt tydligt tycker jag. Sen vore det också intressant att höra hur det funkar med munskydd etc i praktiken. Tack på förhand!

Dom jag förstått det är antigen giltiga i 48 timmar och pcr i 72 för deras health pass. Så ja, han kommer behöva testa sig på plats eftersom alla ovaccinerade måste ha ett health pass för många platser, inklusive flyget hem.
 
På Rivieran så gäller just nu pass sanitaire till museum, bio, restaurang etc. dvs. fullvaccinerade eller visa ett test (QR kod) som är högst 72 timmar, samma som för att komma in i landet med flyg. Så om ni stannar i 3 dagar behövs ett antigentest, kostar runt 30€.
Ladda ner TousAntiCovid appen och lägg in Q R koden från vaccination/test.
Jag misstänker att det är samma sak fortfarande i Paris.
Munskydd inne i restauranger, affärer, hotel etc. det efterlevs lite olika dock.
 

Per A

Medlem
Dom jag förstått det är antigen giltiga i 48 timmar och pcr i 72 för deras health pass. Så ja, han kommer behöva testa sig på plats eftersom alla ovaccinerade måste ha ett health pass för många platser, inklusive flyget hem.
På Rivieran så gäller just nu pass sanitaire till museum, bio, restaurang etc. dvs. fullvaccinerade eller visa ett test (QR kod) som är högst 72 timmar, samma som för att komma in i landet med flyg. Så om ni stannar i 3 dagar behövs ett antigentest, kostar runt 30€.
Ladda ner TousAntiCovid appen och lägg in Q R koden från vaccination/test.
Jag misstänker att det är samma sak fortfarande i Paris.
Munskydd inne i restauranger, affärer, hotel etc. det efterlevs lite olika dock.

Tack!
 

CardKing

Medlem
Märkliga tider.
Nu på lördag 30/10 landar jag på Kastrup.
Med två delikata problem:



1. Plötsligt fick jag nyss mejl om att Danmark kräver ett dokument ifyllt:
https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/entry-forms-and-certificates

= givetvis är länken invalid.
Har även googlat den men lyckas inte hitta originalet.:eek:




2. Sedan kan jag ju meddela att sista tåget från Malmö går kl 17:00.
Finns inte något alls under hela lördags-dygnet (!)
Inte ens buss?
Så det blir väl en extra hotell-natt ...nästa tåg går 06 på söndagsmorgonen.


men snacka om oväntat med ban-arbeten som verkar
lamslå hela jäkla södra sverige
.:confused:
 
Toppen