Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. ThePlumber

ThePlumber Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Ska flyga GOT-FRA-BUD och får olika svar från olika instanser.
    Kortfattat, behöver man Covid-test eller vaccination om man enbart mellanlandar i Frankfurt utan att lämna terminalen?

2. Vaccin räcker för Frankfurt. I Ungern vet jag inte, där är väl vaccinerade inte så vanligt förekommande.

kedja synes godt om dette.
  3. Tonton

Tonton Medlem

"Inte så vanligt förekommande" - Släng inte slentrianmässiga felaktigheter sådär.

Cirka 60% av landets befolkning är vaccinerade (Observera - hela befolkningen, inte från 16 år och uppåt). Sverige beräknas nå EUs mål om 70% typ idag. Så det är inte direkt så att Sverige ligger markant bättre till...

@ThePlumber - för att komma in i Ungern så behöver du vaccinationsbevis eller ett covidtest (PCR) som inte är äldre än 72 timmar*

*Undantaget är landsgränserna mot Kroatien, Österrike, Rumänien, Slovakien och Slovenien. Då krävs inget test. Vilket jag och mina kompisar nyttjande tidigare i somras när vi åkte till Ungern för att hälsa på familjevänner till mig.

Sidst redigeret: 17 Oktober 2021
    chaudi, Jonas C, Johans00 og 5 andre synes godt om dette.
  4. NotRyan

NotRyan Medlem

Du läser alltså inte tråden du kommenterar i, haha ;););):D

Tomas E og Ricci synes godt om dette.
  5. igelkotten

igelkotten Medlem

By:
    London
    Yes. Jag bokar uteslutande de billigaste jag kan hitta som listas på brittiska regeringens hemsida.

I många fall fungerar det dock inte att få de riktigt billiga testerna om man inre bor i skotska vissjan och kan testa sig på plats. Att ett pcr-test utfört av en anställd skulle vara billigare än pcr på posten är förstås bara ett stort lurendrejeri, men en väntad aspekt av brittiska regeringens system tyvärr.

Det ska bli riktigt skönt att antigentester godkänns snart. Varför det inte kan vara tidigare än 24 oktober vet jag inte, men den konspiratoriska sidan av mig misstänker som vanligt att det finns ett ekonomiskt intresse för någon inblandad i beslutsprocessen ;)

Sidst redigeret: 17 Oktober 2021
    NyfikenGrau synes godt om dette.
  6. Bankiren

Bankiren Medlem

By:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon här inne som vet hur situationen i Florida är gällande bärande av munskydd etc?

Spridningen ser ut att ha avtagit ordentligt i Florida efter att ha toppat under augusti-september, så förhoppningsvis ser det bra/bättre ut när vi ska dit i december.

7. Det är svårt att prata om Florida utan att prata politik och Guvernör Ron DeSantis men jag skall försöka hålla mig till fakta ;)
    Så här säger AARP. Om du inte känner till AARP så är det "AARP (formerly called the American Association of Retired Persons)" alltså en förening för gott vuxna människor. Jag inser jag kvalar in nästa år när jag fyller 50 :eek:

"Florida recommends but has not required face coverings for the general public. Several cities and large counties, including Miami-Dade, Palm Beach and Hillsborough (which includes Tampa), had mask requirements, but Gov. Ron DeSantis issued an executive order May 3 that barred local governments and school systems from imposing COVID-19 restrictions, including mask rules.

Learn more: Read Florida’s order barring local mask mandates."

Canadien synes godt om dette.
  8. bvs

bvs Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som flugit ARN-OSL och vidare inrikes (BGO i det här fallet) i Norge nyligen och vet hur lång tid det kan ta nu när Domestic transfer är stängd på Gardemoen? Bokade med 50min transfer av gammal vana men det var ju innan jag såg att domestic transfer var helt stängd :) Jag har inget incheckat bagage och i normala fall hade jag inte varit direkt orolig men under nuvarande omständigheter kanske det blir tight?

Cristoffer Cedergren synes godt om dette.
  9. CardKing

CardKing Medlem

By:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att giltighetetstiden på ditt covid-bevis är avgörande?

Hittade heller inget så du får nog välja specifikt land för att få reda på inreseregler. Finns ingen allmän uppfattning att diskutera.

/letade hos EMA utan resultat på din fråga, däremot en lista på just nu 16 länder utanför EU som ändå är med i deras covidsystem:

Andorra
    • Switzerland
    • Faroe Islands
    • Israel
    • Iceland
    • Liechtenstein
    • Morocco
    • Monaco
    • North Macedonia
    • Norway
    • Panama
    • San Marino
    • Turkey
    • Ukraine
    • The Vatican

Undertecknads covidpass går ut 16 december så ska klämma in några resor nu. Även trevligt Danmark öppnat upp igen (transfer Kastrup)

10. NotRyan

NotRyan Medlem

Det är ju bara att gå in på covidbevis.se så får du ett nytt med 90 dagars giltighetstid!

jerixon og JPE synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!