Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ricci

Medlem
Plötsligt händer det.....7 dagar efter man gjorde transit på LHR får man ett mail.
NHS vill att jag fyller på med mer information var jag tex bor i UK och vilken etnicitet jag har.
Jag fyllde i PLFn att jag endast var i transit och skulle inte passera gränsen.
Skall jag resa till UK och sätta mig i karantän?:rolleyes:
upload_2021-10-8_18-34-55.png
 

Tomas E

Medlem
Plötsligt händer det.....7 dagar efter man gjorde transit på LHR får man ett mail.
NHS vill att jag fyller på med mer information var jag tex bor i UK och vilken etnicitet jag har.
Jag fyllde i PLFn att jag endast var i transit och skulle inte passera gränsen.
Skall jag resa till UK och sätta mig i karantän?:rolleyes:
Visa bifogad bild 122041
Jag förutsätter att du inte laddat ner NHS Covid-19-appen som (framför allt tidigare) orsakat den s.k. "pingdemic"? Så den enda förklaring jag kan tänka mig är att en annan passagerare på något av dina flyg har testat positivt - kanske någon som satt i närheten av dig? - och att du därför får detta meddelande. Du är alltså spårad via passenger location form.
 

Ricci

Medlem
Jag förutsätter att du inte laddat ner NHS Covid-19-appen som (framför allt tidigare) orsakat den s.k. "pingdemic"? Så den enda förklaring jag kan tänka mig är att en annan passagerare på något av dina flyg har testat positivt - kanske någon som satt i närheten av dig? - och att du därför får detta meddelande. Du är alltså spårad via passenger location form.
Precis, har inte laddat ner NHS Covid-19-appen och det enda troliga spåret är från PLF.
Jag provade att fylla i frågorna som jag fick när jag klickade på länken (även om de var lite "udda") men när de ville att jag tvunget skulle fylla i en UK adress, så stängde jag sidan.:)

Edit: Får väl vänta någon vecka innan jag gör nästa tur till UK, hoppas dock att det går att komma dit 20 okt.
 

Tomas E

Medlem
Precis, har inte laddat ner NHS Covid-19-appen och det enda troliga spåret är från PLF.
Jag provade att fylla i frågorna som jag fick när jag klickade på länken (även om de var lite "udda") men när de ville att jag tvunget skulle fylla i en UK adress, så stängde jag sidan.:)

Edit: Får väl vänta någon vecka innan jag gör nästa tur till UK, hoppas dock att det går att komma dit 20 okt.
Du behöver nog inte vara bekymrad om du är fullvaccinerad, och du skulle då inte behöva "gå i fängelse utan att passera gå" ens om du var kvar i UK. Däremot skulle du då förmodas testa dig (en gång till), på skattebetalarnas bekostnad. Annat var det för några månader sedan, då förmodades även fullvaccinerade isolera sig, vilket drev folk och deras arbetsgivare till vansinne.

If you're told to self-isolate by NHS Test and Trace - NHS

If you're told to self-isolate by NHS Test and Trace or the NHS COVID-19 app

NHS Test and Trace and the NHS COVID-19 app will check whether you need to self-isolate because you’ve been in contact with someone with COVID-19.

You do not need to self-isolate if any of the following apply:

  • you're fully vaccinated – this means 14 days have passed since your final dose of a COVID-19 vaccine given by the NHS
Even if you do not have to self-isolate, you should still:
Om du vill känna dig extra säker kan du nog beställa ett covid-test via din region. Om du blivit kontaktad på detta sätt skulle jag tänka mig att de tycker att du kvalificerar för ett test även om du inte har symptom.
 

Fredrik

Medlem
Singapore Airlines skrev följande på sin Instagramsida alldeles nyss:

Canada, Denmark, France, Italy, the Netherlands, South Korea, Spain, the United Kingdom, and the United States of America are now included in the Vaccinated Travel Lane (VTL), in addition to Brunei and Germany. Fully-vaccinated travellers can now enjoy multi-country itineraries* between Singapore and the expanded list of VTL countries.

With the VTL, there will be no restrictions on your purpose of travel, with fuss-free testing upon your arrival to Singapore.
 

tidyverse

Medlem
Tolkar det som fritt fram för vaccinerad / barn under 12 att pka till sri lanka?

visst lite försäkring o teckna osv. Ser ni hinder?

helloagain

De verkar dock kräva ett negativt PCR-test för inresa, bortsett barn under två år. Vill man resa in med en tvååring kan det bli svårt eftersom man normalt sett inte testar så små barn i Sverige.
 
Jag har inte varit på resande (flygande) fot sen slutet av mars 2020. Imorgon är det över, och jag skall till Amsterdam från Köpenhamn och har väl så smått insett att konsten att resa har till viss del ändrats.

Om jag tolkar det rätt så funkar inte SAS Travel Ready Center till just Nederländerna utan det får bli manuell incheckning?! Sen är det ju såklart Covid-passet men är det något annat att tänka på? Munskydden är nedpackade också såklart för att ha på flyget och eventuell kollektivtrafik i Amsterdam. Men hur är det på Kastrup, är det munskyddskrav där också? Hur är det i loungen (vilken väl är öppen nu?).
 

ptotheg

Medlem
I juli var det covid-pass krav för Lounge i CPH, eller negativt test för mindre än 72h sedan. Munskydd på i hela flygplatsen. Det var ju några månader sedan, dock.
 

srg

Medlem
Jag har inte varit på resande (flygande) fot sen slutet av mars 2020. Imorgon är det över, och jag skall till Amsterdam från Köpenhamn och har väl så smått insett att konsten att resa har till viss del ändrats.

Om jag tolkar det rätt så funkar inte SAS Travel Ready Center till just Nederländerna utan det får bli manuell incheckning?! Sen är det ju såklart Covid-passet men är det något annat att tänka på? Munskydden är nedpackade också såklart för att ha på flyget och eventuell kollektivtrafik i Amsterdam. Men hur är det på Kastrup, är det munskyddskrav där också? Hur är det i loungen (vilken väl är öppen nu?).
Skydd på, på Kastrup. I lufthavnen
 
Toppen