Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. Tips: Dagens Ekonomibyrån på SVT handlar om hur flygbranschen drabbats av pandemin. Med BRA:s miljöchef och IATA:s Nordenchef.

Mikael Stillman synes godt om dette.
  2. Ricci

Ricci Medlem

By:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    I lördags körde jag ARN-LHR-CPH med British Airways, jag är fullt vaccinerad och tog också ett antigentest. När jag checkade in på ARN så sa agenten att jag inte behövde antigentestet, då jag skulle bara vara airside (transit) hela tiden. Det enda som han ville se var vaccinationspass och PLF.

trekker, GOTBound og mischadee synes godt om dette.
  3. NotRyan

NotRyan Medlem

Om du gör en riktig transfer airside behöver du bara sedan idag kl. 04.00 vara fullvaccinerad + 14 dagar. Problemet blir ju om du har London som destination på biljetten och bara tänker stanna airside. Reglerna är nog inte riktigt utformade för dårar som oss ;)

Tomas E, henrik l og mischadee synes godt om dette.
  4. GOTBound

GOTBound Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Datapunkt från 1/10 dvs. före 4/10:
    GOT-LHR
    Antigentest före avresa.
    Ladda upp dokument inkl. Antigen, PLF och vaccinationsbevis i VeriFLY appen
    Online check-in.
    Ingen mer koll av solent utöver passet vid e-gates på LHR.

4:/10:
    LHR-GOT
    Online-check in fungerade dålig.
    Jag uppbackad av @trekker fick övertala damen i First Wing check-in att inga dokument utöver svensk pass behövs.
    Skepsis men tillslut gav damen med sig, enligt in-chekningspersonalen släpper inte Sverige in någon… I British Airways’s styrdokument som de visade stod det väldigt tvetydigt och motsägelsefullt gällande vad som gäller för oss med svenska pass.

På flyget hem delade de ut följande dokument:
    7852C9A1-6C48-45EA-851B-2D48E229438E.jpeg
    För att några minuter senare ropa ut att det var ett gammalt dokument de råkat dela ut och att det inte fanns några särskilda regler vid avskilt till Sverige.

fcx, henrik l og trekker synes godt om dette.
  5. mischadee

mischadee Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde dock en liknande i våras till Barcelona över dagen och då var ju slutdestination Stockholm igen. Det var på samma biljett så det borde ju funka.

6. NotRyan

NotRyan Medlem

Då var destinationen Barcelona väl? Sedan åkte du ju på returresan hem? Den är ju helt ok!

7. mischadee

mischadee Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo men destinationen krävde ju då också negativt test vilket jag inte behövde då jag stannade airside. Tänker att SAS borde se att jag stannar airside om jag har returresan från London till Stockholm som jag kan visa upp på Arlanda. Det är väl SAS som beslutar om jag får gå på planet?

8. trekker

trekker Medlem

Intressant, I Måndags förra veckan med samma regler nekades en hel familj som skulle göra transit pga att de inte hade Antigen test....

Ricci synes godt om dette.
  9. PellePersson

PellePersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska till London om 2 veckor.
    Såg att hemtester är godkända så tänkte beställa det till hotellet. Är i London i 3 dagar. Teoretiskt, någon som vet vad som händer om ej testet levereras? Har försökt finna svar men utan framgång.

10. trekker

trekker Medlem

Kommer inte testet fram ska det vara leverantörens fel och inte ditt, vad som händer i verkligheten har jag ingen aning om.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!