Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NotRyan

Medlem
Blir inte riktigt klok på hur det funkar i Storbritannien nu mera om man är fullvaccinerad och bara stannar airside i transit. Krävs det också ett antigentest eller hur funkar det? Funderar på att ha hemmakontor i någon av loungerna nu i vinter över dagen och passa på att säkra EBG på samma gång.
Om du gör en riktig transfer airside behöver du bara sedan idag kl. 04.00 vara fullvaccinerad + 14 dagar. Problemet blir ju om du har London som destination på biljetten och bara tänker stanna airside. Reglerna är nog inte riktigt utformade för dårar som oss ;)
 

GOTBound

Medlem
Datapunkt från 1/10 dvs. före 4/10:
GOT-LHR
Antigentest före avresa.
Ladda upp dokument inkl. Antigen, PLF och vaccinationsbevis i VeriFLY appen
Online check-in.
Ingen mer koll av solent utöver passet vid e-gates på LHR.

4:/10:
LHR-GOT
Online-check in fungerade dålig.
Jag uppbackad av @trekker fick övertala damen i First Wing check-in att inga dokument utöver svensk pass behövs.
Skepsis men tillslut gav damen med sig, enligt in-chekningspersonalen släpper inte Sverige in någon… I BA’s styrdokument som de visade stod det väldigt tvetydigt och motsägelsefullt gällande vad som gäller för oss med svenska pass.

På flyget hem delade de ut följande dokument:
7852C9A1-6C48-45EA-851B-2D48E229438E.jpeg

För att några minuter senare ropa ut att det var ett gammalt dokument de råkat dela ut och att det inte fanns några särskilda regler vid avskilt till Sverige.
 

mischadee

Medlem
Om du gör en riktig transfer airside behöver du bara sedan idag kl. 04.00 vara fullvaccinerad + 14 dagar. Problemet blir ju om du har London som destination på biljetten och bara tänker stanna airside. Reglerna är nog inte riktigt utformade för dårar som oss ;)

Jag gjorde dock en liknande i våras till Barcelona över dagen och då var ju slutdestination Stockholm igen. Det var på samma biljett så det borde ju funka.
 

mischadee

Medlem
Då var destinationen Barcelona väl? Sedan åkte du ju på returresan hem?

Jo men destinationen krävde ju då också negativt test vilket jag inte behövde då jag stannade airside. Tänker att SAS borde se att jag stannar airside om jag har returresan från London till Stockholm som jag kan visa upp på Arlanda. Det är väl SAS som beslutar om jag får gå på planet?
 

trekker

Medlem
I lördags körde jag ARN-LHR-CPH med BA, jag är fullt vaccinerad och tog också ett antigentest. När jag checkade in på ARN så sa agenten att jag inte behövde antigentestet, då jag skulle bara vara airside (transit) hela tiden. Det enda som han ville se var vaccinationspass och PLF.
Intressant, I Måndags förra veckan med samma regler nekades en hel familj som skulle göra transit pga att de inte hade Antigen test....
 
Ska till London om 2 veckor.
Såg att hemtester är godkända så tänkte beställa det till hotellet. Är i London i 3 dagar. Teoretiskt, någon som vet vad som händer om ej testet levereras? Har försökt finna svar men utan framgång.
 

trekker

Medlem
Ska till London om 2 veckor.
Såg att hemtester är godkända så tänkte beställa det till hotellet. Är i London i 3 dagar. Teoretiskt, någon som vet vad som händer om ej testet levereras? Har försökt finna svar men utan framgång.
Kommer inte testet fram ska det vara leverantörens fel och inte ditt, vad som händer i verkligheten har jag ingen aning om.
 
Toppen