Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Nej, inga tester som fullvaccinerad, bara visa intyget i appen. Installera appen Luca som verkar vara den mest spridda av "registreringsappar" som du checkar in och ut på när du besöker restauranger. Covid-Warn-App finns också men tycker inte den verkar lika spridd.
 

Fredrik

Medlem
Ska till Berlin imorgon. Är fullvaccinerad. Visst finns det då ingen anledning att gå och testa sig på plats för att sedan kunna komma in på restauranger etc? Har nån gammal tanke i huvudet om att jag ska gå och testa mig i Berlin för att få resultatet i nån app, men förstår inte längre varför när jag läser på...vaccin räcker?

Jag har inte kunskap om Berlin men i minst ett Land måste du lämna namn och kontaktuppgifter på varje restaurang. Kan göras via en tysk app.

Berlinkorrespondenten kan säkert bekräfta om det behövs där.

EDIT: Korren hann före.
 

Zissou

Medlem
Jag var i Berlin för två veckor sedan, enda gången jag behövde Luca-appen var i loungen på väg hem :p De kollar intyg på restauranger men väldigt slarvigt. Jag hade mitt intyg i Kivra-appen och de kollade som hastigast.
 

Hachans

Medlem
Ska till Berlin imorgon. Är fullvaccinerad. Visst finns det då ingen anledning att gå och testa sig på plats för att sedan kunna komma in på restauranger etc? Har nån gammal tanke i huvudet om att jag ska gå och testa mig i Berlin för att få resultatet i nån app, men förstår inte längre varför när jag läser på...vaccin räcker?

Ingen anledning att testa dig (såvida du inte har symptom såklart).
Njut av Berlin!
 

GOTBound

Medlem
På Lufthansa hemsida står det följande:
23C65A3A-FD58-4BD6-A0DD-B8BBBF459907.jpeg

Vanlig ansiktsmask av kirurgtyp är alltså inte ok utan minst FFP2 krävs för att få vistas i loungen.
Som jag uppfattat Bayerns Krankenhaus-Ampel är den nu på grön och då gäller inte längre FFP2 kravet inom fristaten Bayern. Är det egna regler för Lufthansa?

Jag vill undvika att jag inte kommer in för jag har fel ansiktsmask.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
På Lufthansa hemsida står det följande:
Visa bifogad bild 121231
Vanlig ansiktsmask av kirurgtyp är alltså inte ok utan minst FFP2 krävs för att få vistas i loungen.
Som jag uppfattat Bayerns Krankenhaus-Ampel är den nu på grön och då gäller inte längre FFP2 kravet inom fristaten Bayern. Är det egna regler för Lufthansa?

Jag vill undvika att jag inte kommer in för jag har fel ansiktsmask.

Om du skulle råka ha fel ansiktsmask, kan du köpa en korrekt sådan i närmsta tax free.
 

NyfikenGrau

Medlem
På Lufthansa hemsida står det följande:
....
Vanlig ansiktsmask av kirurgtyp är alltså inte ok utan minst FFP2 krävs för att få vistas i loungen.
Som jag uppfattat Bayerns Krankenhaus-Ampel är den nu på grön och då gäller inte längre FFP2 kravet inom fristaten Bayern. Är det egna regler för Lufthansa?
Jag vill undvika att jag inte kommer in för jag har fel ansiktsmask.

Jag skulle välja en pragmatisk och enkel lösning här och köpa några FFP2 för mindre än kaffepengar, ingen typ är särskilt skön att bära så då tar jag hellre den som jag vet är godkänd överallt (jag visste inte ens att något annat än FFP2 godtogs i Tyskland, men är inte jätteinsatt och sånt avgörs ju som synes regionalt).
 

marbe166

Medlem
Jag skulle välja en pragmatisk och enkel lösning här och köpa några FFP2 för mindre än kaffepengar, ingen typ är särskilt skön att bära så då tar jag hellre den som jag vet är godkänd överallt (jag visste inte ens att något annat än FFP2 godtogs i Tyskland, men är inte jätteinsatt och sånt avgörs ju som synes regionalt).

Menar du att folk i Berlin bara kör med FFP2? Det är ju bara Bayern som har haft krav på FFP2, i resten av landet har det räckt med vanliga OP-masker.
 

NyfikenGrau

Medlem
Menar du att folk i Berlin bara kör med FFP2? Det är ju bara Bayern som har haft krav på FFP2, i resten av landet har det räckt med vanliga OP-masker.

Ja, jag trodde det var "i princip" bundesweit, men nej inte bara Bayern:
Ab Mittwoch an vielen Orten FFP2-Masken Pflicht – Berlin.de

För ordningens skull, här en artikel om vilka delstater som liberaliserade hur, när det begav sig:
Bundesländer lockern Maskenpflicht: So sind die Regeln jetzt bei euch - Business Insider

Sedan har det väl på vissa håll ändrats även efter denna liberalisering. Läser man noga om delstaterna är det också irriterande många som har olika krav på masker beroende på vilka inrättningar det gäller. I kollektivtrafik och livsmedelsaffärer liberaliserade inte lika många delstater. resultatet i vanlig tysk (o)ordning: olika regler överallt.
 
Last edited:
Toppen