Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. Bankiren

Bankiren Medlem

By:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma för mig. Men jag tror att man släpper fler tider så småningom, jag kan boka tidigast den 8 augusti.

Edit: när man talar om trollen… Kollade nu, och nu fanns det gott om tider här i Malmö.

Sidst redigeret: 29 Juli 2021
    GOTBound synes godt om dette.
  2. NotRyan

NotRyan Medlem

Du får väl vaccin-turista i huvudstaden då, vi har gott om lediga tider för tillfället enligt uppgift.

hco og GOTBound synes godt om dette.
  3. hco

hco Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt! Så var det när jag fick sms om dos 1. Sthlm.

Fick sms i förrgår. Många lediga tider. Kunde boka dos 2 nästa dag (dvs i går).

Edit: inget krav på att använda samma utförare här. Jag använde olika.

GOTBound synes godt om dette.
  4. Jonas C

Jonas C Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Boka direktflyg för att vara på den säkra sidan. För osäkert med byten i Europa, i synnerhet Köpenhamn.

5. Thornado

Thornado Medlem

Som sagt var något som varierar mellan län/regioner. Här i Region Stockholm så får man boka sin tid för dos 2 själv.
    Poängen som jag kan se med det systemet är väl att det minskar antalet no shows och folk som ska hålla på och boka om sina tider. Det är ju trots allt en hel del personer som kan ha jobb där de inte kan gå ifrån närsomhelst under arbetsdagen och nu under semestertider så lär ju många vara på annan ort (även om det rekommenderas att man prioriterar sin andra dos över semester). Bäst vore väl förstås om man automatiskt fick en tid för dos 2 så man är garanterad att få en tid men fortfarande hade ett enkelt sätt att boka om tiden online om den första tiden inte passar.

Korrekt, åtminstone på vissa vaccinationsplatser. Jag tog min andra spruta på Kistamässan igår och det fanns tider att boka under hela dagen. Pga att väderleksrapporterna sa att det skulle regna så visste jag inte om jag skulle vilja cykla till Kista, så jag bokade inte tid förrän jag var på kontoret i Kista ett par timmar innan jag sen tog sprutan.
    När jag tog första sprutan så var det kö runt halva kvarteret utanför och full rulle där inne, men nu var det ingen före mig i kön och de flesta båsen hade inget att göra.

Edit: Som @hco skriver så hade jag kunnat boka dos 2 hos en annan utförare i Stockholm, men jag är dock lite tveksam om det är möjligt för "vaccinturister" att boka dos 2 i Stockholm via Alltid Öppet-appen om de har tagit första dosen någon annanstans.

NyfikenGrau synes godt om dette.
  6. Hachans

Hachans Medlem

Precis så gjorde Uppsala för sina riskgrupper vilket var mycket effektivt och framgångsrikt. Du fick ett brev med två tider, passade dem inte kunde du gå in på 1177 och boka om.

Thornado synes godt om dette.
  7. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I regionen där jag bor så fick man boka in dos 2 på plats precis innan man fick dos 1. Jag fick välja tidpunkt själv, men det var tvunget att vara 7 veckor bort… Tycker att det var en smidig lösning på problemet :)

8. NotRyan

NotRyan Medlem

Precis, man får nog inte alls erbjudandet i appen, utan man får ringa telefonbokningen 08–428 429 30.

Thornado synes godt om dette.
  9. 011430121

011430121 Medlem

By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Cristoffer Cedergren synes godt om dette.
  10. Hachans

Hachans Medlem

Det står längre ner i artikeln, man är undantagen om man har vaccinbevis från EU (Danmark och Sverige nämns särskilt - oklart varför eftersom båda är EU), eftersom norska myndigheter kan verifiera dessa.

hco og 011430121 synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!